تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

بیمه چقدر از کارگران در برابر حوادث حمایت می‌کند؟

در سال‌های اخیر ۳۸ درصد از کل حوادث کاری را به خود اختصاص داده اند معادن و کارگران که در معدن‌ها چه در روی زمین چه در زیر زمین فعالیت می‌کنند هم در گروه مشاغل حادثه خیز و پر خطر قرار دارند.
کد خبر: ۳۳۱۶۶
بیمه چقدر از کارگران در برابر حوادث حمایت می‌کند؟




به گزارش پایگاه خبری -تحلیلی معاصر، جان کارگران موضوع پر اهمیتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. 

 دو کارگر معدن بر اثر ریزش آوار جان باختند، مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از ارتفاع، یک کارگر حین تخریب ساختمان جان باخت، مرگ دو کارگر بر اثر گاز گرفتگی، سقوط یک کارگر به مخزن قیر مذاب، مصدومیت کارگر فروشگاه توسط دستگاه بالابر این‌ها تیتر‌های است که صفحه حوادث رسانه‌های خبری را به خود اختصاص می‌دهد که اغلب ساده از کنار آن می‌گذریم، اما جان کارگران موضوعی نیست که بتوان سرسری از کنار آن گذشت و به آسانی با آن بازی کرد.

سال هاست که در شهر‌های کوچک و بزرگ ساخت و ساز از ویلا سازی در مناطق خوش آب و هوا تا برج سازی در کلانشهر‌های پر جمعیت رونق بسیاری گرفته است ساختمان‌هایی که ظاهرا در یک چشم به هم زدن بالا می‌روند و ساخته می‌شوند و مردم میلیون‌ها تومان برای خرید و اجاره‌ی آن‌ها خرج می‌کنند، اما در پشت پرده این ساختمان سازی‌ها کارگرانی هستند که با سختی و مشقت آجر روی آجر می‌گذارند و چه در روز‌های سرد زمستان و چه در روز‌های گرم تابستان دست از کار نمی‌کشند.

رعایت ایمنی‌های لازم در همه‌ی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و به ویژه در مشاغلی که ریسک بالایی دارند و سخت و پر مشقت هستند از مهم‌ترین موضوعاتی است که کارفرمایان باید به آن توجه کنند چرا که در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی با کوچک‌ترین اشتباهی سلامت جسمی کارگران به خطر می‌افتد و  با جان کارگران بازی می‌شود و رعایت اصول ایمنی کم‌ترین کاری است که می‌شود برای کارگران در این شرایط سخت انجام داد و بدیهی است که افزایش استاندارد و ایمنی در محیط کار اتفاقی امیدوار کننده برای کاهش حوادث ناشی از کار برای کارگران خواهد بود. 

با وجود این که امروزه نسبت به گذشته تا حدی در زمینه‌ی رعایت اصول ایمنی و بهداشت محیط کار پیشرفت صورت گرفته همچنان اعداد و ارقامی که از مصدومیت، معلولیت و جان باختن کارگران به دست می‌آید بسیار بالاست و بخش ساخت و ساز با اختلاف در صدر جدول حوادث کار قرار دارد و بر اساس آمار‌های اعلام شده در سال‌های اخیر ۳۸ درصد از کل حوادث کاری را به خود اختصاص داده اند معادن و کارگران که در معدن‌ها چه در روی زمین چه در زیر زمین فعالیت می‌کنند هم در گروه مشاغل حادثه خیز و پر خطر قرار دارند.

حوادث کار از نظر قانون چیست؟

حوادث کار در قانون کار و تامین اجتماعی این گونه تعریف شده است: حوادث ناشی از کار عبارت از حوادثی است که حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می‌افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه، موسسات وابسته، ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول به کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه مامور انجام کاری می‌شود. ضمنا اوقات رفت و آمد بیمه شده از منزل به کارگاه و یا بالعکس نیز جزو این اوقات محسوب می‌شوند. همچنین حوادثی که حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان آسیب دیده و مساعدت به آنان اتفاق می‌افتد حادثه ناشی از کار محسوب خواهد شد.

ساخت و ساز حادثه‌خیز‌ترین بخش حوادث کار

حاتم شاکرمی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این‌که بیش‌ترین میزان حادثه در کشور، مربوط به بخش ساخت و ساز است گفت: به طور متوسط در سه سال اخیر حدود ۳۸ درصد از مجموع حوادث ناشی از کار در کشور مربوط به بخش ساخت و ساز بوده است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بالا بودن میزان حادثه در بخش ساخت و ساز بیان کرد: دلایل مختلفی برای بالا بودن نرخ حوادث در بخش ساخت و ساز وجود دارد مانند: پراکندگی کارگاه‌های ساختمانی در سطح کشور، حضور افراد فاقد صلاحیت فنی لازم جهت ساخت و ساز؛ به دلیل سود بالای این فعالیت اقتصادی، حضور کارگران فاقد تخصص و مهارت فنی و حرفه‌ای به ویژه کارگران فصلی در این بخش، حضوراتباع خارجی فاقد مهارت در این بخش و ضعف فرهنگ ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی.

شاکرمی افزود: پایین بودن تکنولوژی ساخت و ساز و استفاده از روش‌ها و مصالح سنتی در کشور، عدم استفاده از تجهیزات نوین ایمنی باتوجه به بالا بودن قیمت تجهیزات مذکور، عدم استقرار مسئول ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی، عدم نظارت شرکت‌های بیمه بازرگانی بر روی بیمه گذاران خود پس از فروش بیمه نامه مسئولیت و در طول اجرای پروژه‌های ساختمانی، عدم در اختیار قرار دادن اطلاعات پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری به وزارت کار جهت بازرسی توسط بازرسان کار، عدم توجه به نظارت ایمنی وفق مبحث ۱۲ مقررات ساختمان توسط مهندسان ناظر ساختمان هم از دلایلی است که آمار حوادث در بخش ساخت و ساز را بالا می‌برد.

ارتقاء ایمنی محیط کار وظیفه کارفرمایان است

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که برای ایمنی در محیط کار چه کار‌هایی انجام می‌شود اظهار کرد: مطابق با ماده ۸۵ قانون کار صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی جهت تامین حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت جلوگیری از بیماری حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار تدوین می‌شود، برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

شاکرمی با بیان این‌که ارتقاء ایمنی محیط کار از وظایف کارفرمایان است ادامه داد: کارفرمایان ملزم به رعایت مقررات موجود در فصل چهارم قانون کار هستند. در این رابطه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی توسط شورای عالی حفاظت فنی تدوین شده که بسته به فعالیت کارگاه و کاربرد هر آیین نامه باید توسط کارفرمایان در کارگاه‌ها اعمال شود تا ایمنی کار رعایت شود.

وی افزود: رعایت آیین‌نامه‌ها در کارگاه‌ها منجر به کاهش حوادث ناشی از کار شده که در واقع هدف اصلی از تدوین این آیین نامه‌هاست. علاوه بر این انجام بازرسی‌های ادواری و صدور ابلاغیه از وظایف بازرسان کار بوده و کارفرمایان ملزم به رعایت موارد ذکر شده در ابلاغیه‌های مذکور هستند و در صورت عدم اجرای ابلاغیه‌ها مراتب به دستگاه قضایی جهت مجازات کارفرمایان متخلف ارجاع می‌گردد.

راه حل کاهش روز افزون حوادث ناشی از کار افزایش تعداد بازرسان به تبع آن کم‌تر شدن فاصله‌ی زمانی بین بازرسی هاست همچنین آموزش کارگران و رعایت اصول ایمنی مانند نرده کشی پرتگاه ها، استفاده از لباس مناسب و تجهیزات سالم، در اختیار قرار دادن امکانات ایمنی مانند دستکش و کمبربند ایمنی می‌تواند کمک زیادی به سلامت کارگران کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : کارگران حوادث بیمه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز