تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰

واکنش اتحادیه اروپا به گزارش مدیرکل آژانس اتمی درباره مجتمع تسا در کرج

کد خبر: ۳۱۴۹۹
اخبار معاصر - سفیر اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای نسبت به ادعای اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مجتمع تسا کرج ابراز نگرانی کرد و خواستار دسترسی فوری بازرسان آژانس به این سایت شد. 

به گزارش ایرنا، استفن کلمنت سفیر اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد از تعاملات اخیر ایران و آژانس استقبال کرد؛ اما با اشاره به ادعای آژانس درباره عدم دسترسی بازرسان آژانس به کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع تسا کرج  عنوان کرد که اتحادیه اروپا عمیق‌ترین نگرانی خود را از این مطلب ابراز می‌دارد که ایران به آژانس اجازه دسترسی به کارگاه تولید سانتریفیوژ در مجتمع تسا کرج را نداده است.

وی افزود: این یک تحول نگران‌کننده و در تضاد با بیانیه‌ای مشترکی است که در تاریخ ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور ماه) بین مدیرکل و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حاصل شد.

این دیپلمات اروپایی عنوان کرد: همانطور که در گزارش بیان شده است، تمامی فعالیت‌های آژانس در خصوص تمامی تجهیزات تعیین شده آژانس و تأسیسات و امکانات ایران که در بیانیه مشترک به آن اشاره شد، به منظور حفظ تداوم آگاهی (آژانس) ضروری است.

وی بر همین اساس  از ایران خواست تا بدون فوت وقت دسترسی بازرسان آژانس را از کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع تسای کرج مهیا کند.

کلمنت که تاکنون اعتراضی به زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی نکرده، این مساله را «مهم» ارزیابی کرد و از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا مراتب را به شورای حکام گزارش کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است.

در حالکیه بر اساس بیانیه آژانس، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که تصمیم ایران مبنی بر عدم اجازه دسترسی به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ تسای کرج بر خلاف شرایط توافق شده بیانیه مشترک در تاریخ ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) است.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد دوربین های مجتمع تسای کرج دقیق نبوده و فراتر از تفاهمات حاصله در بیانیه مشترک است.

کاظم غریب آبادی در چند رشته توئیت نوشت: عمیقا مایه تاسف است که بعد از سه اقدام خرابکارانه تروریستی در تأسیسات هسته‌ای ایران در طول یک سال گذشته، آژانس هنوز این اقدامات شرورانه را، برخلاف قطعنامه های متعدد کنفرانس عمومی آژانس و مجمع عمومی سازمان ملل و حتی به خاطر تجهیزات و اموال خود و ایمنی و امنیت بازرسان اش، محکوم نکرده است.

وی افزود: هر تصمیم ایران در مورد تجهیزات نظارتی آژانس صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی؛ از این‌رو، آژانس نمی تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود.

غریب آبادی تصریح کرد: بیانیه مشترک ۱۲ سپتامبر رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس نیز با حسن نیت ایران و با هدف جایگزینی کارت های حافظه "تجهیزات مشخص شده" حاصل شد. اقدامات آژانس برای اجرای این هدف نیز از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر انجام گردید.

سفیر کشورمان افزود: در طول گفت‌وگوها در تهران و اخیرا در وین نیز به طور واضح خاطرنشان گردید از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی گیرند. به همین خاطر بود که از عبارت "تجهیزات مشخص شده" در بیانیه مشترک  استفاده گردید. از اینرو، گزارش ۲۶ سپتامبر مدیرکل آژانس دقیق نبوده و قطعا فراتر از تفاهمات حاصله برابر بیانیه مشترک می باشد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز