تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴

هشدار اپیدمی احتمالی انفلوآنزا

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری از احتمال اپیدمی آنفلوآنزا در ماه‌های آینده خبر داد.
کد خبر: ۳۳۳۱۷
هشدار اپیدمی احتمالی انفلوآنزا

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی معاصر، دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: در سال گذشته در بسیاری از مناطق دنیا به غیر از مواردی در خط استوا، آنفلوآنزا اپیدمی نشد که این مساله نشان می‌دهد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اپیدمی شدن آنفلوآنزا جلوگیری شده است.

وی یادآور شد: علائم این دو بیماری مشابه یکدیگر است و نمی‌توان علائم آنها را چندان از یکدیگر افتراق داد، تب، سردرد، گلودرد، تنگی نفس و مواردی از این دست را هر دو بیماری دارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در مورد آنفلوآنزا موارد بدون علامت وجود دارد، افزود: در کووید ۱۹ نیز موارد بدون علامت وجود دارد اما در مورد آنفلوآنزا موارد خفیف بسیار بیشتر است.

طبرسی گفت: از دست دادن حس بویایی و چشایی که در بسیاری از اوقات در کووید ۱۹ رخ می‌دهد، گاهی در آنفلوآنزا نیز مشاهده می‌شود.

او درباره تب در این دو بیماری توضیح داد: تب برای تشخیص آنفلوآنزا نسبت به کووید ۱۹ علامت مشخص‌تری است، اما در کرونا بسیاری از بیماران از اول تب ندارند که این موضوع می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

رییس بخش عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری تاکید کرد: اما در سیر این دو بیماری یک تفاوت وجود دارد، معمولا آنفلوآنزا در همان هفته اول تکلیف را روشن می‌کند یا بیماری خوب می‌شود یا اینکه به صورت پیش‌رونده پیش می‌رود و بدتر می‌شود، اما در مورد کووید ۱۹ هفته دوم بیماری، هم برای بیمار و هم برای پزشک هفته دلهره‌آوری است، در مواردی مشاهده می‌شود که بیمار از بیمارستان مرخص می‌شود ولی هفته دوم وضعیت او به اینتوبه کشیده می‌شود.

طبرسی درباره تفاوت مرگ و میر در کووید ۱۹ و آنفلوآنزا اظهار کرد: مرگ و میر در آنفلوآنزا زیر یک درصد اتفاق می‌افتد در صورتی که برای مثال در ایران، در بین موارد ابتلای ثبت شده که حدود ۵۷۰ هزار نفر می‌شود، حدود ۱۲۰ هزار فوتی ثبت شده وجود دارد، یعنی مرگ و میر حدود ۲۰ درصد است، به این معنا که مرگ و میر عدد قابل توجهی است.

وی مهم‌ترین راه تشخیص آنفلوآنزا و کرونا را تست آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: ریزش ویروسی در آنفلوآنزا معمولا بین ۵ تا ۱۰ روز است، اما در کرونا تا حدود ۲ هفته وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اقداماتی که پزشکان در زمان شیوع آنفلوآنزا باید انجام دهند، افزود: اگر بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان بستری می‌شود، بهتر است هم تست آنفلوآنزا و هم تست کرونا از بیمار گرفته شود و در بیماران سرپایی نیز اگر تشخیص آنفلوآنزا تغییری در درمان ایجاد می‌کند باید تست آنفلوآنزا نیز گرفته شود.

طبرسی تصریح کرد: در زمان شیوع کووید ۱۹ اگر آنفلوآنزا شیوع پیدا کند باید تستی داشته باشیم که هر دو بیماری را شناسایی کند.

وی با تاکید بر ضرورت نیاز به یک تست دقیق برای افتراق انفلوآنزا و کووید ۱۹ گفت: باید یک ظن تشخیصی برای آنفلوآنزا داشته باشیم که اگر آنفلوآنزا وارد شد، با تعجیل در درمان مبتلایان مرگ و میر زیادی نداشته باشیم.

این متخصص با بیان اینکه در مورد آنفلوآنزا بحث واکسیناسیون مغفول واقع شده است، گفت: یکی از نمونه‌های بارز گروه‌های تحت خطر زنان باردار هستند که هرچه سریع‌تر واکسن آنفلوآنزا باید به آنان تزریق شود.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز