تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

انجمن دیابت ایران: کاهش مرگ دیابتی‌های مبتلا به کرونا با واکسیناسیون

بر اساس مطالعات انجام شده، ۲۲ درصد قربانیان کرونا مبتلا به دیابت بودند که با افزایش واکسیناسیون، این آمار کاهش محسوسی داشت.
کد خبر: ۳۳۰۲۱
انجمن دیابت ایران: کاهش مرگ دیابتی‌های مبتلا به کرونا با واکسیناسیون


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی معاصر، رئیس انجمن دیابت ایران گفت: بیماران مبتلا به دیابت در کشور توجه بیشتری به واکسیناسیون کرونا داشتند و این امر باعث کاهش مرگ این بیماران بر اثر ابتلا به این بیماری شده است. 

اسدالله رجب افزود: بیش از هشت میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند که کمتر از ۱۰ درصد آنها به دیابت نوع یک مبتلا بوده و افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیش از دیابتی های نوع یک به کرونا مبتلا شده و حتی منجر به مرگ و میر نیز شد.

وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده، ۲۲ درصد قربانیان کرونا مبتلا به دیابت بودند که با افزایش واکسیناسیون، این آمار کاهش محسوسی داشت و البته علاوه بر تزریق واکسن آنها باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، از سلامت خود مراقبت بیشتری کنند.

رئیس انجمن دیابت ایران تصریح کرد: این بیماران باید روزانه چند بار قند خون خود را کنترل کنند، دریافت مجدد نسخه برای داروهای خود و آنچه ممکن است، لازم باشد در داروها یا رژیم غذایی خود انجام دهند و با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرند.

به گفته رجب، مبتلایان به دیابت باید با دور کردن استرس و ترس از خود و نوشیدن کافی آب، دمای بدن خود را کنترل و توصیه های بهداشتی را دنبال کنند، آنها همچنین به طور مرتب باید دست های خود را با صابون و آب بشویند یا از محلول های ضدعفونی کننده استفاده کنند.

وی تاکید کرد: دیابتی ها باید از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کرده و اگر کسی بیمار است، سرفه یا عطسه می کند، از وی دوری کنند،  اگر به علایم تنفسی مبتلا هستند، در خانه بمانند و  دیگران و ارائه دهندگان خدمات درمانی را از این شرایط مطلع کنند.

این متخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان را با یک دستمال یا آرنج بپوشانند و دستمال را در سطل زباله بیاندازید.

رییس انجمن دیابت ایران تصریح کرد: مبتلایان به دیابت اگر بیماری را به خوبی کنترل کرده باشند، خطر این که فرد در اثر ابتلا به کرونا علایم حاد را تجربه کنند، به اندازه دیگر افراد عادی است و باید تعداد دفعات مراجعه آنها در روزهای کرونایی به داروخانه کمتر شود.

رجب افزود: فرد مبتلا به دیابت باید دستگاه تست قند داشته باشد و دفعات بیشتری قند خون خود را اندازه گیری کند و در صورت قرنطینه خانگی، علاوه بر تیم درمانی کرونا با پزشک معالج خود نیز در ارتباط باشد تا از نظر کنترل دیابت راهنمایی مناسب را انجام گیرد.

 اکنون حدود ۴۱۵ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند. همچنین ۸.۸، درصد جمعبت بزرگسال دنیا به این بیماری گرفتار است.

پیش‌بینی می شود که تا سال ۱۴۱۹ تعداد مبتلایان به این بیماری به ۶۴۲ میلیون نفر می رسد. بیماری دیابت در ایران نیز به سرعت در حال رشد بوده و تا سال ۱۴۱۹ بیش از ۹ میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز