تهران ۶.۹۹° كمينه ۶.۹۹°  بیشینه ۷.۷۹°
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸

نتایج تحقیقات مجلس از ماجرای گم شدن پانسمان‌های بیماران پروانه‌ای

کد خبر: ۳۳۲۰۸
اخبار معاصر - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی جزئیات جدیدی از ماجرای گم شدن پانسمان‌های بیماران ای‌بی (پروانه‌ای) بیان کرد.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در ارتباط با آخرین وضعیت پیگیری ۲۸۰۰ کیلو پانسمان بیماران ای‌بی گفت: ما به اتفاق رییس مرکز پیوند اعضا وزارت بهداشت و همینطور برخی از همکاران کمیسیون بهداشت از خانه ای‌بی بازدید مفصلی کردیم و پانسمان ها، پرونده‌ها و آمار‌های متعددی که داشتند و مهم‌تر از همه شفافیت عملکرد خانه ای‌بی مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه یکی از بازدید‌های بسیار خوب ما بود.

محسنی بندپی گفت: موضوعی که مطرح شد این بود که به دلیل تحریم‌ها وزارت بهداشت موفق به واردات این پانسمان نشده و یونیسف بسته‌هایی از این پانسمان‌ها را فرستاد. گزارش مفصل این مساله را هنوز ارائه نکرده‌ایم و منتظر بودیم از خانه ای‌بی آمار‌های دقیق و اطلاعات را بگیریم تا به کمیسیون گزارش بدهیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به پانسمان‌های موجود در انبار‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران توزیع‌کننده بخشی از پانسمان‌های بیماران ای‌بی بود و مشخص شد که پک‌های پانسمان‌های ارسالی یونیسف در این انبار باز شده و حتی کارتن‌های کوچک داخل آن هم باز شده بود که این به نظر ما چندان منطقی نمی‌آمد و منتظریم که جلسه دیگری را به همراه همکاران وزارت بهداشت، نمایندگان خانه ای‌بی و همکاران دانشگاه علوم پزشکی ایران داشته باشیم و توضیحات آن‌ها را هم بشنویم.

بندپی افزود: ضمن اینکه در بازدیدی که از انبار خانه ای‌بی داشتیم، به نظر می‌آمد انبار این‌ها کاملا آماده نگه داشتن پانسمان‌های بیماران پروانه‌ای است که درخواست ما در انتهای گزارش این خواهد بود که وزارت بهداشت به جای اینکه برای توزیع، این پانسمان‌ها را به دانشگاه‌ها واگذار کند، از یک نهاد مردمی برای نگه‌داری و توزیع استفاده کند و گزارش‌ها را هم با توجه به شفافیتی که این‌ها دارند، از خود همین نهاد بگیریم.

او در توضیح مساله کارتن‌های بازشده پانسمان در انبار دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: جزئیات این موضوع در آینده اعلام خواهد شد. اصل قضیه این است که یک کارتن بزرگ بود که روی آن پلمپ‌ها و برچسب‌های یونیسف خورده بود. این پلمپ‌ها باز شده بود و در درون آن کارتن بزرگ، کارتن‌های کوچک‌تر ۵۰ تایی بود و کارتن‌های کوچک نیز باز شده بود. این کارتن‌های کوچک زمانی باز می‌شود که شما خرده‌فروشی داشته باشید و بخواهید یکی یکی یا دوتا دوتا پانسمان‌ها را به جایی بدهید. باز بودن این کارتن‌های کوچک، جای سوال داشت که قرار شد با هماهنگی همکاران در دانشگاه علوم پزشکی ایران موضوع را پیگیری کنیم.

بندپی در ادامه گفت: در این بین اشکالاتی وجود داشت، اما در کل همکاری مرکز پیوند اعضا و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با ما بسیار عالی بود و خودشان هم حضور داشتند و قرار شد به اتفاق هم نه تنها این مورد را برطرف کنیم، بلکه از وزیر بهداشت نیز برای بازدید از خانه ای‌بی دعوت کنیم. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم بازدید‌های خود از سایر بیماران خاص که انجمن‌های خاص خودشان را دارند، تکرار می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته می‌شود پانسمان‌های مخصوص بیماران ای‌بی در بازار سیاه نیز قابل دسترسی و خرید هستند، آیا منشأ پانسمان‌های موجود در بازار سیاه نیز از سوی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت یا خیر، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی هنوز به طور دقیق بارکد‌های پانسمان‌های وارداتی یونیسف را با بارکد پانسمان‌هایی که در بازار هست، مورد انطباق قرار نداده است.

بندپی گفت: همانطور که می‌دانید این‌ها به صورت قاچاق نیز وارد کشور می‌شود و ما برداشتمان بیشتر این است که پانسمان‌های بیماران ای‌بی که در بازار سیاه موجود است، به صورت قاچاق وارد کشور شده است. هنوز به صورت قطعی در این باره نمی‌شود گفت، اما تلاشمان این است که موضوع را پیگیری و مشخص کنیم که آیا پانسمان‌هایی که در بازار آزاد در دسترس است، پانسمان‌های نشتی از وزارت بهداشت و از طریق دانشگاه علوم پزشکی ایران است یا اینکه این پانسمان‌ها به صورت قاچاق از مبادی دیگری وارد کشور شده است.

بندپی درباره اظهارات دبیر خانه ای‌بی مبنی بر این که ممکن است پانسمان بیماران پروانه‌ای طی چند ماه آینده به اتمام برسد، چه تمهیداتی برای تامین پانسمان این بیماران اندیشیده خواهد شد، گفت: ما به این موضوع هم فکر کرده‌ایم که احتمالا تا چهار یا پنج ماه دیگر ممکن است این پانسمان‌ها تمام شود. قرار شد جلسه‌ای دیگر با همکارانمان در یونیسف داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم. امیدواریم نهایتا قبل از اتمام پانسمان‌ها بتوانیم تحریم را دور بزنیم و پانسمان‌ها را از طریق یونیسف وارد کشور کنیم.

او با تاکید بر اینکه گزارش نهایی کمیسیون بهداشت درباره بیماران ای‌بی منتشر خواهد شد، افزود: یک سری از اطلاعات جزئی باید به ما داده شود که چند بیمار ای‌بی داریم و ساکن چه استان‌هایی هستند. کمیسیون بهداشت قطعا یک گزارش تحلیلی از وضعیت بیماران ای‌بی خواهد داشت که بتوانیم استان‌های در معرض خطر را هم شناسایی کنیم تا مشکلات این بیماران مورد بررسی قرار گیرد و رفع شود.

منبع: ایلنا
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : مجلس پانسمان
ارسال نظر

آخرین اخبار روز