کد خبر: ۳۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
خودروسازان در انتظار تصویب قیمت‌های جدید برای خودرو هستند. پس از توقف افزایش قیمت‌ها با دستور رئیس‌جمهور در آبان، تردیدهایی در مورد ادامه فروش فوق‌العاده خودرو ایجاد شد. اما حالا اخبار جدیدی منتشر شده است. تکلیف ادامه این طرح فروش چه می‌شود؟

گمانه زنی ها درباره فروش فوق‌العاده خودرو

بعد از تردید‌هایی که در مورد ادامه فروش فوق العاده خودروسازان شکل گرفته بود، امروز خبری منتشر شد که می‌تواند تلویحا به معنای ادامه این طرح باشد.

آنگونه که فارس گزارش داده، بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو به فروش فوق‌العاده خودروی ۲۰۶ اشاره کرده و از عمل به تعهدات این سازمان گفته است.

البته این طرح در ۱۹ آبان اجرا شده؛ یعنی یک روز قبل از توقف افزایش قیمت‌ها.

در واقع ایران خودرو، فروش فوق‌العاده را با قیمت‌های جدید اجرا کرد، اما در ادامه ناچار به تغییر آن‌ها شد.

اما حالا پس از تردید‌ها در ادامه فروش فوق‌العاده خودرو، یک مقام مسئول به این موضوع پرداخته است.


شاید بتوان نتیجه‌گیری کرد که ایران خودرو می‌خواهد به جامعه اطمینان دهد این روش ادامه می‌یابد.


خودروسازان در انتظار افزایش قیمت


خودروسازان در اواسط آبان، قیمت محصولات خود را بین ۱۵ تا ۱۹ درصد افزایش دادند.

این اقدام آنها، اما با دستور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور متوقف شد.

در روز‌های گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کردند که ستاد تنظیم بازار با درصد‌های مورد نظر خودروسازان مخالف است و می‌خواهد قیمت‌ها را ۱۰ درصد افزایش دهد.


 خودروسازان و مسئولان دولتی این حوزه با این موضوع مخالفند.

آن‌ها معتقدند باید با آزادسازی قیمت‌ها، به سمتی رفت که با کاهش مابه‌التفاوت قیمت کارخانه‌ای و آزاد خودرو، در نهایت هم خریدار و هم کارخانه سود کنند.

از سوی دیگر، به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، افزایش قیمت ۱۰ درصدی مشکل زیان انباشته خودروسازان را برطرف نمی‌کند.

حل این چالش به ورود سرمایه جدید، آزادسازی قیمت‌ها، کاهش هزینه‌ها و فروش بخشی از دارایی‌های نیاز دارد.


هفته گذشته و پس از اجرای طرح‌های پیش‌فروش و مشارکت در تولید از سوی ایران خودرو و سایپا، این تردید ایجاد شد که خودروسازان تا زمان تعیین تکلیف قیمت‌ها نمی‌خواهند طرح فروش فوق‌العاده را اجرا کنند.

 از شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو، کارشناسان آن‌ها موضوع را انکار کردند.

به گفته کارشناس هر دو خودروساز، فروش محصولات آن‌ها و قرعه‌کشی همچنان پا بر جاست.

این در حالی بود که وجه تمایز مورد نظر در طرح‌های مختلف فروش خودروسازان، «قرعه‌کشی» نیست؛ بلکه مساله مهم در این مورد «موعد تحویل خودرو» است.


ماجرا چه بود؟


توقف شیوه فروش فوق‌العاده این احتمال را پیش کشیده بود که خودروسازان نمی‌خواستند با قیمت فعلی خودرو‌های خود را به فروش برسانند.

احتمال تغییر قیمت‌ها در بازه یک ساله بیشتر از ۳ ماهه است و آن‌ها برای فروش فوق‌العاده منتظر قیمت‌های جدید هستند.

حالا به نظر می‌رسد موعد این تصمیم‌گیری نزدیک است.

البته این روز‌ها اخبار ضد و نقیضی از برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار با موضوع تعیین قیمت خودرو به گوش می‌رسد.

دیروز اخبار مختلفی با این مضمون منتشر شد که ممکن است ستاد امروز در این مورد تصمیم‌گیری کرده یا موضوع را به هفته آینده موکول کند.

انتهای پیام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار