تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵

جاذبه گردشگری کوه فیل ‌زمین

فیل زمین، کوهی در شمال شرقی لواسان بزرگ است.
کد خبر: ۳۱۹۲۵
اخبار معاصر - این کوه در حدفاصل لواسان و دشت لار در °۵۱ و ´۴۹ و ´´۲۵ طول شرقی، و °۳۵ و ´۵۱ و ´´۸ عرض شمالی، و در ارتفاع ۳۳۹‘ ۳ متری از سطح دریا واقع شده است. 

دامنه‌های این کوه از شمال به جنوب حدود ۱۵ کیلومتر و در جهت شرق بـه غرب حدود ۱۰ کیلومتر امتـداد دارد. شکل ظاهری آن مانند دیواری منطقۀ لواسان را از دشت لار جدا می‌سازد. رودخانۀ لار از دامنه‌های شمالی این کوه می‌گذرد.
 
با کمی راهپیمایی در بخش شمالی این کوه (که بیشتر از طریق درۀ گل‌سرداب انجام می‌شود) می‌توان به رودخانه و دشت لار رسید. در گرداگرد کوه فیل‌زمین حدود ۳۵ دره و تنگۀ کوچک و بزرگ قرار دارد که بیشتر آنها آب دائمی دارند و مزارع و مراتع متعددی را آبیاری می‌کنند. قسمتی از آب رودخانه و سد لار از دامنه‌های شمالی کوه فیل‌زمین سرچشمه می‌گیرند. روستاهایی مانند ایرا، علایین، کلان، لواسان بزرگ، چهارباغ و رسنان توسط آب دره‌های جنوبی این کوه آبیاری می‌شوند. 

همه‌ ساله در فصل بهار، تابستان و نیمی از پاییز ده‌ها هزار دام برای چرا به دره‌های سرسبز و مراتع گسترده و پوشیده از انواع گونه‌های گیاهی کمیاب و ارزشمند کوه فیل‌زمین آورده می‌شوند. کشت در هزاران هکتار از مزارع کوه فیل‌زمین از دیرباز به صورت دیم صورت می‌گرفته و پاسخ‌گوی نیاز کشاورزان منطقه بوده است. این کوه از لحاظ منابع غنی گیاهی اعم از صنعتی، دارویی، خوراکی و همچنین حیات وحش جانوری از نمونه‌های کم‌نظیر در کشور به شمار می‌رود. 

قلۀ این کوه از روستای ایرا و لواسان بزرگ به‌خوبی دیده می‌شود. یال غربی آن به گردنۀ لواسان بزرگ ختم می‌شود و دارای تیغه‌های باریک و صخره‌ای است. با ایستادن بر روی این قله از شمال سراسر درۀ لار بزرگ تا دور دستها به‌خوبی دیده می‌شود. بهترین مسیر دسترسی به قلۀ فیل‌زمین از طریق یال جنوبی و از منطقۀ ایرا و درۀ دزددره است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز