تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
اخباراجتماعی|حقوق معلمان|معلمان منتظر افزایش حقوق باشند؟

معلمان منتظر افزایش حقوق باشند؟

کشمکش بر سر اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان ادامه دارد. منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جدیدترین اظهارات خود درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان می‌گوید: «فرهنگیان تا دو هفته آینده منتظر تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس باشند.»
کد خبر: ۳۵۵۵۳

معلمان منتظر افزایش حقوق باشند؟

 

 

یک نماینده مجلس با اشاره به افزایش سه تا پنج میلیون تومانی حقوق معمان با اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان، می‌گوید: «فرهنگیان تا دو هفته دیگر منتظر تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس باشند.»


کمبود بودجه برای اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان


دولت با اختصاص رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان موافقت کرده بود. اما طولی نکشید که نایب رئیس مجلس از کمبود بودجه برای اجرای این لایحه خبر داد. یکی می‌گوید دولت در تلاش برای بازپس گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان است و آن یکی می‌گوید مجلس آن را تصویب می‌کند.

لایحه رتبه‌بندی معلمان سال‌هاست که در بند، اما و اگر است. حالا هم بعد از وعده بررسی نهایی در صحن علنی مجلس، نیکزاد، نایب رئیس مجلس گفته تأمین اعتبار آن با مشکلاتی روبه‌رو شده به طوری که سازمان برنامه و بودجه به صراحت اعلام کرده که در تأمین منابع، تنگنا‌های مالی وجود دارد.


کشمکش بر سر اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان در حالی است که بنابر گفته جعفر قادری، عضو کمیسون برنامه و بودجه، حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ۱۴۰۰ است.

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اظهارات نیکزاد درباره بازپس‌گیری لایحه رتبه‌بندی معلمان به تجارت‌نیوز می‌گوید: «دولت تاکنون چنین درخواستی نداشته است. دولت هم گفته باشد لایحه در مجلس بالای ۹۵ درصد رای آورده است. رئیسی هم این لایحه را پس نمی‌گیرد، چون از مدافعان لایحه رتبه‌بندی معلمان است.»

او می‌گوید: «لایحه رتبه‌بندی معلمان ۷ ماده است که سه ماده آن بررسی شده. چهار ماده دیگر از این لایحه یا در چهارشنبه هفته جاری در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد یا یکشنبه هفته آینده؛ بنابراین فرهنگیان تا دو هفته آینده منتظر تائید نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان باشند.»

آنطور که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید حقوق معلمان با اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان حداقل سه میلیون تومان و حداکثر پنج میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

منادی سفیدان می‌گوید: «سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این لایحه در نظر گرفته است.»

او پیش از این درباره افزایش حقوق معلمان به تسنیم گفته بود اگر فردی استاد معلم شود ۷۰ درصد افزایش حقوق خواهد داشت و به ترتیب در رتبه‌های بعدی ۶۰ درصد، ۴۵ درصد و در پایین‌ترین رتبه ۲۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

با وجود اظهارات منادی سفیدان، به نظر می‌رسد کمبود بودجه برای اجرایی شدن این لایحه هنوز مورد مناقشه است. قالیباف، رئیس مجلس نیز روز گذشته در این مورد گفت: «لایحه رتبه بندی معلمان تصویب می‌شود منتها باید مشکل بار مالی آن رفع شود.»

سال‌هاست که صحبت از لایحه رتبه‌بندی معلمان است، اما اگر در مجلس نهایی شود چه زمانی برای فرهنگیان اعمال می‌شود؟ مجید نصیرایی، نماینده مجلس در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «فرهنگیان بدانند این لایحه هر زمان نهایی و تصویب شود، از ابتدای ۶ ماهه دوم سال جاری برای تمام مشمولان لایحه اعمال می‌شود.»

او می‌گوید: «این لایحه تصویب می‌شود و فرهنگیان از این نظر نگران نباشند. سازمان برنامه و بودجه نیز برای تامین منابع باید مدیریت کند تا این لایحه اجرایی شود.»

بر اساس لایحه رتبه‌بندی معلمان هر فردی که پست معلمی در کشور دارد، رتبه‌بندی می‌شود. در این صورت معلمان در پنج گروه با نام‌های معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه بندی می‌شوند. همچنین بر مبنای این لایحه حقوق معلمان بر اساس سطح کیفی کار آن‌ها تعیین می‌شود.

پیش از این بار‌ها برخی از معلمان در اعتراض به اجرایی نشدن لایحه رتبه‌بندی معلمان و مشکلات معیشتی در شهر‌های مختلف اعتراض کرده بودند. اما بحث بر سر تامین منابع برای اجرایی شدن این لایحه است. همچنان که قرار بود از ابتدای سال جاری اجرایی شود و به دلیل تامین نشدن منابع صورت نگرفت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز