تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
بندآورنده‌های خونریزی

بندآورنده‌های خونریزی از جنس نانو رشته‌های پروتئینی ساخته شد

محققان کشور با نانو و زیست فناوری بندآورنده‌هایی زیست سازگار با قابلیت قطع خونریزی در مدت زمان زیر یک دقیقه را به تولید رساندند که امکان عفونت در زخم‌های ایجاد شده را به صفر می‌رساند.
کد خبر: ۳۱۹۷۶

دکتر طیبه ظهرابی مدیرعامل یک شرکت فناوریاظهار کرد: ما در این شرکت، محصولاتی را در زمینه قطع فرایند خونریزی انواع جراحت‌ها همچون جراحت‌های استخوانی، خونریزی‌های وریدی و شریانی به تولید می‌رسانیم.

وی تکنولوژی ساخت محصولات این شرکت را مبتنی بر فناوری همگرا (فناوری زیستی و نانو) عنوان کرد و گفت: این بند آورنده‌ها برای اولین بار در کشور طراحی و پایه گذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه محصولات تولیدی از جنس مواد کاملاً زیست سازگار هستند، افزود: از مزیت‌های این بندآورنده می‌توان علاوه بر کیفیت، به عدم ایجاد عفونت یا تداخل در ترمیم زخم از جمله در جراحت‌های استخوانی اشاره کرد.

وی در خصوص مکانیسم این بندآورنده‌های خونریزی زیست سازگار گفت: این محصولات خاصیت چسبندگی به اجزای خون را دارد به طوری که گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها به آن متصل می‌شوند.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب به واسطه تشدید فعالیت پلاکت‌ها و سایر اجزای خون، میزان خونریزی را تا حد ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

ظهرابی با بیان اینکه نمونه‌های امریکایی و اروپایی این بندآورنده خون تولید می‌شود، گفت: اما این نمونه‌ها عوارضی مانند عفونت و تداخل در ترمیم زخم را ایجاد می‌کنند و از طرفی قیمت بالایی دارند، از این رو مصرف نمونه ایرانی می‌تواند بسیار به صرفه باشد.

وی گفت: برای اخذ مجوز از وزارت بهداشت، پایلوتی به تعداد ۳۰۰ محصول را در طی دو ماه اجرایی کردیم که طی آن نتایج مثمر ثمر بود و در مقایسه با نمونه‌های خارجی برابری می‌کرد.

مدیرعامل شرکت فناور با تاکید بر اینکه خونریزی‌ها در برخی جراحی‌ها از جمله ارتوپدی می‌تواند برای بیمار خطر آفرین باشد، بیان کرد: از این رو استفاده از این بندآورنده می‌تواند بسیار کاربردی باشد و از بسیاری عوارض جدی ناشی از خونریزی‌ها جلوگیری کند.

وی تأکید کرد:با توجه به اینکه نتایج استفاده از محصولات تولیدی، مثبت بوده در صدد اخذ مجوزها از وزارت بهداشت هستیم وپیش‌بینی می‌شود که ۳-۴ ماه دیگر این محصول را به تولید انبوه برسانیم.

ظهرابی تاکید کرد: ما در این شرکت، امکان تامین ۱۰ درصد نیاز کشور را داریم که این خود بالای یک میلیون دلار صرفه‌جویی در سال را به دنبال دارد.

پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر


انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز