تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
بررسی اقتصاد در دولت سیزدهم؛

لزوم هماهنگی میان بخش خصوصی و دولتی

یک کارشناس اقتصادی گفت: بین وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری دولت‌ها بایستی تفکیک قائل شد.
کد خبر: ۳۲۷۸۵
نویسنده :
زهرا عسگری
لزوم هماهنگی میان بخش خصوصی و دولتی
حسن گلمرادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی معاصر در خصوص وظایف دولت در اقتصاد گفت: تجربه‌های جهانی نشان داده است که دولت‌ها در اعمال وظایف تصدی‌گری چندان موفق نبوده و بخش خصوصی بسیار موفق تر است و انگیزه کافی برای کار و کوشش بیشتر را داراست.
  وی افزود: بنابراین چنانچه دولت‌ها وارد وظایف تصدی‌گری شوند و جای بخش خصوصی کارا را پر کنند، در مجموع منافع جامعه در بلندمدت به دلیل نبود انگیزه‌های کافی و بهره وری لازم، تامین نخواهد شد. 

گلمرادی ادامه داد: در این زمینه کلمات تندی بیان شده است که" دولت تاجر و بازرگان خوبی نیست". 
در عین حال وظایف حاکمیتی دولت‌ها  را نمی توان به بخش خصوصی واگذار کرد و انتظار تامین منافع جامعه را داشت، زیرا بخش خصوصی در مواردی نظیر شکست بازار ، تامین کالاهای عمومی، خروج از بحران ها و  موارد حاکمیتی دیگر نمی تواند  تامین کننده منافع جمعی باشد، بنابراین ایجاد یک تعادل و تلفیق بهینه بین این دو بخش برای رشد و توسعه اقتصادی لازم و ضروری است.
کارشناس اقتصادی در خصوص نقش موثر دولت در بخش خصوصی گفت: چنانچه دولت چابک و کارا باشد و بتواند با اعمال حاکمیت و تنظیم مقررات ناظر خوبی در کنار بخش خصوصی پویا و کارآمد و غیر رانتی باشد،  منافع و رضایت جامعه تامین خواهد شد. 
وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت و بخش خصوصی مکمل هم هستند نه جانشین و هریک به درستی وظایف ذاتی خود را به سرانجام می رسانند؛ بنابراین دولت غیر بهره‌ور و ناکارا نمی‌تواند منافع جامعه را تامین کند همچنان‌که بخش خصوصی ناکارا و رانتی نیز  نمی تواند منافع جامعه را تامین کند. 
در مجموع در شرایط فعلی،  مردمی سازی اقتصاد و توسعه بخش خصوص کارا و واگذاری تصدی‌گری به مردم در کنار کارآمد سازی دولت و دوری از امور غیر حاکمیتی، توصیه می شود.
حسن گلمرادی در خصوص هماهنگی دولت و بخش خصوصی گفت: هر گاه دولت و بخش خصوصی بتوانند حلقه های مفقوده همدیگر را تکمیل و نقش خود را به درستی تعریف و اجرا کنند امیدواری به رشد و توسعه بیشتر خواهد شد.
 وی درآخر گفت که تجربه شوروی سابق حکایت از شکست دولت‌های ناکارا دارد که بایستی از آن تجربه دوری گزید و از طرف دیگر تجربه موفق برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا و چین در تلفیق و کنار هم چیدن موفق دولت است و بخش خصوصی بایستی چراغ راه برنامه ریزان اقتصادی باشد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز