کد خبر: ۳۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
دفع شدید پتاسیم، اختلالاتی در فعالیت کلیه ها و قلب در پی خواهد داشت و به دنبال آن اختلال در انقباض‌های عضلانی، خستگی و برهم خوردن تعادل اسیدی-بازی بروز خواهد کرد.

نفش مهم نوشیدن آّب در زمان ورزش!



تعریق زیاد درهوای گرم طی فعالیت‌های شدید جسمانی به کاهش مقداری از املاح معدنی و الکترولیت های بدن به ویژه کلر، سدیم و پتاسیم می انجامد، بنابراین ورزشکاران این رشته‌ها باید آب کافی همراه با مقدار کمی نمک دو تا سه گرم در لیتر بنوشند چرا که به ازای هر لیتر آب دفعی، معادل نیم تا یک گرم نمک از بدن دفع می شود.

 دفع سدیم بر کاهش پتاسیم از بدن نیز تاثیر می‌گذارد، بنابراین هر میزان فعالیت درشرایط شدید جسمانی ادامه یابد، سدیم بیشتری دفع و پتاسیم بیشتری نیز از فضای داخل سلولی به خارج سلول منتقل و دفع می شود. بنابراین برای جبران آب و الکترولیت‌های از دست رفته، کمتر از یک ساعت پس از فعالیت‌های استقامتی، باید دو تا سه لیوان آب نوشید، زیرا دفع سدیم ممکن است احساس تشنگی را از بین ببرد. همچنین درصورتی که غلظت کلروسدیم مقدار آب مصرف شده حدود دو تا سه درصد باشد، الکترولیت‌های دفعی را جبران خواهد کرد.

در عین حال استفاده از قرص‌های معدنی کمکی توصیه نمی شود و درحقیقت مصرف الکترولیت‌های کمکی ازسوی ورزشکاران، زمانی مناسب است که مایعات بدن به مقدار خیلی زیادی تقلیل یافته باشد به طوری که این کاهش بیش ‌از سه درصد از وزن را شامل شود.

درمورد جایگزین کردن الکترولیت‌ها نیز، ورزشکاران نباید تنها به نوشیدنی‌های حاوی پتاسیم، سدیم، کلر و ...اکتفا کنند، بلکه استفاده از میوه‌ها (موز)، سبزیجات (جعفری)، آب میوه‌ها، لبنیات، شکلات‌های کاکائویی وغذاهای متنوع توصیه می شود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار