تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷

تخلف دولت روحانی در پیش فروش ۲میلیارد لیتر سوخت|افزایش روزانه مصرف بنزین

جلیل سالاری اظهار کرد که دولت به‌دنبال این است که برخی سهام پالایشی که به صورت نادرست در دولت گذشته واگذار شده را به دولت بازگرداند.
کد خبر: ۳۵۱۵۴

تخلف دولت روحانی در پیش فروش ۲میلیارد لیتر سوخت|افزایش روزانه مصرف بنزین

 

 

 معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در نشست خبری که دیروز برگزار شد دولت قبل را به تخلف در این زمینه متهم کرد و گفت که در دولت گذشته ۲ میلیارد لیتر سوخت بنزین و گازوئیل به ارزش ۷۳ میلیون دلار فروخته شده، اما سوختی تحویل داده نشده و حالا دولت فعلی باید به این تعهد عمل کند که با توجه به افزایش قیمت بنزین از ۳۰۰ دلار در هر تن به ۸۵۰ دلار مایه زیان است. جلیل سالاری همچنین اظهار کرد که دولت به‌دنبال این است که برخی سهام پالایشی که به صورت نادرست در دولت گذشته واگذار شده را به دولت بازگرداند.
او با بیان اینکه در حال‌حاضر ۹۰ میلیون لیتر بنزین در روز مصرف می‌شود، تولید روزانه کشور را حدود ۱۰۲ میلیون لیتر عنوان کرد. سالاری همچنین ارتباط آلودگی هوا با کیفیت سوخت را رد کرد و گفت این آلودگی بیشتر ناشی از ذرات معلق در هوا است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، در برخی روز‌ها ۴۵ تا ۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود، اما به طور متوسط ۳۳ میلیون لیتر حجم این نوع سوخت شامل گازوئیل و مازوت تحویلی به این بخش است. سالاری اعلام کرد که مصرف مازوت در سبد سوختی نیروگاه‌ها ناچیز است و حدود ۱۰میلیون لیتر در روز است که در نیروگاه‌های خارج از شهر و در مناطقی غیر از کلانشهر‌ها سوزانده می‌شود. سالاری در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» درباره سوددهی طرح‌های جدید پالایشی و وجود بازار‌های صادراتی برای فروش تولید اضافی فرآورده‌ها با توجه به برنامه وزارت نفت مبنی‌بر ۵/ ۱برابر کردن ظرفیت پالایشی گفت: برنامه افزایش ظرفیت پالایشی از گذشته وجود داشته و با توجه به نیاز داخل و وجود مقاصد صادراتی به خصوص کشور‌های شمال ایران، عراق و صادرات از طریق دریایی در جنوب این برنامه سوددهی کافی را دارد. او همچنین اختلاف قیمت نفت‌خام با فرآورده‌ها را مزیت دیگر دوری از خام فروشی دانست.

پیش فروش سوخت و تخلف دولت قبل


جلیل سالاری در نشست خبری که یک شنبه صبح برگزار شد در مورد آنچه او «تخلف دولت گذشته» نامید، گفت: کار عجیبی که صورت‌گرفته بحث پیش فروش سوخت بوده؛ در دولت گذشته، ۲میلیارد لیتر سوخت را که عمدتا بنزین و نفت گاز بوده را فروختند بدون اینکه این میزان سوخت را تحویل خریداران بدهند و اکنون بار تحویل این سوخت را به گردن دولت فعلی انداخته اند؛ و اقداماتی صورت‌گرفته که تعجب می‌کنم چرا دستگاه‌های قضایی ورود نکرده اند؛ ۷۳ میلیون تا ۷۴میلیون دلار پول برداشت شده، اما سوختی جابه جا نشده؛ این نشان می‌دهد که مسیر بورس شفافیت لازم را نداشته و عرضه‌ها بر اساس تراز عرضه و تقاضا نبوده است؛ بعضا شاهد بودیم روی تابلوی بورس عرضه‌ای به نمایش درآمده که هنوز تکلیف آن مشخص نشده و تعیین‌تکلیف نشده، در نوبت بعدی، عرضه دیگری روی تابلو به نمایش درآمده است. سالاری با بیان اینکه «در سال‌۹۹ بنزین ۳۰۰دلار در هر تن بود و الان قیمت آن ۸۵۰ دلار در هر تن است»، گفت: این زیانی است که به نماد بورسی شرکت‌های پالایشی وارد شده است و برای ما تعهداتی ایجاد کرده اند که در شرایطی که باید به فکر تامین سوخت زمستانی باشیم، تامین سوختی که در دولت گذشته فروخته‌شده را نیز باید انجام دهیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه «بخشی از واگذاری‌ها در گذشته به‌صورت نادرست انجام شده بود»، گفت: به‌دنبال آن هستیم در برخی از واگذاری سهام دولت در پالایشگاه‌ها، بتوانیم سهام دولت را بازگردانیم؛ چرا‌که قیمت گذاری‌ها در این واگذاری ها، به‌صورت نادرست صورت‌گرفته بود؛ همچنین در واگذاری ۲۰۰ جایگاه سوخت نیز شاهد این بودیم که به منابع انسانی این جایگاه‌ها توجهی نشده بود.

مصرف روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین


معاون وزیر نفت، میزان مصرف بنزین را روزانه ۹۰ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: در زمان شدت کرونا میزان مصرف حدود ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر بوده که ۱۵ میلیون لیتر افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه مصرف گازوئیل در کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: هم اکنون به صورت میانگین روزانه حدود ۱۰۲میلیون لیتر بنزین و ۱۰۳ میلیون لیتر نفت گاز در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

وی افزود: سال ۹۸ نزدیک به ۹/ ۱میلیارد لیتر نفت گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شد که این رقم پارسال به ۲‌میلیارد لیتر و در سال‌۱۴۰۰ به ۲/ ۲میلیارد لیتر رسیده است.

مصرف سوخت مایع و آلودگی هوا


سالاری درباره سوخت مایع مصرفی نیروگاه‌ها گفت: در برخی روز‌ها ۴۵ تا ۵۰ میلیون لیتر نیز سوخت مایع با تانکر به نیروگاه‌ها حمل شد و به‌طور متوسط در ماه آبان ۳۳ میلیون لیتر در روز سوخت رسانی تانکری به نیروگاه‌ها شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: سال گذشته ۱۶‌میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شد، این رقم در سال ۹۸ به میزان ۱۰ میلیارد لیتر بود و با توجه به رشد عادی حدود ۱۰‌درصدی سالانه، این میزان در سال‌جاری باید به بیش از ۱۸ میلیارد لیتر رسیده باشد و نمی‌شود هر سال با این میزان رشد در بخش نیروگاهی مواجه باشیم؛ بلکه این بخش باید بر اساس تکالیف قانونی، اقدام به بهینه سازی مصرف سوخت با افزایش راندمان کند و این رویه افزایش بیش از ۱۰‌درصدی در این بخش باید بازنگری شود.

وی ادامه داد: از میزان ۲۵۰ میلیون لیتر سوخت معادل موردنیاز بخش نیروگاهی، ۱۰ تا ۱۲میلیون لیتر سوخت مازوت مصرف می‌شود. سالاری اظهار کرد: عمده نیروگاه‌های کلانشهر‌ها مازوت مصرف نمی‌کنند و در حال‌حاضر مصرف آن به اندازه پارسال یا حتی کمتر است و عدد آن ناچیز است. معاون وزیر نفت درباره آلایندگی سوخت ارسالی به نیروگاه‌ها، تاکید کرد: آنچه بیشتر در آلایندگی هوا موثر است، ذرات معلق است و ارتباطی به سوخت ندارد. وی تاکیدکرد: بخشی از موضوع کیفیت سوخت به بازده نیروگاه‌ها نیز بازمی گردد، بازده بخش نیروگاهی باید از ۳۰‌درصد بالاتر برود، اکنون برق تولیدی پالایشگاه‌ها مستقل است و در این بخش بازده نیروگاه‌ها ۵۰ تا ۵۸‌درصد است.

تامین سوخت زمستانی


معاون وزیر نفت بحث تامین سوخت زمستانی را یکی از مهم‌ترین موضوعات نیمه دوم سال‌جاری در بحث سوخت دانست و گفت: در این زمینه نیز در دولت قبل کاری انجام نشده بود، به‌طوری که شاهد کاهش حدودا ۲۰‌درصدی ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل بودیم؛ در این زمینه ضمن فعال‌سازی کارگروه مشترک تامین سوخت زمستانی، به‌منظور جبران کسری ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع اقدام شد، به‌طوری که امروز در پایان آبان ماه، ۷۰‌درصد ظرفیت ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها پر شده و تمامی صنایع نیز حداقل به اندازه ۱۵ روز تا یک‌ماه ذخیره سوخت مایع دارند.

وی ادامه داد: در حال پیگیری هستیم تا به‌منظور رفع چالش تامین سوخت زمستانی شمال‌شرق کشور، با ظرفیت سازی در بخش خطوط لوله، انتقال فرآورده از طریق خط لوله را جایگزین انتقال تانکری به منطقه شمال‌شرق و شرق کشور کنیم که در این صورت علاوه‌بر رفع نیاز آن منطقه، می‌توانیم از این ظرفیت برای صادرات فرآورده‌های نفتی نیز استفاده کنیم.

برنامه دولت برای پالایشگاه سازی


این مقام مسوول درباره برنامه دولت در حوزه پالایشگاه سازی گفت: در بخش توسعه ابتدا طرح‌های نیمه‌تمام مثل طرح توسعه پالایشگاه آبادان و پالایشگاه اصفهان را کامل می‌کنیم و به موازات آن پیشنهاد داده ایم که رأسا بتوانیم وارد پالایشگاه سازی شویم و در زمینه ساخت مخازن و ایجاد ظرفیت‌های جدید در خطوط لوله نیز ورود کنیم و پیشنهادات تامین مالی این اقدامات را نیز آماده کرد ه ایم و پیشنهادات خود را در قالب بودجه ۱۴۰۱ ارائه داده ایم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: بیش از ۲میلیون بشکه ظرفیت از طرح‌های ۵ هزار بشکه‌ای تا ۳۰۰هزار بشکه‌ای مجوز در گذشته صادر شده که کارگروهی را به‌منظور پایش و ساماندهی و کمک به اجرای این طرح‌ها ایجاد کرده ایم تا ضمن غربالگری تمامی مجوزها، آن دسته که قابلیت اجرا دارند را حمایت کنیم. سالاری همچنین در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» در مورد اینکه آیا با توجه به برنامه وزارت نفت برای ۵/ ۱برابر کردن ظرفیت پالایشی و رساندن آن از حداکثر ۲/ ۲میلیون بشکه در روز فعلی به ۴/ ۳ تا ۵/ ۳ میلیون بشکه طی سه تا چهار سال، مقاصد صادراتی به‌عنوان هدف تولید اضافی فرآورده‌ها تعیین شده است و چنین طرح‌هایی سودده هستند یا خیر، تاکید کرد از یک‌سو، مصرف داخلی رو به افزایش است و برای سال‌های آینده به تولید بیشتری نیاز داریم و از سوی دیگر، می‌توان این تولیدات را به کشور‌های شمال ایران و همینطور عراق و دیگر کشور‌ها از طریق دریای جنوب صادر کرد. علاوه بر این، سالاری ارزش‌افزوده بالاتر فرآورده‌ها نسبت به نفت‌خام را از علت‌های مهم دوری از خام فروشی دانست.

اساس نامه جدید شرکت پالایش و پخش

سالاری با اشاره به اینکه ابلاغیه‌های دولت گذشته امکان کار‌های توسعه‌ای را سلب کرده بود، افزود: بر این اساس هیچ ظرفیت سازی جدیدی ایجاد نشد و این در حالی بود که در زمینه مصرف رشد داشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به روند کارمزدی نزدیک به ۴ هزار نفتکش را در بخش حمل و نقل از دست داده بودیم و ظرفیت جدیدی برای انتقال با خط لوله ایجاد نشده بود و ضروری بود برای انتقال فرآورده‌ها زیرساخت ایجاد شود. سالاری تاکید کرد: بخشی از این اقدامات به بخش ساختاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بازمی‌گردد و در حالی که در سال۶۶ تکلیف شده بود که اساس نامه چهار شرکت اصلی مصوب شود، اما اقدامی انجام نشد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه حتی درباره شرکت ملی نفت نیز اساس نامه به‌صورت طرح نمایندگان مجلس مصوب شد، گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید هویت شرکت مشخص شود تا بتوانیم وارد کار‌های توسعه‌ای شویم. وی اضافه کرد: در راستای سیاست‌های ابلاغی در بحث پتروپالایشگاه‌ها و جلوگیری از خام فروشی، اساس نامه را تدوین کردیم تا شرکت بتواند اقدامات توسعه‌ای انجام دهد که نخستین گام برای مشخص کردن هویت حقوقی شرکت بود.

افزایش ۱۰‌درصدی ظرفیت انتقال فرآورده‌ها


سالاری افزود: در بحث احکام قانون بودجه، احکام خوبی در قانون پیشنهاد دادیم که بتوانیم ظرفیت انتقال و ذخیره سازی را از روش الگوی حمل زمینی، ۱۰‌درصد افزایش دهیم. وی با اشاره به اقدام‌های دیگری که انجام شده است، افزود: تفاهم نامه‌ای در حوزه ریلی در بخش شرق کشور در حال اجراست تا ظرفیت ریلی توسعه یابد، همچنین مذاکراتی در حال انجام است تا با پیش بینی انجام شده به جای استفاده از تانکر انتقال فرآورده‌ها با خط لوله انجام شود.

معاون وزیر نفت از اجرای موضوع سوآپ خبر داد و افزود: در احکام قانون پیشنهاد داده ایم که در بحث تبادل انرژی از روش سوآپ هم‌نام و غیر هم‌نام استفاده کرد، هم اکنون نگاهمان به مسیر بازار عرضه و صادرات است و مشتریان راهبردی را در بازار رصد خواهیم کرد.

فعال سازی قیر تهاتری


مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مواردی که در بودجه ۱۴۰۰ تکلیف شده، اما اقدامی درباره آن انجام نشده بود نیز اشاره کرد و افزود: از جمله وکیوم‌باتوم تهاتری بود که تکلیف شده بود ۱۵۰هزار میلیارد را به شرکت‌های قیرساز بدهند و آن‌ها معادل آن قیر را به شرکت‌های اجرایی تحویل دهند.

وی تاکید کرد: در ۶‌ماه نخست سال اقدامی نشد بنابراین کارگروه تشکیل شد و قیر تهاتری را فعال کردیم، در این راستا عرضه اختصاصی در بورس شکل گرفت تا افزایش قیمت نداشته باشیم و حداکثر استفاده در ترمیم راه‌های روستایی و بخش مسکن انجام شود. به گفته سالاری، ۱۹ هزار تن وکیوم‌باتوم تحویل شده و چهارهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال برداشت شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز