تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱

شیراز با آسیب‌های جبران‌ناپذیر کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند

شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی معرفی شده اما در ۲ سال همه‌گیری کرونا آنچنان آسیبی به صنایع دستی وارد شده که به این زودی‌ها قابل جبران نیست.
کد خبر: ۳۳۰۴۲

شیراز با آسیب‌های جبران‌ناپذیر کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند

 در  دو سال گذشته شیوع بیماری کرونا ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد . به گونه‌ای که به‌ جرات می‌توان گفت زندگی از روال طبیعی خود خارج شد. تاثیر بیماری کرونا بر زندگی یک مسئله تک بعدی نیست بلکه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها موضوع کسب و کارها و از رونق افتادن بازار است. 

نخستین صنعتی که این روزها به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته، صنعت گردشگری است. این صنعت به اعتقاد اغلب کارشناسان یک صنعت شکننده است که هر اتفاق خوب یا بدی در جهان آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از حرفه‌ها و صنایع هم تراز با گردشگری که ارتباط مستقیم با آن دارد؛ صنایع و هنرهای دستی و سنتی است. شیراز خاستگاه هنرهای سنتی چون خاتم، کاشی هفت رنگ و قلم‌زنی است که همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته و شهرت ملی و جهانی دارند. 

این ظرفیت سبب شد پس از ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت جهانی شیراز نیز در دستور کار میراث فرهنگی استان فارس قرار گیرد و در سال 98 به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ثبت شود. 

این موضوع چشم‌اندازی امیدبخش برای هنرمندان این عرصه ایجاد کرد که در سایه کسب عنوان جهانی، صنایع دستی استان بیش از گذشته رونق گیرد و در بازار نوروز 98 فروش خوبی به‌دست آوردند اما شیوع بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه و تعطیلی کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی سبب خسارت بسیار به هنرمندان شد. 

حسین همتی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس که پیش از این از خسارت 100 درصدی کرونا به حوزه صنایع دستی خبر داده بود، از تداوم تعطیلی و نیمه تعطیلی کارگاه‌های صنایع دستی در استان فارس خبر داد و ادامه این جریان را برای این صنعت خوشایند ندانست. 

به گفته وی رکود در صنعت گردشگری و عدم فروش صنایع دستی در این دو سال سبب شده آسیب کرونا عمق پیدا کند به‌گونه‌ای که حتی بازگشایی مسیرهای گردشگری نیز در کوتاه مدت و در زمان کم نمی‌تواند رونق را به صنایع دستی بازگرداند. 

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز