تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

سهم هر ایرانی از مصرف قرص‌های مسکن؛ ۵۵ عدد در سال

در سال ۱۳۹۹، ایرانی‌ها ۴۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون عدد دارو مصرف کرده‌اند.
کد خبر: ۳۳۰۲۸
سهم هر ایرانی از مصرف قرص‌های مسکن؛ ۵۵ عدد در سال

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی معاصر به نقل از وزارت بهداشت، در شش ماه نخست ۱۴۰۰، هم‌زمان با موج‌های چهارم و پنجم کرونا، میزان مصرف دارو و قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

آمارنامه دارویی ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹، ایرانی‌ها ۴۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون عدد دارو مصرف کرده‌اند. بر اساس آمارنامه دارویی ایران که روزنامه فرهیختگان منتشر کرده است، قرص‌های استامینوفن، متفورمین، آسپیرین، کپسول آموکسی‌سیلین، قرص لوزارت پتاسیم، استامینوفن‌کدئین، سرماخوردگی بزرگسالان، لووتیروکسین، آتورواستاتین و آملودیپین در رتبه‌های اول تا دهم پرمصرف‌ترین داروهای سال ۱۳۹۹ ایران قرار دارند.

نکته قابل‌توجه درباره آمار منتشر شده از داروهای مصرفی در ایران این است که در سال گذشته، قرص‌های آرام‌بخش و مسکن درد که معمولا افراد بدون مراجعه به پزشک نیز آن‌ها را مصرف می‌کنند، به تعداد زیاد مصرف شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹، چهار قرص استامینوفن، استامینوفن‌کدئین، سرماخوردگی بزرگسالان و کپسول ژلوفن به تعداد شش میلیارد و ۶۶۰ میلیون عدد مصرف شده‌اند. به‌ عبارت‌ دیگر، هر ایرانی به‌طور متوسط در طول یک سال ۵۵ قرص مُسکن مصرف کرده است. میانگین مصرف ماهانه آن نیز برای هر نفر حدود پنج عدد است. در رتبه‌های بعدی نیز قرص‌های مربوط به انواع عفونت‌ها، بیماری‌های قلبی، بیماری فشارخون و دیابت قرار گرفته‌اند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران مبتلا به دیابت‌اند و سهم بیماری‌های قلبی از علل مرگ در ایران ۴۴ درصد است.

سهم هر ایرانی از مصرف قرص‌های مسکن؛ ۵۵ عدد در سال
بررسی فروش ریالی داروها در سال ۱۳۹۹ نیز نشان می‌دهد که ۱۰ دارو شامل ویال رمدسیویر، کپسول آموکسی‌سیلین، کلوپیدوگرل، کپسول ژلوفن، متفورمین، پودر لیوفیلیزه رمدسیویر، محلول تزریقی پرنترال، ایمونوگلوبولین وریدی، اینترفرون بتا آ-۱ و سرم مایع به ترتیب بالاترین رقم فروش ریالی را به خود اختصاص داده‌اند.

 ویال رمدسیویر با ۵۵۹ میلیارد تومان فروش در رتبه اول، کپسول آموکسی‌سیلین با ۴۹۵ میلیارد تومان، کلوپیدوگرل با ۴۶۴ میلیارد تومان، کپسول ژلوفن با ۴۶۳ میلیارد تومان و متفورمین با ۴۴۶ میلیارد تومان فروش از جمله این داروها با بالاترین فروش ریالی‌اند.

آمار منتشر شده میزان مصرف دارو در ایران در سال ۱۳۹۹ را نشان می‌دهد و این در حالی است که در شش ماه نخست ۱۴۰۰، هم‌زمان با موج‌های چهارم و پنجم کرونا، میزان مصرف دارو و قیمت آن نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین استرس‌های ناشی از همه‌گیری، تنگناهای اقتصادی، بیماری و مرگ عزیزان، باعث شده است بسیاری از مردم به مصرف داروهای اعصاب و روان روی بیاورند.

پیش‌تر امیرحسین جلالی، روانپزشک، به روزنامه همشهری گفته بود که در مدت همه‌گیری کرونا، مصرف داروهایی مثل تریازولام، زولپیدم، دیازپام، تمازپام، لورازپام، زاناکس (آلپروزولام)، کلونازپام، فلوکستین، سیتالوپرام و سرترالین که اغلب خاصیت آرام‌بخش، خواب‌آور و ضداضطراب دارند، افزایش یافته؛ آن‌ قدر که به گفته روانپزشکان، حتی در مقطعی، بازار دارویی ایران از این داروها خالی شده است. در همین زمینه، علی فاطمی، عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان ایران، نیز از کمیاب شدن داروهایی مثل فلوکستین یا سرترالین که آرام‌بخش و ضدافسردگی‌اند، خبر داده بود.


یافته‌های یک مطالعه روی ۲۵ هزار نفر از شهروندان ایرانی در سال ۱۴۰۰ نشان داد که اختلال‌های روانی در مدت شیوع کرونا افزایش قابل‌توجهی یافته است. بطوری که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، حدود ۳۰ درصد مردم ایران به اختلال‌های روانی دچار شده‌اند. حال آنکه پایش وضعیت سلامت روان مردم در زمستان ۱۳۹۹، درگیری تنها ۱۵ درصد مردم به یکی از انواع اختلال‌های روانی را نشان می‌داد و این آمار در مدت کمتر از یک سال، دو برابر شده است.     
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز