تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶

یوسف اسحاق‌پور نویسنده و پژوهشگر ایرانی-فرانسوی درگذشت

یوسف اسحاق‌پور جستارنویس و متفکر ایرانی-فرانسوی در ۸۱ سالگی در منزلش در پاریس درگذشت. آقای اسحاق‌پور از ۱۸ سالگی در فرانسه زندگی کرد و تمام آثارش را به این زبان نوشت.
کد خبر: ۳۲۸۹۸

اسحاق‌پور در پاریس ابتدا به مدرسه سینما رفت و سپس در رشته‌‌های جامعه‌شناسی و فلسفه ادامه تحصیل داد. از یوسف اسحاق‌پور بیش از چهل عنوان کتاب منتشر شده که عمدتا درحوزه‌های سینما، نقاشی، فلسفه و ادبیات‌اند. شاید مجموعه آثار او را بتوان حاصل یک عمر تامل در مورد "تصویر" دانست.

مفصل‌ترین اثر او، کتابی است دو هزار صفحه‌ای در سه مجلد درباره اورسن ولز، که حاصل سی‌ سال پژوهش درباره این سینماگر بزرگ است. او در کنار مقالات و جستاهای تئوریک و زیباشناختی در حوزه فیلم، کتاب‌هایی هم درباره سینماگرانی همچون لوکینو ویسکونتی، یاسوجیرو ازو و ساتیا جیت رای منتشر کرده است.

از اسحاق‌پور همچنان تک‌نگاری‌های متعددی درباره نقاشان بنام اروپایی بر جای مانده و نیز آثاری درباره متفکران و نویسندگانی همچون الیاس کانتی، تئودور آدورنو، پل نیزان و مارکس.

از جستارهای یوسف اسحاق‌پور در عرصه هنر و فرهنگ ایران می‌توان به عناوینی همچون "مینیاتور ایرانی"، "بر مزار صادق هدایت"، "کیارستمی پشت و روی واقعیت"، "سرگذشت فکری شاهرخ مسکوب" و "شهره فیض‌جو" اشاره کرد.  


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز