تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲

شرکت آسترازنکا داروی کرونا تولید می‌کند

شرکت داروسازی آسترازنکا که به‌دلیل تولید واکسن کوویدـ‌۱۹ شهرت یافته است، حالا در خبر جدیدی اعلام کرده که داروی ضدکرونا تولید می‌کند.
کد خبر: ۳۴۹۶۱
شرکت آسترازنکا داروی کرونا تولید می‌کند


 شرکت آسترازنکا اعلام کرده است داروی جدیدی را برای افرادی که بدنشان به واکسن کرونا پاسخگو نیست تولید می‌کند. این ترکیب دارویی پیشگیری‌کننده قادر است ایمنی بدن افرادی را که به کرونا مبتلا نیستند ظرف شش ماه به ۸۳ درصد برساند.  این در حالی است که پیش از این، در ماه اوت، داروی تزریقی این شرکت به نام اووشلد (Evusheld) در کارآزمایی‌ها نشان داده بود که پس از سه ماه، ۷۷ درصد مصونیت ایجاد می‌کند و حالا با ترکیب جدید، این میزان افزایش یافته است. 

شرکت بریتانیایی‌ـ‌ سوئدی آسترازنکا همچنین اعلام کرده است که کارآزمایی‌های تزریق اووشلد به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ خفیف تا متوسط نشان داد که اگر این دارو در عرض سه روز پس از بروز اولین علامت‌ها تزریق شود، خطر وخامت علایم را تا ۸۸ درصد کاهش می‌دهد. از این رو، به نظر می‌رسد که از ظرفیت داروی اووشلد می‌توان برای ایجاد تفاوت قابل‌توجهی در پیشگیری و درمان کوویدـ‌۱۹ استفاده کرد.  آسترازنکا که محصولات دارویی‌اش را در بیش از ۱۰۰ کشور جهان عرضه می‌کند، از دسامبر ۲۰۲۰ مراحل کارآزمایی بالینی تولید واکسن کووید-۱۹ را آغاز کرد و در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰، این واکسن برای استفاده در برنامه واکسیناسیون بریتانیا تایید و سپس، به کشورهای دیگر عرضه شد.

داروی حاوی آنتی‌بادی آسترازنکا از واکسن‌های کرونا هم موثرتر است

یک بررسی جدید نشان می‌دهد یک داروی ساخت شرکت آسترازنکا که حاوی آنتی‌بادی‌های ضد ویروس کرونا است، پس از شش ماه حفاظت بیشتری نسبت واکسن‌های موجود کرونا ایجاد می‌کند. به گزارش تلگراف، شرکت آسترازنکا روز پنجشنبه اعلام کرد داروی تزریقی حاوی آنتی‌یادی AZD7442 خطر دچار شدن به بیماری کووید علامت‌دار را شش ماه پس از تزریق یک دوز منفرد آن تا ۸۳ درصد کاهش می‌دهد. اثر حفاظتی واکسن‌های فعلی کرونا در طول ماه‌های پس از حتی از تزریق دو دوز آنها کاهش می‌یابد، به طوری که اثربخشی واکسن آسترازنکا تا ۴۰ درصد و اثربخشی واکسن فایزر تا ۶۰ درصد افت می‌کند و برای همین است که تزریق دوز یادآور واکسن ضرورت پیدا می‌کند. اما شرکت آسترازنکا می‌گوید آنتی‌بادیهای مصنوعی که با تزریق این دارو وارد بدن افراد می‌شوند، برای مدت طولانی‌تری نسبت به آنتی‌بادی‌های طبیعی ناشی از واکسن باقی می‌مانند و و تزریق یک دوز منفرد این دارو می‌تواند تا یک سال حفاظت ایجاد کند، هر چند کارآزمایی که این شرکت انجام داده است روی جمعیت بزرگی از افراد نبوده است.

واکسن‌های کرونا نیز در ابتدا در کارآزمایی‌های اثر حفاظتی بالایی را نشان دادند، اما اثربخشی آنها در شرایط جهان واقعی به خصوص پس از ظهور سویه‌ی واگیرتر دلتای کروناویروس کاهش یافت. در مقابل کارآزمایی بالینی داروی AZD7442 در هنگامی انجام شد که سویه‌ی دلتا در اوج شیوعش بود. هیو مونتگمری، استاد پزشکی مراقبت‌های ویژه در یونیورستی کالج لندن و پژوهشگر اصلی آزمایش داروی AZD7442 گفت: «این نتایج قانع‌کننده این اطمینان را به من می‌دهد که این داروی حاوی آنتی‌بادی‌های طولانی‌اثر می‌تواند به بیماران آسیب‌پذیرم حفاظت درازمدتی را که برای بازگشت به زندگی روزمره نیاز دارند، بدهد.»


او افزود: «مهمتر اینکه حفاظت ناشی از این دارو با وجود اوج‌گیری شیوع سویه‌ی دلتا در میان افراد در معرض خطر بیماری شدید که ممکن است به طور کافی به واکسیناسیون پاسخ ندهند، تداوم یافته بود.» یک کارآزمایی جداگانه نشان می‌دهد این دارو در صورتی که در طول سه روز ابتدای  شیوع علائم بیماری تزریق شود، می‌تواند خطر کووید شدید و مرگ ناشی از آن را تا ۸۸ درصد کاهش دهد.» این دارو تزریقی به خصوص می‌تواند برای افراد سالمند و دچار نقصان دستگاه ایمنی که بدنشان حتی پس از واکسیناسیون پاسخ ایمنی کافی ایجاد نمی‌کند، درمانی راهگشا باشد.

به گفته شرکت آسترازنکا، یافته‌های این دو کارآزمایی بالینی برای داوری همتا (بازبینی کارشناسان مستقل) فرستاده شده است و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده در ژورنال‌های پزشکی منتشر شود. از هر ۵۰ نفر یک نفر پاسخ ایمنی کافی به واکسن‌های کرونا نمی‌دهد و این داروی جدید همچنین می‌تواند به افراد در معرض خطر بیماری‌ شدید کووید مانند سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها کمک کند. همچنین افراد مبتلا به سرطان که در حال شیمی‌درمانی هستند، بیمارانی که دیالیز می‌شوند و افرادی که داروهای مهارکننده ایمنی مصرف می‌کنند مانند بیماران پیوند عضو شده، دچار آرتریت روماتوئید یا ام‌اس (اسکلروز متعدد) نیز می‌توانند از این داروی حاوی آنتی‌بادی سود ببرند.

این دارو که فقط به یک تزریق نیاز دارد که از ترکیب دو آنتی‌بادی ساخته شده است که از سلول‌های ایمنی B اهدایی افراد بهبودیافته از کووید به دست آمده‌اند. این دو آنتی‌بادی مونوکلونال یا پادتن تک‌دودمانی به پروتئین‌های شاخکی یا گل‌میخی ویروس متصل می‌شوند و مانع ورود ویروس به درون سلول‌های بدن می‌شوند. آسترازنکا می‌گوید آنتی‌بادی‌های موجود در این دارو طوری طراحی شده‌اند که برای مدتی سه برابر بیشتر از آنتی‌بادی‌های معمول در بدن باقی بمانند و یک دوز منفرد این دارو می‌تواند تا ۱۲ ماه در افراد حفاظت ایجاد کند. این دارو همچنین در کارآزمایی‌های بالینی جداگانه‌ای به عنوان یک درمان بالقوه برای بیماران بستری کووید در دست آزمایش است. شرکت آسترازنکا یافته‌های مربوط به کارآزمایی‌های این دارو برای سازمان‌های ناظر دارویی فرستاده است تا مجوز استفاده از آن را بگیرد. آسترازنکا قبلا با دولت آمریکا به توافق رسیده است که در صورتی داده شدن مجوز مصرف اضطراری AZD7442 بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا ۷۰۰۰۰۰ دوز آن را به این کشور عرضه کند و توافق‌های مشابهی با کشورهای دیگر هم در این باره انجام شده است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز