تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳

حمله کرونا به مغز صحت دارد؟

ویروس SARS-CoV-۲ به سلول‌های اندوتلیال موجود در پوشش مویرگ‌هایی که سد خونی مغز را تشکیل می‌دهند، حمله می کند.
کد خبر: ۳۳۶۲۰
حمله کرونا به مغز صحت دارد؟
به گزارش معاصر، یک گروه بین‌المللی از محققان دریافتند ویروس SARS-CoV-۲ که عامل بیماری کووید ۱۹ است، به سلول‌های اندوتلیال مغز حمله می‌کند.

محققان شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد ویروس به سلول‌های اندوتلیال موجود در پوشش مویرگ‌هایی که سد خونی مغز را تشکیل می‌دهند، حمله کرده و موجب مرگ سلول‌ها و انسداد جریان خون در مغز می‌شوند. این اولین بار است که مستنداتی از حمله مستقیم ویروس SASR-CoV-۲ به مغز به دست می‌آید.

‌سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیرقابل نفوذ و پیچیده از جنس رگ‌های خونی است که از مغز و رگ‌ها محافظت می‌کند. این سد خونی متشکل از اتصالات بین سلول‌های سازنده رگ‌های خونی است که مانع ورود سموم خطرناک و میکروب‌ها به مغز می‌شود، با وجود این ممکن است مانع رسیدن داروهای مورنیاز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به مغز شود.

این سد خونی علاوه بر اینکه نقش محافظتی دارد، گاهی مشکل ساز می‌شود؛ زیرا از ورود مولکول‌های دارو جلوگیری می‌کند که سبب اختلال درمان در شرایطی مانند تومور مغزی می‌شود؛ در واقع سد خونی مهمترین مانع درمان بیمارانی است که تومور مغزی دارند.

بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ از دست دادن حس چشایی و بویایی را گزارش کرده‌اند و برخی وضعیتی را تجربه کردند که با عنوان مه مغزی شناخته می‌شود و در آن شخص احساس گیجی می‌کند. حتی تعدادی از بیماران دچار سکته و تشنج شده‌اند. اما تا کنون هیچ مدرک فیزیکی دال بر حمله ویروس به مغز وجود نداشت.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز