تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

بررسی طرح جهش مسکن بر نمادهای بورسی

امروز ثبت‌نام طرح جهش مسکن آغاز می‌شود و مشمولان این طرح می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند.
کد خبر: ۳۳۰۹۸

بررسی طرح جهش مسکن بر کدام نمادهای بورسی

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی معاصر، سیگنال‌های منفی دولت درباره قیمت‌گذاری دستوری در برخی از صنایع باعث افت قیمت و کاهش ارزش سهام برخی شرکت‌ها شده است. در چند ماه گذشته کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی کرده بودند اگر دولت بخواهد ایده ساخت مسکن ارزان را عملی کند، اولین آسیب از این موضوع را شرکت‌های فروش مصالح ساختمانی می‌خورند، چرا که دولت برای به صرفه شدن هزینه ساخت مسکن، این شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا محصولات خود را ارزان‌تر به فروش برسانند.
 علی عصاری کارشناس بازار سرمایه در این باره نظر دیگری دارد و معتقد است اگر این ایده عملی شود صنایعی مثل مصالح ساختمانی و سیمانی می‌توانند رشد کنند.
 به دلیل آنکه ساخت مسکن از مرحله سفت کاری شروع می‌شود و به قسمت نازک کاری ختم می‌شود به نظر می‌رسد در وهله اول صنایعی مثل سیمان به واسطه نیاز شدید به سیمان  تحت تاثیر قرار بگیرند و در وهله بعدی صنایعی مثل مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک رشد کنند.  وی ادامه داد: اما خود شرکت‌های ساختمانی به دلیل پایین بودن حاشیه سود، رشد آنچنانی نمی‌کنند.

 فارغ از این مساله که این طرح قابلیت اجرایی دارد یا نه دو گروه می‌توانند از این طرح منتفع شوند. اول گروهی که مواد اولیه ساخت مسکن را فراهم می‌کنند مثل سیمان، کاشی و سرامیک، فولاد و فلزات و دوم گروهی که سازندگان این طرح هستند.

وی ادامه داد: البته به احتمال زیاد پیمان‌کاری و ساخت این طرح را به شرکت‌های بورسی ندهند. در این صورت اگر رانت در این طرح شکل بگیرد به احتمال زیاد دیگر صنایع بورسی هم رشدی نخواهند داشت.

البته امروز با منتشر شدن این خبر شرکت‌های ساختمانی با افت قیمت همراه شدند و بیشتر نمادهای این گروه، در محدوده منفی معامله می‌شوند.


منبع: تجارت نیوز



انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز