تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰

قمه‎زنی در کتابفروشی‌ها+ عکس

«محبت کور» اثر صالح قاسمی به بررسی پدیده قمه‌زنی پرداخته که انتشارات کتاب ابرار آن را منتشر کرده است.
کد خبر: ۳۳۳۱

اخبار معاصر: «محبت کور» اثری است که طبق تأکید مقام معظم رهبری در خصوص حذف خرافات از دامان پاک اسلام و ایجاد وحدت میان شیعه و سنی نگاشته شده است.

این اثر پژوهشی، آیات و روایات و همچنین سخن بزرگان را در بررسی پدیده قمه زنی به طور دقیق و موشکافانه مطالعه کرده و این عمل را که هر ساله در ماه محرم الحرام در برخی هیات‌ها و در بین برخی افراد انجام می‌شود مورد نقد قرار داده است. در دین مبین اسلام آسیب و زیان رسانیدن به خود از سوی پروردگار و بزرگان دینی عملی نکوهیده شمرده شده است.

قمه زنان به این روایت نادرست استنباط می‌کنند و می‌گویند: اگر قمه زنی و سرشکافتن در عاشورا و عزای سیدالشهدا جایز نیست، پس چرا حضرت زینب (س) سرش را به چوب محمل کوفت و سر و صورت خود را آغشته به خون کرد؟

اصل نقل این ماجرا چنین است که فردی به نام «مسلم جصاص(گچکار)» نقل می‌کند، هنگامی که در حال بازسازی دروازه اصلی شهر کوفه بوده است، هیاهویی را می‌شنود و به سمت هیاهو حرکت می‌کند و می‌بیند که اسرای واقعه عاشورا در کجاوه‌اند. در این هنگام، راس زتن جدا شده و مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) را بالای نیزه می‌برند، که حضرت زینب با مشاهده سر بریده برادر، سر خود را از فرط ناراحتی به چوب محمل می‌کوبد، چنان که خون از زیر مقنعه‌اش جاری می‌شود و با چشم گریان اشعاری را می‌خواند.

قمه‎زنی در کتابفروشی‌ها+ عکس

این مطلب برگرفته از کتابی به نام «نورالعین فی مشهدالحسین» است که نویسنده آن مشخص نیست و تنها به «ابراهیم بن المحمد نیشابوری اسفراینی» نسبت داده می‌شود که شخصی اشعری مذهب و شافعی مسلک بود و بسیاری از علما بر بی اعتبار بودن آن صحه گذاشته‌اند. چنانچه محدث بزرگوار، شیخ عباس قمی، صاحب «مفاتیح الجنان» می‌گوید: بعید است؛ چون ایشان عقیله بنی هاشم و صاحب مقام رضا و تسلیم است.

صالح قاسمی، مؤلف کتاب «محبت کور» در این کتاب ضمن بررسی جامع تاریخچه آغاز پدیده قمه زنی، ادله مدعیان جواز قمه زنی و ردّیه آنها، دلایل غیر شرعی و موهن بودن این عمل، فتاوای مراجع عظام شیعه در گذشته و حال را در باب تحریم قمه زنی جمع آوری کرده است.

این کتاب از سوی نشر کتاب ابرار در 139 صفحه و قیمت 5 هزار 800 تومان راهی بازار کتاب شده است.

جهت آشنایی بیشتر با این اثر و یا سفارش به فروشگاه اینترنتی hypersian.com مراجعه کرده و یا با مرکز پخش 02166157338 و یا 02188973158 تماس حاصل برقرار کنید.  

انتهای پیام/

منبع: فارس

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز