تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
اخبار اقتصادی| حقوق کارگران| افزایش حقوق

آغاز جلسات افزایش حقوق کارگران |میزان حقوق کارگران افزایش می‌یابد؟

به گفته نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، در اولین جلسه این شورا نحوه کار مشخص شد و احتمالا تا دو ماه آینده میزان افزایش حقوق کارگران مشخص می‌شود.
کد خبر: ۳۵۲۲۷

آغاز جلسات افزایش دستمزد کارگران |میزان حقوق کارگران افزایش می‌یابد؟

 

 

 در ماه‌های پایانی هر سال جلسات شورای عالی کار برای افزایش دستمزد کارگران برگزار می‌شود. اولین جلسه این شورا برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده برگزار شده است.

نماینده کارفرمایان در خصوص جزئیات اولین جلسه  می‌گوید: در این جلسه نحوه کار شورا مشخص شد تا کارگروه‌های کارگزی و کارفرمای بررسی‌ها و برآورد‌های خود را انجام دهند.

به گفته علی اصغر آهنی‌ها، قرار است جلسات شورا هر دو هفته برگزار شود و تلاش می‌شود که تا دو ماه آینده میزان افزایش حقوق کارگران مشخص شود. او معتقد است که در حال حاضر نمی‌توان برای میزان افزایش حقوق پیش‌بینی کرد، چرا که نیاز به بررسی است.

۳ سناریو برای افزایش دستمزد کارگران‌


می‌توان چند سناریو را برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده در نظر گرفت:

سناریو اول: از آنجایی که یکی از فاکتور‌هایی تعیین میزان افزایش حقوق کارگران نرخ تورم است، یک سناریو افزایش حقوق هم‌پای نرخ تورم است.

تورم سالانه در آبان امسال ۴۴ درصد اعلام شده، اما پیش‌بینی‌ها تا پایان سال این است که تورم با کاهش چند پله‌ای به ۴۰ درصد برسد. اگر ۴۰ درصد به حقوق سال آینده کارگران اضافه شود، پایه حقوق از ۲٫۶ میلیون تومان به ۳٫۷ میلیون تومان می‌رسد.

در سال گذشته حقوق کارگران ۴۰ درصد افزایش یافت، به نظر نمی‌رسد میزان افزایش حقوق امسال بیشتر از پارسال باشد. یعنی افزایش ۴۰ درصدی سناریو خوشبینانه‌ای است.

سناریو دوم: نظر دولت برای افزایش حقوق کارمندان، کمتر از پارسال است. در واقع دولت به دنبال کاهش هزینه‌های بودجه‌ای خود است که به گفته کارشناسان احتمالا دولت حقوق کارمندان را بیشتر از ۱۵ درصد افزایش ندهد.

اگر حقوق کارمندان ۱۵ درصد افزایش یابد و بنا باشد کارگران نیز همانند کارکنان دولت افزایش حقوق داشته باشند، پایه حقوق وزارت کار از ۲٫۶ میلیون تومان به حدود سه میلیون تومان می‌رسد.

البته این سناریو کمی دور از ذهن است، چرا که فاصله درآمدی کارمندان با کارگران زیاد است و طی سال‌های اخیر معمولا حقوق کارگران بیشتر از کارمندان افزایش یافته است.

سناریو سوم: رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرده که دولت قصد دارد حقوق کارکنان خود را پله‌ای افزایش دهد و حداکثر میزان افزایش حقوق ۳۰ درصد است.

سناریو افزایش حقوق ۳۰ درصدی برای کارگران نیز محتمل‌تر از دیگر سناریوهاست. اگر حقوق کارگران افزایش یابد پایه حقوق یک کارگر از ۲٫۶ میلیون تومان به ۳٫۴ میلیون تومان می‌رسد.

 

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز