تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸

۹۸ درصد سینماهای ایران ورشکسته‌اند

رئیس انجمن سینماداران گفت: دخل‌و‌خرج سینماها با هم نمی‌خواند
کد خبر: ۳۱۳۶۲
اخبار معاصر - رئیس انجمن سینماداران ایران گفت: «۹۸ درصد سینماهای ایران کاملا ورشکسته‌اند.» محمد قاصد اشرفی با بیان اینکه سینماها در دو سال اخیر فقط ضرر کرده‌اند، از بدهی ۸۷ سینمای سراسر کشور به صاحبان فیلم‌ها خبر داد.

به گزارش انجمن سینمادارن، همه‌گیری کرونا بسیاری از کسب‌وکارها را به ورطه نابودی کشاند و هم‌زمان با قرنطینه شهرها و اعمال محدودیت‌ها، مراکز تفریحی، ورزشی و هنری هم تعطیل شدند. در بسیاری از کشورها، تلاش شد تا با اقدام به‌موقع برای واکسیناسیون عمومی، خسارت‌های ناشی از تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری و کسب‌وکارها کاهش یابد؛ این در حالی است که در ایران، اهمال حکومت در واکسیناسیون به‌هنگام باعث شد وضعیت بسیاری از کسب‌وکارها همچنان بحرانی بماند.

در یک سال و نیم گذشته، هنرمندان تئاتر بارها از وضعیت نگران‌کننده معیشتی خود پس از همه‌گیری کرونا سخن گفته‌اند. حالا نیز رئیس اتحادیه انجمن سینماداران اعلام کرده است که ۹۸ درصد سینماهای ایران کاملا ورشکسته شده‌اند. به گفته او، این به معنای آن است که فقط وضعیت تعداد انگشت‌شماری از سینماها خوب است و باقی در آستانه تعطیلی‌اند. 

محمد قاصد اشرفی با بیان اینکه دخل‌‌و‌‌خرج سینماها با هم نمی‌خواند، به خبرگزاری مهر گفت: «اگر به آمار فیلم‌ها هم نگاه کنید، متوجه فروش پایین می‌شوید. به‌جز دینامیت، بقیه فیلم‌ها فروش چندانی نداشته‌اند، در حالی‌ که سالن‌های سینما برای اکران آن‌ها هزینه کرده‌اند. برای همان فیلم‌ها ما پول برق و مواد ضدعفونی‌کننده می‌دهیم.»

به گفته اشرفی، یک فیلم هرچقدر هم بفروشد، نیمی از میزان فروش حق قانونی صاحبان فیلم است ولی در حال حاضر، سینماها درآمدی ندارند و در دو سال گذشته ضرر داده‌اند.

رئیس انجمن سینماداران با تاکید بر اینکه ضرر وارده به سینماهای ایران در مدت همه‌گیری کرونا جبران‌ناپذیر است، گفت: «اگر دولت برای نجات سینماهای کشور گامی برندارد، ما در شرایطی بسیار بحرانی قرار خواهیم گرفت.» پیشنهاد او به دولت این است که برای سینماداران تسهیلاتی در نظر بگیرد، چرا که بحرانی شدن وضعیت سینماها و خسارت‌های ناشی از آن بسیاری از سینماداران را بر آن داشته است که اقدام به تغییر کاربری سینما کنند. برخی نیز سینماها را بسته‌اند.

در شرایطی که وضعیت سینماداران و فروش فیلم‌های سینمایی از نظر اقتصادی «وخیم» اعلام شده است و به قول اشرفی، سینماها در آستانه تعطیلی‌اند، حوزه هنری، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، در حال گسترش سالن‌های سینمای خود در سراسر ایران است.

بر اساس اعلام روابط عمومی این نهاد، در مرداد ۱۴۰۰ با اتمام فاز نخست طرح توسعه سینماهای حوزه هنری، ۶۵ سالن سینمایی تازه‌تاسیس و بازسازی‌شده در سراسر ایران به چرخه اکران اضافه شده‌اند. در سال‌های اخیر، حوزه هنری از اکران برخی فیلم‌های سینمایی که با رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در تعارض بوده‌اند، خودداری کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد پیش‌تر در گزارشی، برآورد کرده بود که در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان به صنعت سینمای ایران ضرر وارد شده است.


پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : سینما ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار روز