تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کم‌دقتی، سطحی‌زدگی و ناپایداری در مدیریت شهری

میدان‌‌های شهر و آثار تاریخی شیراز زیر آوار پروژه‌های شهری

کد خبر: ۳۱۶۵۹
اخبار معاصر - شیرازی‌ها، میدان معلم را به نام چهارراه گاز می‌شناختند.  طرح معماری جالب این میدان با  ذائقه هنرپسند شیرازی‌ها کم‌کم سازگار و به مکانی دلنشین با فضای سبز انبوه ، آبنمای چند سطحی و گل‌افشان با طراحی ارزشمند و دلنواز برای شب‌نشینی و آرامش خانواده‌ها تبدیل شده بود. 

اما دو دهه پس از ساخت آن به یکباره با یک ناکارآمدی در مدیریت شهری شیراز روبرو شدیم. به این ترتیب، داشته‌های تاریخی و زیبایی‌های شیراز، جایگزین اجرای طرح‌های بیهوده، تکراری و ناکارآمد شدند.

به موازات تخریب میدان معلم‌، میدان‌های زیبای نمازی و امام حسین (ستاد) نیز به آسانی قربانی طرح مترو شدند. با این وجود، در چند سال اخیر، همچنان توافقی بر سر طرح معماری و نماد مناسب در این میدان به دست نیامده است. 

اکنون پیرامون میدان تازه گلکاری شده امام حسین (ستاد)، هر لحظه، خطر نابودی آثار تاریخی وجود دارد. با اینکه در میدان ستاد، زیبایی دلنشینی از چیدمان فرش‌گونه‌ی گلهای پاییزی زیبا پدید آمده است، اما چند نگرانی در این قطعه تاریخی شیراز وجود دارد: 

اول، باغ تاریخی شیخ که روبروی استانداری واقع شده است در ده سال اخیر به میزان تقریبی هشتاد درصد عرصه و کوشک و درختان آن، تخریب و ساختمان‌های مختلف و بدقواره و بدون هرگونه طرح معماری جایگزین آن شده‌اند. هنوز سردر شمالی این باغ تاریخی و یک بخش از عمارت جانبی آن  (که دقیقا روبروی استانداری است) باقی مانده است.

دوم، بقایای باغ تاریخی باغشاه در محل ساختمان قدیمی فرماندهی نظامی استان (که بخشی از آن پارکینگ و بخشی قربانی طرح مترو شده است) هر لحظه در حال محو شدن است. 

سوم، ساختمان قدیم استانداری- واقع  در ضلع غربی میدان ستاد - و ساختمان زیبا - واقع در ضلع جنوبی میدان ستاد- که دارای طرح معماری ارزنده است و با نام «شهر و روستا» شناخته می‌شود، هر دو جزو آثار معماری قرن اخیر هستند. ممکن است با ادامه کم‌دقتی‌ها در مدیریت شهری شیراز این دو اثر نیز از گزند تخریب در امان نمانند.

اگر برای همه این دغدغه‌ها راهی یافت شود، احتمال دورکردن مخاطرات بی‌شمار از دو باغ تاریخی صاحب اختیار (کنسولگری انگلیس) و باغ تاریخی مینو (خانه مهدی نمازی) و چند باغ تاریخی همجوار دیگر، وجود خواهد داشت.

به نظر می‌رسد یک تحقیق و تفحص جدی از سوی شورای اسلامي شهر شیراز برای بازنگری هرگونه پروژه‌های در دست اقدام شهرداری شیراز مورد نیاز می‌باشد. 



میدان‌‌های شهر و آثار تاریخی شیراز  زیر آوار پروژه‌های شهری
میدان معلم شیراز، دهه ۸۰ خورشیدی

میدان‌‌های شهر و آثار تاریخی شیراز  زیر آوار پروژه‌های شهری
میدان امام حسین (ستاد) شیراز، پاییز ۱۴۰۰. دید از جنوب

میدان‌‌های شهر و آثار تاریخی شیراز  زیر آوار پروژه‌های شهری
میدان امام حسین (ستاد) شیراز، پاییز ۱۴۰۰. دید از غرب


داریوش مختاری، کارشناس و پژوهشگر

پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز