تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
اخبار اقتصادی| قیمت مرغ|یارانه مرغ صحت دارد؟

یارانه مرغ صحت دارد؟

در حالی که گفته می شود که تخصیص ارز دولتی برای واردات تا پایان امسال انجام شده، با این حال بازار گوشت و لبنیات همچنان تحت تاثیر تورم اقتصاد و حاشیه های حذف ارز دولتی روندی صعودی دارد و این مساله نیازمند نظارت دستگاه های نظارتی است.
کد خبر: ۳۵۴۷۰

یارانه مرغ صحت دارد؟

 

 

پس از اینکه مجلس، بررسی حذف ارز دولتی کالا‌های اساسی را از بررسی دو فوریتی به حالت عادی تغییر داد، همه منتظر کاهش التهاب بازار کالا‌هایی مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و... بودند، با این حال قیمت ها، ولی همچنان بالاست، این در حالی است که حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که «ارز ۴٢٠٠ تومانی از واردات دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی حذف نشده و دیروز برای واردات آن‌ها ارز ۴٢٠٠ تومانی تخصیص یافته و تا آخر سال ۱۴۰۰همین طور خواهد بود؛ بنابراین تا پایان سال ١۴٠٠ ارز ۴٢٠٠ تومانی از واردات دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی حذف نمی‌شود.» با این حال بازار گوشت و لبنیات همچنان تحت تاثیر تورم اقتصاد و حاشیه‌های حذف ارز دولتی روندی صعودی دارد و این مساله نیازمند نظارت دستگاه‌های نظارتی است.

دبیر کانون مرغ تخم گذار کشور با اشاره به اینکه در فصل‌های سرد سال نسبت به تابستان میزان تقاضا برای گوشت افزایش می‌یابد، گفت: با توجه به جوجه ریزی‌هایی که از قبل انجام شده میزان تولید مرغ در کشور متناسب با نیاز کشور است، به همین دلیل می‌توان گفت که دلیلی برای گرانی مرغ از نظر عرضه وجود ندارد، هرچند باید توجه داشت که عرضه مرغ کمی متفاوت‌تر از تهران است، زیرا میزان تولید مرغ در این شهر کمتر از میزان تقاضاست، به همین دلیل از استان‌های همجوار وارد می‌شود و همین مساله می‌تواند روی قیمت کمی تاثیر بگذارد.

فرزاد طلاکش با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ در تهران باید در محدوده‌ای ۳۲ هزار تومان باشد، افزود: با توجه به اینکه مرغ در مناطق مختلف با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شود دولت باید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را اجرایی کند و یارانه نهاده‌ها را به دهک‌های پایینی جامعه اختصاص دهد، زیرا ۵ دهک پایینی برای تامین پروتئین بیشتر وابسته به تخم مرغ هستند و نیازمند حمایت یارانه‌ای هستند.

او با تاکید بر اینکه مشکلات بازار گوشت ایران از مهرماه سال ۹۹ بروز کرده است، تصریح کرد: بخشی از این مشکل مربوط به گرانی نهاده‌ها و بخشی هم مربوط به ضعف در توزیع نهاده‌ها بود، به عبارت دیگر نهاده‌ها به موقع به دست مرغدار نمی‌رسید، به همین دلیل آن‌ها مجبور بودند نهاده‌ها را در بازار آزاد تامین کنند و زمانی که نهاده‌ها به آن‌ها تخصیص پیدا می‌کردند عملا مرغ‌های خود را باید به بازار عرضه می‌کردند و همین مساله باعث می‌شد که نهاده‌های خود را در بازار بفروشند.


مشکل عرضه نهاده‌ها در بازارگاه

 


مشکل عرضه نهاده‌ها در بازارگاه هرچند گفته می‌شود که تا حدودی برطرف شده است، اما از آنجایی که موضوع هزینه حمل هم وجود داشت و برخی کامیون‌ها قیمت‌های بالایی را برای جابه جایی نهاده‌ها تقاضا می‌کردند و گاهی هزینه واقعی حمل در بارنامه‌ها درج نمی‌شود و به نوعی در پشت بارنامه اعمال می‌شده و همین مساله قیمت تمام شده نهاده‌ها را بالاتر می‌برده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران هم با تاکید بر اینکه در حال حاضر کمبود نهاده‌ها در قیمت تمام شده گوشت تاثیر مستقیم ندارد، اما از آنجایی که وقتی دامداری‌ها با کمبود خوراک مواجه باشند مجبور هستند که دام‌های خود را بفروشند و در یک مقطع زمانی با کمبود عرضه مواجه می‌شویم به همین دلیل در قیمت گوشت موثر است.

علی اصغر ملکی با بیان اینکه تنها راه ایجاد تعادل در بازار گوشت تامین به موقع نهاده هاست، تصریح کرد: هم اکنون کشور به دلیل خشکسالی با کمبود و گرانی نهاده‌ها مواجه است و این مساله نوساناتی را در قیمت گوشت به وجود می‌آورد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز