تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

ممنوعیت صادرات سیمان صحت دارد؟

عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان می‌‌گوید دو ماه پیش مازوت تحویل گرفته‌اند و چند روز پیش هم رییس کمیسیون صنایع اتاق در توییتی هشدار داده بود که کشور تنها ۱۰ روز دخیره مازوت دارد.
کد خبر: ۳۴۸۳۱
ممنوعیت صادرات سیمان صحت دارد؟


سال پیش قطع برق و گاز تاثیر زیادی بر کارخانه‌‌های تولید سیمان گذاشت و حتی سبب شد در دوره‌ای صادرات سیمان ممنوع شود. امسال هم با آغاز فصل سرد، گاز این کارخانه‌ها قطع شده و نگرانی این است که قیمت سیمان افزایش یابد و صادرات آن ممنوع شود.

نادر غفاری، عضو انجمن صنفی کارفرمایان سیمان به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما دو ماه پیش مخازن خود را پر کرده‌ایم و تا به امروز مشکلی برای تامین مازوت نداشته‌ایم.

اما او می‌گوید: اگر نیاز داخلی افزایش پیدا کند، صادرات را محدود می‌کنند ولی صادرات قطع نمی‌شود.

اگرچه به گفته او ایران بخش مهمی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده است. او  یادآوری می‌کند: ما صادرات خود را به کشوری قطع نکردیم. عراق به طور کلی از ایران سیمان نمی‌خرد. ما بیشتر به افغانستان و کشورهای تازه استقلال یافته سیمان می‌فروشیم.

اما ممکن است همین صادرات محدود هم کمتر شود؟

قطع گاز و برق کارخانه‌های تولید سیمان سال پیش، موجب شد که کارخانه‌های سیمان نتوانند سیمان کشور را تامین کنند و سیمان کمیاب و گران شود.


پس از آن هم به دلیل کمبود سیمان، صادرات سیمان متوقف شد. رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق چند وقت پیش اعلام کرد که به دلیل کمبود برق احتمالا برخی از صنایع ناگزیر به استفاده از مازوت هستند.

حالا گاز کارخانه‌های سیمان قطع شده و تنها ۱۰ روز ذخیره مازوت در کشور موجود است،

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رییس کمیسیون صنایع اتاق در توییتی هشدار داده بود که کشور تنها ۱۰ روز ذخیره مازوت دارد و مشخص نیست پس از تمام شدن این ذخیره کارخانه‌ها قرار است از چه سوختی استفاده کنند.

حالا نمی‌توان فهمید که بعد از اتمام ذخیره مازوت کارخانه‌ها آیا کشور توان تامین مازوت صنایع را دارد؟ آیا تضمینی وجود دارد که اتفاقی مشابه آنچه سال پیش برای سیمان افتاد دوباره رخ ندهد؟


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز