تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

روز "درهای باز" مساجد برای بیست‌وپنجمین بار در آلمان برگزار شد

مرکز مسلمانان آلمان ZMD برای اولین بار در سال ۱۹۹۷، برگزاری روز "درهای باز" را به عنوان نشانه‌ای برای تعلق و همبستگی آغاز کرد.
کد خبر: ۳۲۰۲۱
اخبار معاصر - درهای مساجد در آلمان برای بیست‌وپنجمین بار در روز اتحاد دو آلمان به روی بازدیدکنندگان گشوده شد. شعار امسال این روز "مساجد؛ دیروز و امروز" بود.

به گزارش دویچه‌وله، این روز از سال ۱۹۹۷ همه‌ساله در سوم اکتبر برگزار می‌شود.

به گزارش انجمن‌های مسلمانان در سراسر آلمان، حدود هزار مسجد روز سوم اکتبر (یازدهم مهرماه) در "روز درهای باز مساجد" شرکت کرده و درهایشان را به روی بازدیدکنندگان گشودند.

در شهر کلن مسجد مرکزی انجمن ترک-اسلامی دیتیب یکشنبه سوم اکتبر میزبان چهره‌های سیاسی و اجتماعی بود. در شهرهای دیگر نیز برنامه‌های مختلف، سخنرانی، میزگرد یا نمایشگاه در مساجد برگزار شد.

مرکز مسلمانان آلمان ZMD برای اولین بار در سال ۱۹۹۷، برگزاری روز "درهای باز" را به عنوان نشانه‌ای برای تعلق و همبستگی آغاز کرد. تاریخ این روز به طور هدفمند سوم اکتبر، روز اتحاد دو آلمان در نظر گرفته شد.

از سال ۲۰۰۷ شورای هماهنگی مسلمانان KRM به عنوان هماهنگ کننده میان شش انجمن اسلامی و مسجد این روز را برگزار می‌کند. شعار امسال روز درهای باز "مساجد؛ دیروز و امروز" بود.
در آلمان حدود پنج و نیم میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که بیشترین تعداد آنها ساکن استان نوردراین وست فالن هستند.
 
آیمان مازیک، رییس مرکز مسلمانان آلمان به خبرگزاری آلمان گفته در سال‌های اخیر تعداد شرکت‌کنندگان در تجمعات مساجد و بازدیدکنندگان کاهش داشته است و این تنها به دلیل پاندمی کرونا نبوده، بلکه به دلیل ملاحظات امنیتی در چنین اجتماعاتی هم بوده است.

مازیک صدها حمله سالانه علیه مسلمانان و مساجد و نیز پیش‌داوری نسبت به اسلام در میان بخش بزرگی از مردم آلمان را نیز از دیگر دلایل کم شدن تعداد مراجعان به مساجد و اجتماعات مسلمانان می‌‌داند.

رییس مرکز مسلمانان آلمان می‌گوید بسیاری از مسلمانانی که در آلمان به دنیا آمده و در اینجا بزرگ شده‌اند، از توجیه مداوم خود و توضیح "آلمانی بودن" و تحت "حکومت قانون" زندگی کردن خسته شده‌اند.

مازیک تاکید کرده: «جامعه مسلمانان در شرایط سخت از تلاش خود نمی‌کاهد، بلکه با تمام نیرو و اعتقاد سعی می‌کند برای همبستگی و در نهایت برای دموکراسی‌مان، این مسیر سخت را پشت سر بگذارد.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز