تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
اخبارفوری|اخبار اقتصادی|فوری| واردات کالاهای لوکس آزاد شد

فوری| واردات کالاهای لوکس آزاد شد

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات9 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
کد خبر: ۳۵۶۱۶

فوری| واردات کالاهای لوکس آزاد شد

 

 

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است، اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیر‌های اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه‌های حیات اجتماعی با فراز و فرود‌های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم. «در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می‌کنیم. سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم. این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می‌شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می‌کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

نهم آذر ۱۳۶۱؛ نامه کارکنان روزنامه کیهان درباره پیش‌نویس قانون کار


۷۵۰ تن از کارکنان مسلمان موسسه کیهان با ارسال نامه‌ای برای میرحسین موسوی، نخست‌وزیر مخالفت خود را با پیش‌نویس قانون جدید کار اعلام داشته و آن را غیرقابل اجرا دانستند.

در قسمتی از این نامه چنین آمده است: ضمن پشتیبانی از اعضای شورای مرکزی خانه کارگر اعلام می‌داریم که پیش‌نویس قانون جدید کار را غیرقابل‌اجرا می‌دانیم و خواهان آن هستیم قانونی منطبق با فقه و قانون اساسی به تصویب برسد.

ما از برادران هیات دولت می‌خواهیم که در پیش‌نویس قانون کار از نظرات فقیه عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی منتظری، حضرت آیت‌الله مشکینی و شهید مظلوم بهشتی استفاده شود و در جنبه‌های غیرفقهی آن از نظرات شورا‌ها و انجمن‌های اسلامی که وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به اثبات رسانده‌اند، استفاده شود.

ما از برادران نماینده مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که با تصویب شورا‌های واقعا اسلامی ترتیبی اتخاذ کنند که کارگران محروم و ستمدیده در سرنوشت خود مشارکت داشته و بتوانند از این سنگر و از انقلاب خونبار اسلامی‌مان دفاع نمایند.

نهم آذر ۱۳۸۱؛ احتمال انتقال نفت جمهوری آذربایجان از مسیر ایران


روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو در گزارشی پیرامون خط لوله «باکو-جیهان» نوشت، در پی شدت یافتن رقابت میان اتحادیه اروپا و آمریکا، احتمال دارد موضوع انتقال نفت جمهوری آذربایجان از مسیر ایران دوباره مطرح شود.

این روزنامه با اشاره به مخالفت اخیر وزارت محیط زیست گرجستان با اجرای این طرح نوشت، گروه تخصصی این وزارتخانه شامل کارشناسان اعزامی اتحادیه اروپا سعی دارند با مانع‌تراشی، احداث خط لوله «باکو-جیهان» را به تاخیر اندازند.

به نوشته ینی مساوات، اتحادیه اروپا با تسلط کامل آمریکا بر منابع انرژی منطقه قفقاز و حمایت این کشور از ترکیه به‌عنوان متحد راهبردی خود مخالف است.

از طرفی روسیه نیز در این مورد از اتحادیه اروپا حمایت می‌کند و خروج این کشور از قرارداد به اصطلاح «قرن باکو» نشانگر این واقعیت است.

این روزنامه افزود: برخی تحلیلگران اروپایی مساله تاخیر احداث خط لوله باکو-جیهان را با حمله احتمالی آمریکا به عراق مربوط دانسته و معتقدند پس از ایجاد یک حکومت غربگرا در بغداد، آمریکا نیازی به این طرح نخواهد داشت.

نهم آذر ۱۳۹۱؛ واردات کالا‌های لوکس آزاد شد


دولت در بخشنامه‌ای جدید، تغییرات تازه‌ای در اولویت‌های واردات کالا به کشور ایجاد کرده و بر این اساس، درحالی‌که تنها یک هفته از ممنوع شدن ثبت‌سفارش واردات کالا‌های اولویت دهم می‌گذرد، واردات کالا‌های مشمول این اولویت یا همان کالا‌های لوکس و غیرضروری با شرایط خاص ایجاد شد.

در دستورالعمل جدید دولت خطاب به متقاضیانی که کالای آن‌ها در اولویت دهم قرار گرفته، ولی قادر به انجام ثبت‌سفارش نیستند، آمده که این دسته از افراد در صورت داشتن قبض انبار از یکی از گمرک‌هایی اجرایی می‌توانند اقدام به ثبت‌سفارش کنند.

این بخشنامه در شرایطی صادر شده که هفته گذشته و پس از غربالگری اولویت‌های کالا‌های وارداتی اعلام شد که ثبت‌سفارش کالا‌های اولویت دهم به‌طور کلی ممنوع و واردات آن‌ها با اطلاع ثانوی غیرممکن است.

اولویت دهم شامل گستره وسیعی از کالا‌ها ازجمله حیوانات زنده اعم از مرغ، خروس، اسب، گوشت پرندگان، کاغذ دیواری، موبایل، خودروی سواری، سیگار برگ، کیف، چمدان و لباس است. البته موبایل و خودرو‌های سواری دارای موتور با حجم زیر ۲۵۰ سی‌سی از این فهرست خارج شده است.

سواری‌های داخلی دو ایربگه می‌شوند

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از تجهیز تمام سواری‌های تولیدی به دو کیسه هوا (ایربگ) از ابتدای سال ۹۲ خبر داد.

نظام‌الدین برزگری اظهار کرد: در حال حاضر تمام سواری‌های داخلی به جز پراید مجهز به حداقل یک کیسه هوا تولید می‌شود.

وی ادامه داد: طبق قانون تا پایان سال‌جاری تمام سواری‌ها باید به دو کیسه هوا تجهیز شوند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال ۹۲ از تولید سواری‌های فاقد دو کیسه هوا جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در این باره به شرکت‌های خودروساز اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تمام سواری‌ها به غیر از پراید مجهز به حداقل یک کیسه هوا تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: در مورد پراید نیز با توجه به مشکلات سایپا برای تامین قطعات مربوطه، طبق مصوبه ستاد تدابیر ویژه به این شرکت مهلت داده شد تا پایان امسال تمام محصولات پراید را به کیسه هوا تجهیز کند.

برزگری خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی سازمان استاندارد نظارت‌ها بر عملکرد خودروسازان را افزایش داده تا از هر گونه عدول از استاندارد‌های خودرویی و کاهش کیفیت محصولات جلوگیری شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز