تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
برداشتی از هشدار جدی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

آیا فلات مرکزی ایران خالی از سکنه خواهد شد؟

این نگرانی‌ها برای شهرهای بزرگ که وابستگی بیشتری به منابع آب سدها دارند بیشتر است.
کد خبر: ۳۱۳۳۷
در ادامه گزارش سال ۱۳۹۶ مرکز پژوهش های مجلس که در آن هشدارهای جدی پیرامون بحران کم آبی و گستردگی منازعات آبی داده شده بود، گزارش جدیدی در فروردین ماه ۱۴۰۰ منتشر شده که بر اساس آن دامنه تنش های کم آبی در نزدیک به ۳۰۰ شهر کشور ادامه خواهد یافت. 

در چند روز اخیر و در آغاز پاییز سال جاری به سبب اخبار هواشناسی مبنی بر ادامه کاهش بارندگی ها در پاییز، نگرانی های پیش بینی شده در این گزارش دوباره مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. 

در این رابطه، داریوش مختاری کارشناس ارشد و پژوهشگر حوزه آب به پایگاه خبری معاصر گفت: 

واقعیت این است که دامنه کم آبی در ایران وارد مرحله بی آبی و یا کمیابی منابع آب شده است که بسیار خطرناک هست و یک خشکسالی پیوسته می تواند عملا کوچ گروهی به ویژه در مناطق پرجمعیت تر کشور را پدید آورد.

این نگرانی ها برای شهرهای بزرگ که وابستگی بیشتری به منابع آب سدها دارند بیشتر است.

 همزمان افت سطح آبخوان ها و چاه های آب شرب شهری و روستایی بر نگرانی ها افزوده است.

 فرایندی که از چند دهه پیش به این سو با شیب فزاینده ادامه داشته است.

وابستگی آب شهر تهران به سدها به میزان ۷۰ درصد و مابقی از منابع آب زیرزمینی تامین می شود. کلانشهر شیراز به میزان ۷۰ درصد به منابع آب زیرزمینی وابسته است که با تکمیل خط دوم انتقال آب از سد درودزن این نسبت به نفع منابع آب سطحی تغییر می شود و به همان نسبت دامنه مخاطره و ناامنی آبی برای این شهر تاریخی افزون می شود. کلانشهر تاریخی اصفهان در قلب فلات مرکزی بدون زاینده رود عملا زنده نیست و فشاری چند برابر توان بوم شناختی اش بر منابع آبی پیرامونش، بارگذاری شده است. 

مختاری در ادامه گفت: خالی از سکنه شدن یک رخداد ناممکن نیست؛ دقیقا همان زمانی که جیره بندی آب پاسخگوی تامین آب شهرهای بزرگ نباشد. رخدادی که هرگز دور از ذهن نیست. 

شایسته است از اجرای پروژه های کم خاصیت همانند انتقال آب از خلیج فارس هر چه زودتر چشم پوشی کرد و با انجام مطالعات دقیق مهندسی مشاور، راهکارهای اجرایی مناسب برای پایداری تامین آب سکونت‌گاه‌های انسانی شناسایی و اجرایی شوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز