تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۳
اخبار روز|میوه|خشک کردن میوه

روش های متفاوت برای خشک کردن حرفه‌ای میوه

به دلیل استقبال از میوه خشک، این محصول در بازار، در انواع مختلف و با کیفیت‌های گوناگون تولید می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد، در زمینه نحوه نگهداری و نحوه خشک کردن این میوه‌هاست.
کد خبر: ۳۵۱۶۶

روش های متفاوت برای خشک کردن حرفه ای میوه

 

 

امکان دارد در زمان انجام پروسه خشک شدن صنعتی میوه، از یک سو بهداشت رعایت نشده باشد و از سوی دیگر به دلیل درست خشک نشدن میوه‌ها یا خشک شدن به روش‌های غیراستاندارد و نادرست، آن‌ها به میکروب‌های مختلف و مضری آلوده شده باشند.

علاوه‌بر همه اینها، معمولا میوه خشک‌های موجود در بازار، قیمت‌های بالایی هم دارند. پس چه بهتر با دانستن چند راهکار ساده در خانه، میوه خشک مصرفی را به شکل خانگی تهیه کرده و با قیمتی به‌صرفه‌تر، با اطمینان بیشتر از پروسه بهداشتی بودن آن و با استفاده از روش‌های درست تهیه میوه‌خشک، از این خشکبار خوش‌طعم و پرطرفدار لذت برد.

در آفتاب تموز

یکی از سنتی‌ترین روش‌های خشک کردن میوه، قرار دادن آن‌ها مقابل نور آفتاب است. این روش خشک کردن برای فصل تابستان بسیار عالی خواهد بود.

اگر بالکن رو به آفتاب دارید یا امکان استفاده از پشت‌بام را دارید، از این امکان نهایت استفاده را ببرید و با قرار دادن میوه‌های تابستانی در برابر نور مستقیم خورشید، آن‌ها را با بهترین کیفیت خشک و نگهداری کنید. برای این کار کافی است میوه‌های مورد نظر را بعد از شستن و خشک کردن روی سینی توری، یا سفره، یا نایلون گلخانه‌ای و... قرار داده و در مدت زمانی که میوه‌ها در این فضا قرار دارند، هر چند ساعت یک بار به آن‌ها سر زده و در صورت لزوم شب‌ها آن‌ها را به فضایی سرپوشیده منتقل کنید، سپس در روز آن‌ها را مقابل آفتاب قرار دهید.

این کار تا زمانی که میوه‌ها به شکل کامل خشک نشده باشند، باید ادامه پیدا کند. بعد از آن، می‌توان میوه‌های خشک را شسته تا خاک احتمالی که روی آن‌ها نشسته، از بین برود و در همان محیط خانه خشک کرده و جمع‌آوری کنید.

استفاده از بخاری یا شوفاژ

خشک کردن میوه با حرارت بخاری یا شوفاژ نیز می‌تواند میوه‌ها را به اندازه مطلوب خشک کند. کافی است میوه‌ها را پس از شستن و خشک کردن، برش زده و داخل سینی که کاغذ روغنی دارد، قرار دهید و سینی را روی بخاری بگذارید.

هر دو ساعت یک بار میوه‌ها را زیر و رو کنید تا عملیات خشک شدن به‌خوبی پیش برود. با این روش، میوه‌ها سریع‌تر خشک می‌شود. برای قرار دادن میوه روی شوفاژ هم بهتر است روی شوفاژ فویل آلومینیومی قرار داده و میوه‌ها را روی این فویل بگذارید و هر چند ساعت یک بار میوه‌ها را زیر و رو کنید تا آن‌ها کاملا خشک شود.

این راهکار یک راهکار ساده خانگی است و با وجود آن‌که میوه خشک‌ها، ظاهر زیبایی در مقایسه با روش‌های دیگر پیدا نمی‌کند، اما خوش‌طعم خواهند بود و می‌تواند به عنوان تنقلات خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

با کمک فر

استفاده از فر برای خشک کردن میوه یک راهکار فوری است که در چند ساعت می‌تواند میوه‌های خشک و خوشمزه را تحویل شما دهد. با کمک فر می‌توان میوه‌ها را به هر اندازه‌ای که می‌خواهید، به شکل کنترل‌شده‌ای خشک کنید.

ابتدا کاغذ مومی یا لاینر‌های سیلیکونی و سینی فر یا توری‌های گرد مخصوص پیتزا را آماده کرده و میوه‌ها را درون آن‌ها بچینید. برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها در میوه، با دمای پایین عملیات گرم و خشک کردن میوه را انجام دهید تا به مرور آب درون میوه تبخیر شود.

به منظور حفظ ظاهر میوه، پیشنهاد می‌کنیم قبل از قرار دادن آن‌ها درون فر، میوه‌ها را ۱۰ دقیقه درون آبلیمو و آب قرار داده، سپس خشک کنید و بعد درون فر قرار دهید.

دمای ۵۴ تا ۷۱ درجه سانتی‌گراد، دمای مناسبی برای خشک کردن میوه است و البته این نکته را فراموش نکنید که اگر میوه‌ها را برش می‌زنید، از حرارت پایین‌تر استفاده کنید.


زمانی که میوه‌ها درون فر قرار دارند، به آن‌ها دائم سر زده و هر دو ساعت یک بار میوه‌ها را بچرخانید تا به شکل یک دست خشک شود.

به طور معمول مدت‌زمان خشک‌شدن میوه‌ها درون فر، بین شش تا ۱۲ ساعت است که بسته به ابعاد میوه و اندازه برش‌ها، متغیر خواهد بود.

بعد از آن‌که میوه‌ها به شکل مطلوبی خشک شدند و حالت چرمی انعطاف‌پذیری پیدا کردند؛ آن‌ها را درون ظرف‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی دردار ریخته و به مدت حداکثر پنج‌روز درِ آن‌ها را باز بگذارید و دائم به آن‌ها در این مدت زمان سرزده و میوه‌های درون ظرف‌ها را جابه‌جا کنید تا اگر رطوبت احتمالی هم باقی مانده باشد، به شکل کامل تبخیر شود سپس در ظرف‌ها را بسته و در طول سال از طعم بی‌نظیر میوه خشک‌های دست ساز خود لذت ببرید.

استفاده از دستگاه‌های میوه خشک کن خانگی

دستگاه برقی خانگی در یک محیط ایده‌آل و عاری از آلودگی و میکروب، فرآیند خشک کردن میوه را به‌خوبی انجام می‌دهد.

یک میوه خشک‌کن به طور معمول به این صورت کار می‌کند که هوای گرم را از پایین دستگاه به سمت بالای دستگاه می‌دمد و از طریق منافذ موجود در هر طبقه دستگاه این گرما به تمام نقاط وارد شده و میوه‌ها به مرور خشک می‌شود.

مزیت این روش خشک کردن، آن است که طعم و مزه و همچنین خواص میوه‌ها و سبزیجات حفظ می‌شود. در این روش کافی است میوه‌ها را به‌خوبی شسته، در صورت لزوم پوست‌کنده و به قطعات مورد نظر خرد کنید. بعد از آن، میوه‌های آماده و خردشده را به ترتیبی که لازم است، درون طبقات بچینید.

چیدن هر میوه در هر طبقه، بستگی به نوع میوه دارد. بهتر است در زمان چیدن این میوه‌ها از دفترچه راهنمای میوه خشک‌کن استفاده کنید. مطالعه این دفترچه به شما نشان می‌دهد که درون این دستگاه و هر طبقه‌اش چه میوه‌ای قرار دهید.

بهتر است میوه خشک‌کن‌هایی انتخاب کنید که دارای ترموستات و پنل‌های کنترلی است. این ویژگی کمک خواهد کرد تا درجه حرارتی که تعیین می‌شود، قابل تنظیم باشد. طیف وسیع درجه حرارت این امکان را به شما خواهد داد تا هرآنچه را مدنظر دارید، به‌وسیله این دستگاه خشک کنید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز