تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴

کرونا و افزایش قیمت مواد اولیه قارچ را هم گران کرد

کد خبر: ۳۰۸۶۳
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۴ برابری قیمت مواد اولیه تولید قارچ گفت: اینکه در حال حاضر قارچ کیلویی ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، به دلیل کمبود این محصول و اهمیت شناخته شده قارچ در بالا بردن سیستم ایمنی و مقابله با کرونا است و این قیمت نتیجه سوء استفاده فروشندگان است.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل ایسنا، از محمد میری گفت:  در خصوص میزان تولید سالانه قارچ در خراسان رضوی اظهار کرد: سالانه بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن قارچ در استان تولید می‌شود که بیش از ۹۸ درصد استقبال مصرف کنندگان از قارچ دکمه‌ای است.

وی با بیان دلایل افزایش قیمت قارچ افزود: از عوامل موثر بر افزایش قیمت قارچ می‌توان به گرانی مواد اولیه، کمبود مواد اولیه، کاهش تولید در فصل تابستان و سوء استفاده فروشندگان از کمبود قارچ و بالا بردن قیمت‌ها در بازار اشاره کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه بیان کرد: قیمت کلش که ماده اصلی تشکیل دهنده بستر کشت قارچ است در ‌کمتر از یک ماه، از ۱۵۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. در کل مواد اولیه در طی یک سال اخیر، ۳ تا ۴ برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

میری با بیان اینکه طی یک سال اخیر تولید قارچ در استان کاهش پیدا کرده است، گفت: در تابستان واحدهای خرد غیر مکانیزه به علت مجهز نبودن به سیستم‌های سرمایشی از چرخه تولید خارج شدند. همچنین کمبود و افزایش قیمت قابل ملاحظه مواد اولیه موجب شده است که برخی از واحدهای مکانیزه از تمام ظرفیت واقعی خود استفاده نکنند. از طرفی ظرفیت تولید نیز کاهش پیدا کرده است و نقدینگی تولیدکنندگان کفاف زیر کشت بردن کلیه سالن‌های تولید قارچ را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۹۹، ۳۱۲ واحد تولید کننده قارچ خوراکی مکانیزه و غیرمکانیزه در سطح استان با ظرفیت اسمی سالانه ۱۵ هزار و ۸۳۶ تن و ظرفیت حقیقی ۱۲ هزار و ۵۱۸ تن با سطح زیر کشت معادل ۷۸ هکتار قارچ تولید کرده‌اند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با پیش‌بینی میزان تولید قارچ در ۶ ماه دوم سال جاری افزود: با توجه به سرمادوست بودن این محصول، فصول سرد سال زمان مناسبی برای تولید قارچ است، اما اگر افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود آن‌ها بر همین منوال ادامه داشته باشد که به احتمال زیاد نیز ادامه خواهد داشت، تولید قارچ را شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد. تولید قارچ در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰، نسبت به فصل تابستان بهتر می‌شود، اما نسبت به فصول سرد سال‌های گذشته شاهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در تولید آن خواهیم بود. مگر اینکه حمایت‌های دولتی برای تامین نقدینگی تولیدکنندگان قارچ و بستر کشت صورت پذیرد.

میری ادامه داد: در حال حاضر قیمت مصوب قارچ ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان است که باید در بازار به ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان و حداکثر ۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. در نیمه دوم سال نیز به نظر می‌رسد قیمت‌ها در همین حد باقی بمانند. اینکه در حال حاضر قارچ را با قیمتی ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلو به فروش می‌رسانند، به دلیل کمبود این محصول و اهمیت شناخته شده قارچ در بالا بردن سیستم ایمنی و مقابله با کرونا است و این قیمت نتیجه سوء استفاده فروشندگان است. با افزایش تولید قارچ، این افزایش قیمتِ ساختگی قابل اصلاح و مدیریت است.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : قارچ کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار روز