تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳
اخبار سلامت|در فصل سرما حتما این گونه غذا بخورید

در فصل سرما حتما این گونه غذا بخورید

بیماری‌ها در فصل سرما زیاد است و خشکی‌ها بر بدن عارض می‌شود. در این مطلب به نکاتی درباره چگونگی تغذیه با توجه به مزاج افراد پرداخته‌ شده است.
کد خبر: ۳۵۳۷۷

در فصل سرما حتما این گونه غذا بخورید

 

 

 همان طور که می‌دانید چهار مزاج داریم؛ بلغم، سودا، صفرا و دم. با توجه به اینکه بیماری‌ها در فصل سرما زیاد است و خشکی‌ها بر بدن عارض می‌شود افسردگی زیاد و کم خونی و ورم لوزه‌ها در این فصل شایع‌تر است، افرادی که مشکلات سیاتیکی دارند در فصل پاییز مشکل‌شان بیشتر می‌شود، انگل‌های گوارشی افزایش می‌یابد و ترک‌های بدن زیاد می‌شود و... باید بتوانید با رژیم غذایی مناسب بر این بیماری‌ها غلبه پیدا کنید. در ادامه به نکاتی در این باره می‌پردازیم:

مزاج گرم و خشک یا صفراوی


این افراد نباید غذا‌های گرم و خشک بخورند. آن‌ها باید میوه‌هایی مثل سیب، موز، بالنگ، کشمش یا ریشه‌هایی مانند ترب، زردک، سیب‌زمینی، هویج و شلغم مصرف کنند. از حبوبات می‌توانند لوبیا و از گوشت‌ها هم گوشت بره و بوقلمون استفاده کنند. اگر این توصیه‌ها را به کار ببرند بیماری‌ها در آن‌ها کم می‌شود.

خاکشیر با آب داغ برای افرادی که صفراوی و سودایی هستند توصیه می‌شود، چون این افراد مزاج‌شان خشک است و باید در برنامه غذایی‌شان مصرف غذا‌های ملین را در نظر بگیرند.

مزاج گرم و‌تر یا دموی


افراد با مزاج گرم و‌تر دارای حجم خون بالایی هستند، اشتهای زیاد، نبض قوی و خواب خوبی دارند. این افراد تحمل گرمای زیاد و سرمای زیاد را ندارند. هم به شیرینی و هم به ترشی علاقه دارند.

خاکشیر، تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زردآلو، هلو و انجیر برای آن‌ها مفید است.

مزاج سرد و‌تر یا بلغمی


اغلب چاق و پرچربی هستند. پوست سفید و مو‌های کم پشت دارند. تشنه نمی‌شوند و دهان مرطوبی دارند. خواب زیادی دارند. تمایل به مصرف گرمی‌ها مثل شیرینی و ادویه دارند.

خرمای خشک، انبه، سیب، به، توت، انجیر، انگور، کشمش، هویج، کرفس، زنجبیل، دارچین و زیره به آن‌ها کمک می‌کند.

مزاج سرد و خشک یا سوداوی


اغلب ضعیف هستند و کمبود انرژی در آن‌ها شایع است، در هوای سرد به راحتی گرم نمی‌شوند، میل زیادی به خواب دارند برای این افراد مصرف گوشت گوسفند، خروس و شتر، نمک دریا، نبات سفید، نعناع و روغن کنجد، کلم، جوانه گندم، ماش، پسته، بادام، گردو و چای دارچین توصیه می‌شود.

نکات کلی که باید در فصل پاییز رعایت کنید
زیاد ورزش کنید.

خود را بپوشانید.

به اندازه بخوابید. افرادی که در این فصل خواب زیادی باید داشته باشند سردمزاج هستند و بنابراین باید در این فصل خوابشان را زیاد کنند.

در پاییز آب کمتری بنوشید و اگر خواستید آب بخورید حتما بگذارید آب با دمای محیط عادت کند و بعد آن را بنوشید. در این فصل آب سرد ننوشید.

اگر خواستید گوشت بخورید حتما با ادویه‌های گرم میل کنید، زیرا گوشت مزاج سرد دارد.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز