تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
گوشت| قیمت گوشت| جدیدترین قیمت گوشت|قیمت گوشت امروز 27 بهمن 1400| گوشت ارزان شد

قیمت گوشت امروز 27 بهمن 1400| گوشت ارزان شد

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی در میادین میوه‌وتره‌بار ۱۲۲هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله بدون استخوان ۱۴۸هزارتومان، هر کیلو گوشت گوساله با استخوان 120هزار تومان، ران گوساله 176هزار تومان و ران گوسفندی کیلویی 183هزار تومان به فروش می‌رود.
کد خبر: ۳۵۷۱۵

قیمت گوشت امروز 23 بهمن 1400| قیمت گوشت سکه شد

قیمت گوشت امروز در بازار

پس از توزیع گوشت به صورت اینترنتی و خبر توزیع گسترده در میادین میوه‌وتره‌بار، قیمت گوشت در بازار از افزایش‌های عجیب و غریب اخیر خود عقب‌نشینی کرد.

هفته گذشته بود که قیمت گوشت قرمز در بازارها با افزایش 20 هزار تومانی روبه‌رو شد به همین دلیل بلافاصله سازمان تعاون روستایی که توزیع گوشت قرمز به صورت اینترنتی را کلید زد.

در همین خصوص مشاور عالی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از روز پنجشنبه هفته گذشته در پی آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، توزیع گوشت گوساله منجمد نیز با قیمت ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو گرم و گوشت گوسفندی منجمد با قیمت ۱۰۵ هزار تومان در هر کیلوگرم در بسته‌هایی با وزن ۲ تا ۳ کیلو و ۸۰۰ گرم از طریق سامانه بازرگام در تهران آغاز شد و از این هفته نیز در ۲۲ مرکز استان عرضه می‌شود.

وی اظهار داشت: توزیع هوشمند گوشت قرمز، زیر قیمت مصوب تنظیم بازار و به صورت رایگان در درب منازل صورت می‌گیرد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی در میادین میوه‌وتره‌بار ۱۲۲هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله بدون استخوان ۱۴۸هزارتومان، هر کیلو گوشت گوساله با استخوان 120هزار تومان، ران گوساله 176هزار تومان و ران گوسفندی کیلویی 183هزار تومان به فروش می‌رود و فروشندگان ابراز امیدواری کردند که در روزهای آینده، قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد. کارشناسان بخش کشاورزی توزیع اینترنتی گوشت قرمز در بازار را یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت گوشت قرمز می‌دانند، از طرف دیگر توزیع دام زنده در بازار، تأمین نهاده‌های دامی به نرخ دولتی تا آخر سال و توزیع گسترده گوشت در میادین میوه‌وتره‌بار را از دیگر دلایل ارزان شدن گوشت قرمز می‌دانند.

آنچه در زیر می آید قیمت روز گوشت قرمز در سطح بازار تهران است؛

دست اندرکاران حوزه تولید دام همچنان بر مازاد عرضه و انباشت دام روی دست دامدار اصرار می ورزند. در نهایت استمرار این روند کار را به جایی رساند که معاون اول رئیس جمهور برای کنترل افزایش قیمت جلسه ستاد تنظیم بازار را شبانه در دفتر وزیر جهاد تشکیل داد.

بنابر جلسه ستاد تنظیم بازار ممنوعیت و توقف صادرات دام و عرضه گسترده گوشت گوساله و گوسفند بصورت هوشمند و عرضه در میادین و شبکه فروشگاهی در دستور کار قرار گرفت، در حالیکه مسئولان انجمن و تشکل های تولیدی معتقدند که گرانی های اخیر متاثر از صادرات و کمبود عرضه نیست  و تنها دلالان و مافیا سرو صدا به راه انداختند تا بتوانند زمینه را برای واردات گوشت آماده کنند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۷۰ تا ۲۳۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۶۰ تا ۱۹۰ هزار تومان و گوشت مخلوط ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است.

طی روزهای اخیر در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کالاهای کشاورزی قیمت هر کیلو گوشت گوساله لاشه یکصد هزار تومان، گوشت گوساله گرم بسته بندی تنظیم بازار درجه یک هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان، گوشت گوساله چرخ کرده تنظیم بازاری درجه یک ۱۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله بسته‌بندی ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوسفند گرم لاشه ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد که تولیدکنندگان نسبت به نرخ های اعلامی اعتراضاتی دارند و همواره اذعان می کنند که عرضه کمتر از نرخ منطقی زمینه را برای ایجاد رانت در بازار فراهم‌می کند.

قیمت گوشت قرمز در بازار تهران
نوع محصول برند وزن قیمت (تومان)
گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفند مهیا پروتئین ۱ کیلوگرم ۱۵۹,۰۰۰
گوشت ماهیچه گوساله بدون استخوان دارا ۸۰۰گرم ۱۶۴,۰۰۰
ران گوساله داخلی مهیا پروتئین ۱ کیلوگرم ۱۹۹,۰۰۰
شیشلیک گوسفندی زی پرو ۱ کیلوگرم ۲۱۵,۰۰۰
راسته با استخوان گوسفندی رویال طعم ۱ کیلوگرم ۱۷۷,۰۰۰
گوشت خورشتی گوسفندی زی پرو ۱ کیلوگرم ۲۲۰,۰۰۰
گوشت مغز ران گوساله دارا ۸۰۰گرم ۱۵۰,۰۰۰
آبگوشتی گوسفند مهیا پروتئین ۱ کیلوگرم ۱۶۷,۰۰۰
گوشت آبگوشتی با دنبه زی پرو ۱ کیلوگرم ۱۵۰,۰۰۰


دلایل گرانی گوشت


سید احمد مقدسی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار با بیان اینکه ما با یک مافیا در این حوزه مواجه هستیم که در حال زمینه چینی برای واردات هستند، گفت: در مجموع حدود ۲۰۰۰ هزار رأس دام سبک از کشور صادر شد اما همهمه و سر و صدایی که دلالان به راه انداختند منجر به نابسامانی بازار و افزایش قیمت‌ها شد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد برخی تشکل‌های خصوصی در زمینه صادرات دام از کشور افزود: میزان صادرات اصلاً به اندازه‌ای نبود که بتواند در شرایط بازار تأثیرگذار باشد و اگر این همه سر وصدا نمی‌شد به چنین وضعیتی دچار نمی‌شدیم.

مقدسی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوساله نر زنده برای دامدار با احتساب ۱۰ درصد سود ۷۱ هزار تومان است، گفت: تا دو ماه قبل دامداران هر کیلوگرم دام خود را به قیمت کیلویی حدود ۴۸ هزار تومان می‌فروختند که شرکت پشتیبانی امور دام ورود و شروع به خرید حمایتی دام سنگین به قیمت ۵۹ هزار تومان کرد، این اقدام دولت منجر شده که قیمت گوساله نر در بازار آزاد به کیلویی ۵۵ هزار تومان برسد که همچنان زیر قیمت تمام شده تولید است. پس ما در حوزه دام شاهد افزایش قیمت نیستیم و هیچ اتفاقی هم در بازار دام نیفتاده که قیمت گوشت تا این حد بالا رفته است.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در کنترل دلالان و واسطه‌های بازار گوشت تصریح کرد: زور دولت به دلالان نمی‌رسد و در این میان تولیدکننده و مصرف کننده هر دو آسیب می‌بینند.

مقدسی با اشاره به افزایش ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز در بازار گفت: واقعاً مشخص نیست که به چه علت قیمت گوشت ناگهان از ۱۴۰ هزار تومان به حدود ۱۹۰ هزار تومان رسیده است و چه توجیهی برای این مساله وجود دارد؟ در حالی که دامداران در حال زیان هستند.

وی با اشاره به مازاد دام در کشور افزود: در حال حاضر دام سنگین روی دست تولیدکننده مانده و هر کس اعلام کند و متقاضی باشد ما به قیمت کیلویی ۵۹ هزار تومان آن را عرضه می‌کنیم.

مقدسی توضیح داد: وقتی که قیمت گوساله زنده نر کیلویی ۵۹ هزار تومان باشد قیمت لاشه کشتار شده آن نیز کیلویی ۱۱۸ هزار تومان است و بنابراین قیمت آن برای مصرف کننده باید حداکثر ۱۴۹ هزار تومان باشد.

وی با اشاره به اینکه دامداران در حال حاضر دام را به زیر قیمت تمام شده تولید عرضه می‌کنند، پیشنهاد کرد که دولت به بازار گوشت ورود کند و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام باید دام را از دامداران خریداری و گوشت حاصل از آن را مستقیم به بازار عرضه کند تا قیمت‌ها بکشند در این صورت واسطه‌ها و دلالان کنار خواهند رفت.

مقدسی ادامه داد: اگر دولت برای حفظ تولید و پایداری آن دام را به قیمت کیلویی ۷۰ هزار تومان از دامداران خریداری کند گوشت حاصل از آن را با نرخ ۱۶۰ هزار تومان در هر کیلوگرم به مردم عرضه می‌کند و در این صورت علاوه بر اینکه دامداران از زیان خارج می‌شوند، مصرف کننده نیز توان خرید گوشت را خواهد داشت و مجبور نیست با قیمت‌های گزاف آن را خریداری کند.

مقدسی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت تخصیص سهمیه نهاده‌های دامی نیز گفت: از سهمیه دی ماه واحدهای صنعتی شیری هنوز جو تخصیص داده نشده همچنین ۴۰ درصد ذرت نیز باقی مانده اما سهمیه سویا به طور کامل تخصیص داده شده است علاوه بر این سهمیه بهمن ماه نیز کلاً در هیچ نهاده‌ای تخصیص داده نشده است.

وی اضافه کرد: مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که بحث تأمین و تخصیص ارز نهاده‌های دامی انجام گرفته و از هفته جاری هم سهمیه واحدهای صنعتی و هم دامداری‌های روستایی تخصیص داده می‌شود.

 

صادرات دام وعده ای بیش نیست


مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور از انباشت دام در واحدهای دامداری خبر داد و گفت: با وجود آزاد شدن مصوبه صادرات دام در تیرماه، اما معاونت بازرگانی به رغم پیگیری هایی مکرر جواب نامه را نداده است.

وی افزود: با توجه به فصل زایش و انباشت دام، وضعیت بازار روز به روز نامساعد تر می شود که وعده دولت در خصوص صادرات دام محقق نشده است.

عالی با اشاره به اینکه وعده صادرات دام‌ محقق نشده است، بیان کرد: با توجه به وعده حمایت از دامدار، کشتار دام های مولد بصورت چراغ خاموش در حال انجام است که این امر به قیمت نابودی صنعت تمام می شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران صادرات دام را بهترین راهکار رونق اقتصادی و تولید برشمرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید و نرخ فعلی دام زنده، دامدار از جیب خود به مردم یارانه می دهد که با این وجود انتظار می رود هر چه سریع تر دولتمردان صادرات را آزاد کنند.

وی قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان و دام سنگین ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو دام ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است که عرضه با نرخ های فعلی به زیان دامدار است.

مقادیر زیادی دام روی دست دامدار است
منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مقادیر زیادی دام روی دست دامدار است، اظهار کرد: بنابر مصوبه ۱۷ تیرماه، صادرات دام آزاد است، اما عملا اتفاقی نیفتاده است که با این وجود ماده کشی در کشتارگاه انجام می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی، کم آبی و گرانی نهاده های دامی ۲۵ میلیون راس دام لاغر روی دست دامدار مانده که با ورود به فصل پاییز، زایش های پاییز به ۱۳ میلیون راس می رسد، درحالیکه تولیدات ۳ فصل پیش روی دست دامدار مانده است.

پوریان با اشاره به اینکه مصوبه آزادسازی صادرات دام در حد حرف باقی مانده است، بیان کرد: در شرایط عادی نیمه دوم سال ۵۰۰ هزار تن گوشت قرمز مورد استفاده قرار می گیرد که با وجود کرونا میزان مصرف به ۳۰۰ هزار تن هم‌ نمی رسد، درحالیکه با میزان دام فعلی حدود ۶۰۰ هزار تن گوشت تولید می شود که به دلیل مازاد تولید بر مصرف، صادرات تنها راه حل دامدار است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: مسئولانی که ادعای گرانی دام و گوشت ناشی از صادرات مطرح می‌کنند، بدنبال واردات هستند چرا که از سه فصل گذشته دام روی دست دامدار مانده که بخشی از آن برای رفع مشکل بازار باید صادر شود.

پوریان از مازاد حدود ۶ میلیون راس دام سبک پروار با وزن بالای ۵۵ کیلو و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین در کشور خبر داد و گفت: برای این میزان دام تقاضایی در بازار وجود ندارد که انتظار می رود هر چه سریع تر تدابیری برای صادرات اتخاذ شود تا تولید بهار و زمستان دچار مشکل نشود.

وی در پایان با اشاره به اینکه صادرات دام مشکلی در بازار داخل ایجاد نمی کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی برای مازاد تولید باید چاره اندیشی شود چرا که به رغم‌ خرید نهاده از بازار آزاد با قیمت های بالا، تولیدکنندگان مجبور به عرضه دام های نر و ماده به ضرر هستند که ادامه این روند به زیان صنعت تمام می شود‌.

طی ماه های اخیر کلیپ کشتار دام های مولد در فضای مجازی سر و صدای زیادی به راه انداخت که هر یک از دامداران کمبود و گرانی نهاده های دامی و نبود حمایت دولت از تولید را علت اصلی مطرح می کردند که با انتشار این کلیپ ها احساسات مردم‌جریحه دار شد و در نهایت در ۱۷ تیرماه مصوبه آزادسازی صادرات دام ابلاغ شد که بهانه های مختلف تاکنون محقق نشده است که بنابر وعده ساداتی نژاد وزیر جهاد انتظار می رود که صادرات دام غیرمولد آغاز شد تا با خروج انباشت دام از واحدهای دامداری به مشکلات فعلی پایان داده شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز