تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰

ایا پوشیدن لباس گرم باعث جلوگیری از سرماخوردگی می‌شود؟

آب‌وهوای سرد و احساس سرما کردن به علت نپوشیدن لباس کافی به خودی خود باعث سرماخوردگی شما نمی‌شود.
کد خبر: ۳۳۸۹۶

ایا پوشیدن لباس گرم باعث جلوگیری از سرماخوردگی می‌شود



 برای سرماخوردگی باید ویروس‌های سرماخوردگی وارد بدن شما شود. اما اگر در آب و هوای بسیار سرد با پیراهن نازکی بیرن بروید و حسابی سردتان شود، ممکن است دستگاه ایمنی بدنتان تضعیف شود و به این علت آسانتر دچار عفونت با ویروس‌های سرماخوردگی شوید. پژوهشگران نشان داده‌اند که دماهای پایین می‌توانند توانایی دستگاه ایمنی را برای مقابله با  عفونت‌ها کاهش دهند. در واقع، هر چه بیشتر در هوای سرد بیرون بمانید، ممکن است بیشتر ممکن است در معرض خطر بیمار شدن قرار بگیرید.

اما سرماخوردگی در هنگامی ایجاد می‌شود که ویروس سرماخوردگی از طریق عطسه یا سرفه فرد سرماخورده وارد بدن شما شود. بنابراین برای پیشگیری از سرماخوردگی باید از تماس با فرد سرماخورده هم دوری کنید.

اما انجام چنین کاری به این سادگی‌ها نیست. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس متفاوت می‌توانند سرماخوردگی ایجاد کنند و بنابراین به سادگی ممکن است در مجاورت آنها قرار گیرید. افراد در فصول سرد سال، اغلب در فضاهای دربسته و نزدیک‌تر به هم قرار می‌گیرند و به این ترتیب احتمال انتشار ویروس از فردی به فرد دیگر افزایش می‌یابد.

یکی از خانواده‌های ویروس‌ها به نام «رینوویروس» مسئول حدود یک سوم موارد سرماخوردگی است و در عین حال می‌تواند عفونت‌های وخیم‌تر ریوی هم ایجاد کند. در  خانواده کروناویروس‌ها هم چهار ویروس وجود دارند که می‌توانند سرماخوردگی ایجاد کنند. کروناویروس جدید با نام علمی «کروناویروس سارس کوو-۲» که باعث پاندمی کرونا شده است، هم مربوط به همین خانواده ویروسی است.

هوای سرد و خشک در زمستان هم ممکن است نقشی در انتشار بیشتر ویروس‌های سرماخوردگی داشته باشد. این ویروس‌ها در بخش‌های سردتر مجاری بینی شما با سرعت بیشتری تکثیر پیدا می‌کنند.

ویروس‌های عامل سرماخوردگی ممکن است روی سطوحی که قبلا با ترشحات تنفسی بیماران آلوده شده‌اند، قرار داشته باشند. همچنین پس از عطسه کردن فرد بیمار ویروس‌ها در هوا پخش می‌شوند. بنابراین با استنشاق هوای آلوده به ویروس یا یا زدن دست آلوده به ویروس به چشم‌ها یا بینی‌تان ممکن است ویروس را وارد بدنتان کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از سرماخوردگی شستن مکرر دست‌ها و دوری کردن از فردی است که سرماخورده است. برای تقویت دستگاه ایمنی‌ةان هم باید رژیم غذایی سالم و متعدلی داشته باشید، به اندازه کافی بخوابید، با انجام فعالیت‌های لذت‌بخش از استرس‌تان بکاهید و خودتان را گرم نگهدارید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز