تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳

هشدار:فاجعه گرمایش زمین |تغییرات اقلیمی

گرچه بیش از ۱۰۰ کشور وعده داده‌اند که میزان خروجی گازهای کربن‌دارشان را تا میانه این قرن به صفر برسانند، بر اساس این گزارش سازمان ملل این اقدامات برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی کافی نیست.
کد خبر: ۳۳۵۷۵

هشدار:فاجعه گرمایش زمین |تغییرات اقلیمی
به گزارش معاصر، گزارش سازمان ملل به کشورها هشدار می‌دهد که وعده‌های فعلی آنها برای کاهش کربن جو تا سال ۲۰۳۰ در حد فقط حدود ۷.۵ درصد بسیار کمتر از میزان ۴۵ درصدی است که به گفته دانشمندان برای محدود کردن افزایش دمای کره زمین به ۱.۵ درجه سلسیوس لازم است و هدف اجلاس Cop26  است که روز یکشنبه در گلاسکوی اسکاتلند افتتاح خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان مل این یافته‌ها «هشداری رعدآسا» برای رهبران جهان خواند و این در حالی است که کارشناسان خواستار اقداماتی فوری بر ضد شرکت‌های تولیدکننده سوخت‌های فسیلی هستند.

به گفته کارشناسان بسیاری از این وعده‌ها درباره به صفر رساندن خروجی گازهای کربن دار به جو زمین مبهم هستند و اگر با کاهش شدید در خروجی این گازها در دهه فعلی همراه نشوند جلوی گرم شدن کره زمین و پیامدهای بالقوه مصیبت‌بارش را نخواهند گرفت.

ایگنر آندرسن، مدیرعامل «برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل» (Unep) که این گزارش را تهیه کرده است، گفت: «تغییر اقلیمی دیگر مشکل آینده نیست. مشکل اکنون است. برای جلوگیری از احتمال محدود کردن گرم شدن جهانی تا ۱.۵ درجه سلسیوس ما هشت سال وقت داریم تا میزان خروجی گازهای گلخانه‌ای به جو زمین را به نصف برسانیم: هشت سال وقت داریم تا طرح‌ریزی کنیم، سیاست‌هایی را وضع کینم و آنها را به اجرا در آوریم و در نهایت این کاهش را انجام دهیم. ساعت با صدای بلندی تیک‌تاک می‌کند.»

بر اساس این گزارش، میزان گازهای خروجی به جو زمین در جریان قرنطینه‌های کووید در سال گذشته حدود ۵.۴ درصد کاهش یافت، اما فقط حدود یک پنجم از هزینه کردن برای بازیابی اقتصادی پس از این دوران در جهت کاهش کربن جو بوده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز