تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

ادعای الشرق الاوسط درباره‌ی تماس‌های بدون واسطه بین ایران و مصر

فهمی به الشرق الاوسط گفت: می‌توان گفت هیچ اختلاف ریشه‌ای بین قاهره و تهران وجود ندارد، اما موضع فعلی مصر در چارچوب توازن قوای منطقه عربی است.
کد خبر: ۳۳۰۵۰

ادعای الشرق الاوسط درباره‌ی تماس‌های بدون واسطه بین ایران و مصر

 روزنامه الشرق الاوسط به نقل از برخی منابع مصری نوشت که تماس‌های بدون واسطه و میانجی بین تهران و قاهره طی دو ماه گذشته انجام گرفته است. 

الشرق الاوسط به نقل از منابع که نامی از آنها نبرد، افزود : این تماس ها در سطح کارشناسان ایرانی ومصری به منظور ارزیابی اولیه انجام گرفته است. 

این منبع گفت که مذاکرات میان ایران و مصر همزمان با مذاکرات بین قاهره و آنکارا انجام گرفته است 

بر اساس این گزارش ،« تمایل برای به جریان انداختن پرونده ازسرگیری روابط ایران و مصر به خصوص بعد از پایان پرونده آشتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس و ازسرگیری روابط با قطر و همچنین ادامه رایزنی‌های قاهره و آنکارا برای از سرگیری روابط، وجود دارد».

الشرق الاوسط در ادامه نوشت : ماه گذشته، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نیویورک با مقامات چندین کشور عربی از جمله مصر دیدار کرد و گفت که «تقویت روابط با همسایگان در راس اولویت‌های دولت جدید قرار دارد».

در حالی که وزیر خارجه مصر در مورد اظهارات همتای ایرانی خود هیچ اظهار نظری نکرده است، یک منبع مصری آشنا به پرونده روابط با ایران گفت که «قاهره تقریباً به صورت مستمر  پیام‌هایی از ایران در مورد تمایل این کشور برای ازسرگیری روابط با مصر دریافت می‌کند».

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران هم دیروز در سخنانی به مذاکرات مصر و ایران با هدف احیای روابط دو کشور اشاره کرد و گفت که این روابط به سطح تأمین منافع تهران و قاهره بستگی دارد. خطیب زاده اشاره کرد که مذاکرات کوتاهی بین وزرای خارجه مصر و ایران نیز در حاشیه کنفرانس همسایگان عراق در بغداد که در ماه آگوست گذشته برگزار شد، صورت گرفته است.

این اظهارات سعید خطیب زاده درست دو روز پس از اظهارات میر مسعود حسینیان مدیر کل امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ایران درباره اینکه کشورش «برای بهبود روابط با مصر تلاش می کند و حل مشکلات بین ایران و عربستان سعودی ممکن است روی این موضوع تأثیر داشته باشد»، عنوان شد.

در همین رابطه، «تارک فهمی» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره گفت که «زمان و سطح بیانیه ایران نشان می‌دهد که این کشور در راستای تقویت روابط خارجی خود در منطقه، دو نکته را مدنظر قرار داده است: اول کشورهای عربی خلیج فارس و دوم مصر است، بدین معنا که مشارکت و همکاری با عربستان می‎ تواند درهای بسته روابط با تعدادی از کشورهای عربی را باز کند و در نتیجه مسیر برای یک توافق جامع مصالحه و آشتی هموار گردد.

 فهمی به الشرق الاوسط گفت: می‌توان گفت هیچ اختلاف ریشه‌ای بین قاهره و تهران وجود ندارد، اما موضع فعلی مصر در چارچوب توازن قوای منطقه عربی است. 

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز