تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

کدام واکسن در برابر امیکرون موثر است؟

مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی برآورد کردند تا چند روز آینده نرخ مبتلایان به کرونا در این کشور ۳ برابر شده و به بیش از ۱۰ هزار نفر در روز خواهد رسید.
کد خبر: ۳۵۶۳۲

کدام واکسن در برابر امیکرون موثر است؟

 

 

سویه جهش یافته جدید کووید ۱۹ موسوم به امیکرون باعث وحشت مقامات بهداشتی جهان شده است. این سویه که در آفریقای جنوبی کشف شده، جهش شمار مبتلایان به کرونا را در این کشور به همراه داشته است.

مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی برآورد کردند تا چند روز آینده نرخ مبتلایان به کرونا در این کشور ۳ برابر شده و به بیش از ۱۰ هزار نفر در روز خواهد رسید. این در حالی است که پیش از ظهور سویه امیکرون روزانه تنها چند صد نفر در این کشور به این ویروس آلوده می‌شدند.

سلیم عبدالکریم، متخصص ارشد بهداشتی و مشاور دولت آفریقای جنوبی در این باره می‌گوید: در حالی که واکسن‌های موجود کرونا می‌تواند مانع از ابتلا به کرونای شدید شود، اما موج جدید کرونا می‌تواند باعث فشار مضاعف بر کادر درمانی و بیمارستان‌های کشور شود.

وی می‌افزاید: به احتمال فراوان هنوز واکسن می‌تواند به طور موثری باعث محافظت در برابر سویه امیکرون شود، زیرا واکسن علاوه بر تولید آنتی بادی‌ها مانند لنفوسیت B، نوع دیگری از ایمنی مبتنی بر سلول‌های T کشنده را در بدن فرد به همراه دارد. ایمنی ایجاد شده از سلول‌های T کشنده متفاوت از آنتی بادی‌ها است و این سلول‌ها می‌توانند با ویروس مقابله کنند. امیکرون حتی اگر بتواند از دست آنتی بادی‌ها بگریزد، بسیار سخت است که در برابر سلول‌های T کشنده مقاومت کند.

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد کشف سویه امیکرون باعث قرار گرفتن جهان در برابر خطر بسیار بالای تشدید همه گیری شده است. با این حال، ما به زمان بیشتری برای بررسی خطرات جانی این همه گیری و میزان مقاومت سویه جدید به واکسن‌های موجود و ایمنی ایجاد شده پس از ابتلا به سویه‌های دیگر کرونا داریم.

اکنون کشور‌های جهان برای جلوگیری از ورود سویه جدید اقدام به وضع محدودیت‌های مسافرتی از کشور‌های حوزه جنوب آفریقا کرده اند. با این حال، تاکنون برخی کشور‌های اروپایی و آسیایی از مشاهده امیکرون در خاک خود خبر داده اند. مقامات بهداشتی می‌گویند این سویه در نهایت به تمامی مناطق سرایت خواهد کرد و اقدامات فعلی صرفا در راستای خرید زمان برای آمادگی به منظور مقابله با این ویروس است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز