تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

آیا با هشدار پیک ششم کرونا در کشور امکان بازگشایی مدارس هست؟

از آنجایی که کودکان مبتلا به کرونای بی‌علامت، تعداد قابل توجهی دارند، می‌توانند کانون انتشار بیماری به دیگران باشند و نباید از آنها غافل شد.
کد خبر: ۳۳۶۴۰

آیا با هشدار پیک ششم کرونا در کشور امکان بازگشایی مدارس هست؟

به گزارش معاصر، دکتر سید احمد طباطبایی دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تعداد ابتلای کودکان به کرونا در مقایسه با بزرگسالان بسیار کمتر است،‌ گفت: به همین ترتیب عوارض و مشکلاتی که برای آنها ایجاد می‌شود کمتر از بزرگسالان است؛ ولی این به معنای عدم ابتلای کودکان نیست و نمی‌توان گفت که می‌توانیم نکات بهداشتی را برای آنان سهل بگیریم.

طباطبایی افزود: بنابراین علی‌رغم تعداد کم ابتلا و مرگ‌ومیر نمی‌توانیم از کودکان غافل شویم و خانواده‌ها باید در صورت ابتلای فرزندشان مراقبت را افزایش دهند.

علائم ابتلا در کودکان

وی درباره علائم ابتلا به کرونا در کودکان در شرایط فعلی اظهار کرد: با طیف گسترده‌ای از علائم روبرو هستیم. ولی معمولا مجموعه علائم با شدت کمتری در آنها دیده می‌شود. تب چندروزه،‌ گلودرد، سرفه‌های مزاحم و علائم گوارشی از علائم شایع کرونا است که البته در کودکان شدت کمتری دارد و همه این علائم کنار یکدیگر در کودک دیده نمی‌شود. هر عضو و ارگانی می‌تواند مستقلا درگیر شود.

واکسیناسیون کودکان

طباطبایی در خصوص واکسیناسیون کودکان بیان کرد: معمولا تاثیر واکسیناسیون چند ماه بعد مشخص می‌شود. واکسیناسیون کودکان بالای ۱۲ سال چند هفته است که آغاز شده و اینکه الان بخواهیم از تاثیر واکسن بر میزان ابتلای کودکان صحبت کنیم، چندان مشخص نیست. چون تا ایمنی در افراد ایجاد شود و سپس در معرض بیماری قرار گیرند تا ببینیم چه میزان ایمنی در بدن آنها ایجاد شده است، زمان می‌برد.

وی ادامه داد: درمجموع مطالعات دنیا نشان دهنده تاثیر واکسن در کاهش مرگ و میر کرونایی و فرم‌های شدید بیماری است. البته زدن واکسن به معنای ایمنی مطلق نیست و مردم فکر نکنند چون واکسن زدند دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شوند و می‌توانند ماسک نزنند و پروتکل‌های بهداشتی را نادیده بگیرند. البته تزریق واکسن به طور چشمگیری مرگ و میر و ابتلای شدید به بیماری را کاهش داده است.

بازگشایی مدارس‌

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا، درباره بازگشایی مدارس‌ تصریح کرد: در بازگشایی‌ها فقط مسائل پزشکی مطرح نیست. هرچند که ممکن است خانواده‌ها از ترس ابتلای فرزندشان همراهی درستی در بازگشایی حضوری مدارس نداشته باشند. 

وی افزود: کاری که لازم است رسانه‌ها انجام دهند این است که خانواده‌ها را با اهمیت آموزش اطفال برای رعایت پروتکل‌ها آشنا کنند. زیرا شاید رعایت مسائل بهداشتی از سوی کودکان به درستی اجرا نشود. مثلا ممکن است کودک به فراخور سن اقدام به تعویض ماسک خود با دوستش کند یا در طول ساعت حضور در مدرسه به درستی از ماسک استفاده نکند که اینها همگی عوامل خطر ابتلا به بیماری هستند.

طباطبایی گفت: با افزایش سطح واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد می‌توان با شرط رعایت مسائل بهداشتی به سمت بازگشایی‌ها گام برداشت. در مجموع با روندی که پیش می‌رود به سمت بازگشایی مدارس می‌رویم.

وی ادامه داد: در مورد واکسیناسیون زیر ۱۲ سال هم هنوز اطمینان خاطری نسبت به نوع واکسن وجود ندارد. گرچه بعضی کشورها مجوز تزریق واکسن‌هایی که ما در ایران در دسترس داریم را به زیر ۱۲ سال صادر کردند ولی معلوم نیست خود آنها از این واکسن برای کودکان این طیف سنی استفاده کرده‌اند یا خیر. بنابراین به نظر می‌رسد باید بیشتر بر رعایت مسائل بهداشتی مانور دهیم.

طباطبایی با تاکید بر اینکه فعلا از شر کرونا در امان نخواهیم بود، بیان کرد: با توجه به سیر بیماری به نظر می‌رسد چندین سال با این بیماری سر و کار داریم و باید مسائل بهداشتی،‌ حذف تجمعات غیرضروری،‌ تزریق واکسن را جدی بگیریم و نباید لحظه‌ای از کار آموزش مردم غافل شویم.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز