تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷

آغاز سال تحصیلی و دانشجویانی که روی دانشگاه را ندیده اند

به دلیل تکمیل نشدن فرایند واکسیناسیون دانشگاهیان، سال تحصیلی جدید بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور به صورت غیرحضوری آغاز می شود
کد خبر: ۳۰۸۶۲
سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور در حالی از امروز آغاز می شود که علی رغم اظهار نظرهای مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت برای واکسیناسیون دانشجویان تا پایان شهریورماه و بازگشایی حضوری دانشگاه ها، خبری از آموزش حضوری در ترم جدید نیست. 

به گزارش پایگاه خبری اخبتر معاصر به نقل از ایسنا، به دلیل تکمیل نشدن فرایند واکسیناسیون دانشگاهیان، سال تحصیلی جدید بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور به صورت غیرحضوری آغاز می شود و دانشجویان باید امسال نیز همانند سال گذشته به جای حضور فیزیکی در کلاس ها و محیط دانشگاه ها و برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی، از پشت قاب گوشی های هوشمند و یا رایانه ها و از راه دور دانشگاه، استاد و همکلاسی های خود را ببینند.

با این حساب، امسال این دومین سال کرونایی و چهارمین ترم آموزش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است که به دلیل شیوع کرونا ویروس، دانشجویان امکان حضور فیزیکی در محیط این مراکز را ندارند. دانشجویان کارشناسی ارشد ورود سال ۹۹ نیز در حالی این ترم فارغ التحصیل می شوند که روی آموزش حضوری و حضور فیزیکی در کلاس های درس را ندیده اند و دانشجویان ورودی جدید سال ۹۹ دوره کارشناسی نیز در آرزوی رفع محدودیت های کرونایی و تکمیل فرایند واکسیناسیون کامل دانشگاهیان هستند تا شاید بتوانند از ترم آینده قدم زدن در محیط دانشگاه و حضور در بین جمع های دانشجویی را تجربه کنند.

نگاهی به برنامه های اعلامی دانشگاه های بزرگ نشان می دهد در حال حاضر نیز ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان برای نیمسال اول تحصیلی دانشگاه ها به اتمام رسیده  است و بسیاری از دانشگاه ها اعلام کرده اند که سال تحصیلی خود را از امروز به صورت مجازی آغاز می کنند که برخی از آنها اشاره می کنیم. 

دانشگاه علامه طباطبایی

ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی  از ۲۰ شهریورماه آغاز شده بود و تا ۲۴ شهریورماه ادامه داشت. کلاس های آموزشی دانشجویان از امروز ۲۷ شهریور ماه شروع می شود و حذف و اضافه در تاریخ ۳ مهرماه تا ۷ مهرماه ۱۴۰۰ صورت می گیرد.

براساس اعلام دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۵ دی ماه زمان پایان کلاس ها در نیمسال اول تحصیلی است و امتحانات از ۲۵ دی ماه لغایت ۶ بهمن ماه برگزار می شود.

ثبت نام دانشجویان این دانشگاه در نیمسال دوم تحصیلی  از ۱۶ بهمن تا ۲۰ بهمن ماه انجام می شود. شروع کلاس ها ۲۳ بهمن ماه خواهد بود و فرایند حذف و اضافه در تاریخ ۳۰ بهمن تا ۴ اسفندماه انجام می شود. زمان پایان کلاس ها ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ اعلام شده است و امتحانات پایان ترم ۲۸ خردادماه تا ۸ تیرماه برگزار می شود.

دانشگاه امیرکبیر

انتخاب واحد دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ شهریور ماه انجام شد و کلاس های آموزشی این دانشجویان از امروز  ۲۷ شهریور  آغاز شد.
حذف و اضافه دانشجویان امیرکبیر نیز با اعلام دانشگاه در تاریخ‌های ۳۰ و ۳۱ شهریور انجام می‌شود. هفته پایانی کلاس‌ها هم از یازدهم تا پانزدهم دی ماه خواهد بود و امتحانات پایان ترم دانشگاه امیرکبیر از ۱۸ دی آغاز می‌شود و تا ۳۰ دی ادامه دارد.

ثبت نام دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه امیرکبیر نیز در روزهای سه‌شنبه ۲۳ و چهارشنبه ۲۴ شهریور انجام شد و  کلاس‌ها این دانشجویان نیز از امروز شنبه ۲۷ شهریور آغاز می شود. زمان حذف و اضافه برای دانشجویان ارشد و دکتری یکشنبه ۳ و دوشنبه ۴ خواهد بود و امتحانات پایان ترم هم از ۱۸ دی آغاز شده و تا ۳۰ دی ماه به اتمام می‌رسد.

همچنین  کلاس های دانشجویان جدیدالورود دوره کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر از روز شنبه ۸ آبان ماه آغاز می شود و ۲۹ دی ماه به پایان می رسد. آزمون های پایان ترم نیز در بازه زمانی ۴ بهمن ماه تا ۱۱ بهمن ماه برگزار می شود.

کلاس های دانشجویان جدیدالورود دکتری در دانشگاه امیرکبیر  نیز از روز شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز می شود و ۲۵ دی ماه به پایان می رسد. آزمون های پایانی این دانشجویان از روز شنبه ۱۸ دی ماه آغاز خواهد شد و تا روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه ادامه دارد.

دانشگاه شهید بهشتی

 کلاس های آموزشی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی برای تمامی مقاطع تحصیلی نیز از امروز شنبه ۲۷ شهریور ماه آغاز شد. در واقع دانشجویان این دانشگاه از شنبه ۲۰ تا روز دوشنبه ۲۲ شهریور انتخاب واحد خود را آغاز کردند.

 حذف و اضافه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نیز در روزهای شنبه و یکشنبه ۳ و ۴ مهرماه صورت می گیرد.پایان کلاس های نیمسال اول تحصیلی روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه اعلام شده است  و امتحانات پایان ترم نیز از روز شنبه ۱۸ دی ماه آغاز می شود و تا روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه ادامه خواهد داشت.

دانشگاه خوارزمی

بر اساس تقویم آموزشی دانشگاه خوارزمی انتخاب واحد نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از روز شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ آغاز شد و تا ۱۶ شهریور ماه ادامه داشت. سال تحصیلی دانشجویان این دانشگاه نیز از امروز ۲۷ شهریور آغاز می شود.

همچنین انتخاب واحد با تأخیر از ۱۷ تا ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۰ صورت گرفت.حذف و اضافه دو درس (ویژه کارشناسی) ۳ تا ۴ مهر ۱۴۰۰ و حذف اضطراری (تکدرس)  ویژه کارشناسی  ۱۳ تا  ۱۷ آذرماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

پیش ثبت نام دانشجویان دانشگاه خوارزمی برای نیمسال آینده صرفاً برای دانشکده‌هایی که نیاز به پیش ثبت نام دارند  از ۲۰ تا ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ انجام می‌شود. ارزشیابی نیمسال جاری ۲۰ آذر تا ۱ دی ماه ۱۴۰۰ انجام   و پایان کلاس‌ها ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ بوده و امتحانات ۲۰ دی تا ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعلام کرده است که کلاس های آموزشی دانشجویان در نیمسال اول تحصیلی در رشته های غیرپزشکی  از امروز ۲۷ شهریور ماه آغاز می شود و زمان حذف و اضافه دانشجویان نیز از ۳ تا ۱۰ مهر ماه خواهد بود. همچنین کلاس های آموزشی در تاریخ ۱۶ دی ماه پایان می یابد و بازه زمانی امتحانات نیز ۱۸  تا ۳۰ دی ماه خواهد بود.

برای نیمسال دوم نیز، ثبت نام و انتخاب واحد از ۹ بهمن ماه آغاز می شود و تا ۲۱ بهمن ماه ادامه دارد. کلاس های دانشجویان رشته های غیرپزشکی ۲۳ بهمن ماه آغاز و حذف و اضافه نیز در بازه زمانی ۳۰ بهمن تا ۵ اسفندماه انجام می‌شود. پایان کلاس ها نیز ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱ خواهد بود و امتحانات نیز در بازه زمانی ۲۸ خرداد تا ۹ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار می شود.

دانشگاه آزاد تاکید کرده است: زمان پایان کلاس های رشته های گروه علوم پزشکی در نیمسال اول ۲۳ دی ماه است و امتحانات این گروه در بازه زمانی ۲۵ بهمن ماه تا ۷ اسفندماه برگزار خواهد شد. زمان پایان کلاس های گروه علوم پزشکی در نیمسال دوم ۲ تیرماه ۱۴۰۱ اعلام شده و امتحانات نیز در بازه زمانی ۴ تیرماه تا ۱۶ تیرماه برگزار خواهد شد.

دانشگاه الزهرا

نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در دانشگاه الزهرا نیز از امروز  ۲۷ شهریور ماه آغاز می شود و حذف و اضافه برای ورودی های ۹۷ و ماقبل در تاریخ ۳ مهرماه، ورودی ۹۸ در تاریخ ۴ مهرماه، ورودی ۹۹ در تاریخ ۶ مهرماه و حذف و اضافه برای میهمانی انجام می شود و زمان ثبت نام نقل و انتقالات این دانشگاه نیز ۷ مهرماه تعیین شده است. 

۱۶ دی ماه، به عوان زمان پایان کلاس های دانشگاه الزهرا اعلام شده و امتحان ها از ۲۰ دی ماه آغاز می شود.ترتیب امتحانات دانشگاه الزهرا نیز به این شکل است که  امتحان دروس عمومی در روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ دی ماه و امتحان دروس تخصصی از ۲۵ دی ماه تا ۷ بهمن ماه برگزار می شود.

همچنین انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه الزهرا در نیمسال دوم تحصیلی برای ورودی های ۹۷ و ماقبل در تاریخ ۱۶ بهمن ماه، ورودی ۹۸ در تاریخ ۱۷ بهمن ماه، ورودی ۹۹ در تاریخ ۱۸ بهمن ماه و ورودی ۱۴۰۰ در تاریخ ۱۹ بهمن ماه انجام می شود.

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ نیز زمان شروع نیمسال دوم تحصیلی در دانشگاه الزهرا است و کلاس ها ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ به پایان می رسد.

زمان برگزاری امتحانات نیم سال دوم نیز از ۳۰ خرداد خواهد بود، به این ترتیب که امتحانات دروس عمومی در روزهای ۳۰ و ۳۱ خردادماه و یکم تیرماه ۱۴۰۱ و امتحانات دروس تخصصی از ۴ تیرتا ۱۶ تیر۱۴۰۱ برگزار می شود.

دانشگاه تربیت مدرس

براساس تقویم آموزشی دانشگاه تربیت مدرس،  کلاس های آموزشی دانشجویان این دانشگاه از امروز ٢٧ شهریور ماه آغاز می شود و انتخاب واحد دانشجویان دکتری دانشگاه تربیت مدرس از ۶ تا ۱۰ شهریور و دانشجویان ارشد از ۸ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ انجام شده است. زمان حذف و اضافه در تاریخ‌های ۱۱ و ۱۲ مهر صورت می گیرد و پایان کلاس‌ها ۱۶ دی خواهد بود.

دانشگاه تربیت مدرس همچنین اعلام کرده است که ۴ تا ۱۶ دی ماه ارزشیابی دروس انجام می‌شود و ۱۸ الی ۲۳ دی ماه امتحانات دروس مدرسی و ۲۵ دی الی ۷ بهمن ماه امتحانات دروس تخصصی برگزار خواهند شد.

حداقل و حداکثر تعداد واحد انتخابی (بدون دروس جبرانی و مدرسی) در مقطع کارشناسی ارشد ٨ و ۱۴ واحد و در مقطع دکتری ۶ و ١٠ واحد می باشد.

بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه، کلاس هایی که از نظر تعداد دانشجو به حد نصاب نرسند، تشکیل نخواهند شد.

همچنین در تقویم دانشگاهی حذف تکدرس پیش بینی نشده است، لذا پس از پایان مهلت حذف و تعویض امکان حذف درس وجود ندارد. دانشجویانی که در زمان مقرر در این تقویم، ارزشیابی آموزشی دروس اخذ شده خود را انجام نداده باشند، مجاز به شرکت در امتحانات پایان ترم نیستند.

دانشگاه علم و فرهنگ

دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ در تمامی مقاطع از روز شنبه، ۱۳ شهریور انتخاب واحد خود را آغاز کردند و این مهلت تا ۱۶ شهریور ادامه داشت. همچنین کلاس‌های آموزشی دانشجویان نیز از امروز  ۲۷ شهریور آغاز می شود. حذف و اضافه در روزهای چهارم تا ششم مهر انجام می‌شود. پایان کلاس‌ها ۱۵ دی و شروع امتحانات از ۲۲ دی ماه خواهد بود.

دانشگاه خواجه نصیرالدین 

ثبت نام و انتخاب واحد برای تمامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از روز ۱۳شهریور ماه آغاز  شد و تاریخ شروع برگزاری کلاس‌ها از ۲۷ شهریور اعلام شده است.

زمان حذف و اضافه بر اساس اعلام دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی روز ۱۰ مهر ۱۴۰۰ تعیین شده و امتحانات از ۱۸ دی ۱۴۰۰ شروع خواهند شد.

دانشگاه تهران

بر خلاف سایر دانشگاه ها، شروع کلاس های آموزشی دانشجویان دانشگاه تهران از ۳ مهر ماه خواهد بود و حذف و اضافه نیز در تاریخ های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ مهرماه انجام می شود. امتحانات میان ترم از ۲۲ آبان ماه آغاز می شود و ۴ آبان ماه به پایان می رسد. ۲۳ دی ماه نیز امتحانات پایان ترم شروع می شود و تا ۳۰ دی ماه ادامه خواهد داشت.

ثبت نام نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در دانشگاه تهران از روز شنبه ۹ بهمن ماه آغاز می شود و تا روز پنج شنبه ۱۴ بهمن ماه ادامه خواهد داشت. کلاس های آموزشی دانشجویان از ۱۶ بهمن ماه آغاز می شود و حذف و اضافه نیز در تاریخ های ۳۰ اسفند، ۱ و ۲ بهمن ماه انجام می شود. امتحانات میان ترم از ۲۰ فروردین شروع می شود و تا اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. امتحانات پایان ترم نیز از ۲۶ خردادماه آغاز خواهد شد و ۹ تیر به پایان خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، اگر چه دکتر علی خاکی صدیق معاونت آموزشی وزارت علوم در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرد: "واکسیناسیون دانشجویان  به صورت گسترده شروع شده و با سرعت خوبی در حال انجام است و امیدواریم روند واکسیناسیون مهر یا آبان به پایان برسد و دانشگاه‌هایی که براساس امکانات زیرساختی مثل خوابگاه‌ها و مسائل رفاهی، برنامه ریزی کرده‌اند، به تدریج آموزش حضوری را شروع کنند.

 این ممکن است در دانشگاهی برای دانشجویان کارشناسی ارشد اواسط یا اواخر همین ترم محقق شود و ممکن است در دانشگاهی موکول شود به ترم بهمن ماه و از ترم دوم آموزش حضوری شروع شود." اما به نظر می رسد با توجه به عدم اتمام فرایند واکسیناسیون دانشگاهیان و مدت فاصله دو دوز که برای برخی واکسن ها دوتا سه ماه به طول می انجامد، دانشجویان این ترم نیز امکان حضور فیزیکی در دانشگاه ها را از دست بدهند و با اتمام فرایند واکسیناسیون دانشجویان، دانشگاه ها از نیم سال دوم به روی دانشجویان باز شود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : دانشجویان کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار روز