تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸

جزئیات تزریق دوز دوم واکسن افرادی که دوز اول را در خارج از کشور دریافت‌کرده‌اند

نمی‌توانیم همه واکسن‌ها را جایگزین یکدیگر کنیم. وزارت بهداشت باید برای این موضوع دستورالعمل صادر کند که هنوز دستورالعملی در این زمینه نداریم.
کد خبر: ۳۰۸۹۵
دبیر کارگروه اطلاع رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزئیات تزریق دوز دوم واکسن افرادی که دوز اول را در خارج از کشور دریافت‌کرده‌اند، تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از ایسنا، حمیدرضا رحیمی درخصوص تزریق دوز دوم افرادی که دوز اول را در خارج از کشور تزریق کرده‌اند، اظهار کرد: براساس مصوبه کمیته پایش واکسن، افراد باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند. مراکز بهداشت با روابط بین‌الملل دانشگاه بررسی مدرک را انجام می‌دهند؛ زیرا برخی از کارت‌های واکسیناسیون نوع خاصی است و باید بررسی شود. بعد از بررسی انجام شده و در زمان معین اگر واکسن مربوطه را موجود داشته باشیم، تزریق می‌کنیم. 

دبیر کارگروه اطلاع رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص جایگزینی واکسن‌ها تصریح کرد: پلتفرم واکسن‌های تزریقی باید مثل هم باشد؛ مثلا اگر فردی آسترازنکا زده باشد باید از پلتفرم مشابه یعنی اسپوتنیک‌ استفاده کند.

 نمی‌توانیم همه واکسن‌ها را جایگزین یکدیگر کنیم. وزارت بهداشت باید برای این موضوع دستورالعمل صادر کند که هنوز دستورالعملی در این زمینه نداریم. درحال حاضر دستورالعمل این است که یک نوع  واکسن در هر دو دوز تزریق شود مگر اسپوتنیک دوز دو که اجازه داده شده بجای آن آسترازنکا تزریق شود. گروه عمده‌ای از افرادی که برای تزریق واکسن به خارج کشور رفتند آسترازنکا دریافت کردند. 

وی در پاسخ به این پرسش که اگر واکسنی که افراد در خارج کشور دریافت کرده‌اند، در داخل کشور موجود نباشد چه می‌شود و  آیا افراد باید دوباره نوع دیگری از واکسن را از دوز اول تزریق کنند یا خیر، گفت: این موضوع را با وزارت بهداشت درمیان گذاشته‌ایم که اگر چنین شرایطی وجود داشت چه کار باید کرد. این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

رحیمی درخصوص اینکه آیا افراد از شهرها یا استان‌های دیگر هم می‌توانند در مشهد واکسن تزریق کنند، گفت: افراد از استان‌ها و شهرهای دیگر می‌توانند در مشهد واکسن بزنند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.  


انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز