تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳

ماجرای بوی نامطبوع در آسمان مسکو چه بود؟

روز دوشنبه مه بسیار غلیظی شهر مسکو پایتخت روسیه را فراگرفت طوری که در ساعات پایانی روز شعاع دید در این شهر در ساعاتی کاهش پیدا کرد.
کد خبر: ۳۴۰۸۵
ماجرای بوی نامطبوع در آسمان مسکو چه بود؟


 مه بسیار غلیظی روز دوشنبه شهر مسکو پایتخت روسیه را فراگرفت؛ به‌طوری که در ساعات پایانی روز شعاع دید در این شهر در ساعاتی تا ۲۰۰ متر کاهش پیدا کرد.

به دنبال این مه غلیظ، فرودگاه‌های مسکو ۱۰۰ پرواز در این شهر را به تاخیر انداختند و ۲۹ پرواز دیگر را کنسل کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهند این مه غلیظ تا روز سه‌شنبه همچنان ادامه داشته است، به‌طوری‌که بر اساس اعلام خبرگزاری تاس، روز سه‌شنبه ۷۰ هواپیما که به مقصد مسکو پرواز می‌کردند مجبور شدند در فرودگاه‌های جایگزین به زمین بنشینند. مارینا ماکاروا، کارشناس ارشد مرکز هواشناسی روسیه به تاس گفته است که مه غلیظ پایتخت منشأ طبیعی دارد و در نتیجه سرد شدن هوا ایجاد شده است.

ولی گزارش‌ها حاکی از شکایت برخی شهروندان از بوی بد هوای مسکو در زمان مه بود و نگرایی‌هایی را بابت آلودگی شدید ایجاد کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری نیودیلی، سخنگوی وزارت اورژانس اعلام کرده است که بوی بد به زودی کاهش خواهد یافت؛ چراکه مقامات منشأ بوی نامطبوع را شناسایی کرده‌اند و آن را معیوب بودن فیلترهای هوا در یکی از پالایشگاه‌های شهر مسکو عنوان کرده‌اند. نهاد ناظر بر آب و هوای مسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که تجمع سولفید هیدروژن اندکی از حد معمول فراتر رفته است؛ ولی دی‌اکسید‌ گوگرد در حد عادی بوده است. وزیر اورژانس به خبرگزاری فرانسه گفته است بوی سولفید هیدروژن خطرناک نیست.

ولی رومن ویلفاند، مدیر علمی مرکز هواشناسی، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه تجاری آر‌بی‌کی، نگرانی درباره منشأ این مه را بی‌مورد توصیف کرد و گفت این پدیده همان مه تابشی (تشعشعی) است که با وجود نام آن هیچ ارتباطی با رادیواکتیو ندارد؛ با آسمان کمی ابری در شب، لایه زیرین به‌دلیل انتشار تابش‌هایی با موج بلند از سوی زمین، بسیار سرد می‌شود؛ امروز به‌دلیل نبود ابرها، خاک به‌شدت سرد شده است و در هوای سرد مولکول‌های بخار آب جمع شده و سبب تشکیل مه می‌شوند.

منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز