تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲

معرفی استان هایی که بیشترین و کمترین تلفات جاده‌ای را دارند

«تصادف» دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است تا آنجا که در هر ساعت، دو نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مجروح، معلول و قطع نخاع می شوند.
کد خبر: ۳۵۷۷۴

معرفی استان هایی که بیشترین و کمترین تلفات جاده‌ای را دارند

«انحراف اتوبوس ۱۹ مصدوم بر جای گذاشت؛ عدم توجه به جلو حادثه ساز شد؛ مرگ ۴ نفر در تصادف پراید؛ مرگ دو خبرنگار در حادثه واژگونی اتوبوس؛ ارابه مرگ همچنان می‌تازد!».
این عبارات و جملات را همه ما بار‌ها خوانده و شنیده و برخی‌ها با تمام وجود لمس کرده‌ایم چراکه وقوع تصادفات در کشور  دومین علت مرگ و میر افراد است تا جایی که رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد که در هر ساعت دو نفر در اثر تصادفات جان می‌بازند!
تصادفات رانندگی علاوه بر آمار بالای مرگ و میر، هزینه‌های مالی و روانی نیز در برداشته و درد و رنج زیادی را به خانواده جانباختگان و افراد معلول و مصدوم حاصل از تصادفات وارد می‌کند.
*در هر ساعت ۲ نفر در تصادفات جان می‌بازند
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در گفتگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس به آمار تصادفات اشاره و اظهار داشت: تصادفات در دنیا سومین عامل مرگ و میر و در کشور ما دومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شودبطوری که در هر ساعت به طور متوسط دو نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست داده و ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز مجروح و معلول و قطع نخاع می‌شوند و تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد کسانی که در تصادفات مجروح می‌شوند منجر به قطع نخاعی یا مصدومیت اساسی می‌شوند.
سردار هادیان فر با بیان اینکه با هر یک نفری که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند ۵.۳ میلیارد تومان خسارات ملی به کشور وارد می‌شود، تصریح کرد: ۳۰ دستگاه بطور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه تصادفات نقش دارند.
سردار هادیانفر گفت: ۵۱ درصد از جان‌باختگان سوانح رانندگی، در دم جان خود را از دست می‌دهند؛ ۶ درصد حین انتقال به مراکز درمانی و ۴۳ درصد نیز در مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند.
*آمار تلفات تصادفات همچنان صعودی است
در هفت ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۲۶۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹.۲ درصد بیشتر شده است.
از کل درگذشتگان تصادفات، هشت هزار و ۲۹۰ نفر مرد و یکهزار و ۹۷۶ نفر زن بودند؛ این آمار را اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است.
*فارس، تهران و سیستان و بلوچستان صدرنشین تلفات حوادث رانندگی
بر اساس این گزارش در هفت ماهه امسال استان‌های فارس با ۸۲۷، تهران با ۷۰۶ و سیستان و بلوچستان با ۶۶۷ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۸۰، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴۵ و قم با ۱۴۷ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشتند.


*بیشترین تلفات مربوط به تصادفات برون شهری است


مطابق آمار‌های موجود بیشترین تعداد قربانیان حوادث رانندگی مربوط به تصادفات برون شهری است. در هفت ماهه امسال نیز شش هزار و ۹۶۶ نفر از متوفیان در مسیر‌های برون شهری جان باخته اندکه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۱.۲ درصدی را نشان می‌دهد.
پس از مسیر‌های برون شهری، محور‌های درون شهری با دو هزار و ۴۷۷ و جاده‌های روستایی با ۶۴۴ فوتی بیشترین آمار تلفات را داشته اند؛ ۱۷۹ نفر نیز در سایر مسیر‌ها و در پی وقوع یک تصادف جان خود را از دست داده اند.


*مراجعه بیش از ۱۸۸ هزار نفر مصدوم تصادفات


علاوه بر افزایش تعداد جان باختگان حوادث رانندگی در ماه‌های اخیر، تعداد مصدومان حوادث رانندگی نیز در این مدت رو به افزایش بوده است به طوری که در هفت ماهه امسال ۱۸۸ هزار و ۱۵۱ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۱۲ نفر مرد و ۵۰ هزار و ۱۳۹ نفر زن بودند.
تعداد مصدومان تصادفات در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۷۲ هزار و ۹۳۹)، ۸.۸ درصد افزایش یافته است.
در این مدت استان تهران با ۲۱ هزار و ۲۴ نفر بیشترین تعداد مصدوم و استان ایلام با یکهزار و ۴۳۸ نفر کمترین تعداد مصدوم را داشتند.


  • علت وقوع ۸۲درصد از تصادفات جاده‌ای چیست؟

  • سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در گفتگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس با بیان این مطلب که چهار علت اصلی باعث وقوع ۸۲ درصد تصادفات جاده‌ای می‌شوند اظهار داشت: اگر سازمان‌های ذیربط به این چهار علت توجه داشته و رانندگان نیز این موارد را رعایت کنند مسلماً حجم عمده‌ای از تصادفات کاسته می‌شود.
    وی گفت: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب آلودگی و اصرار به رانندگی‌های طولانی مدت و بدون توقف از جمله یکی از مهم‌ترین علت تصادفات جاده‌ای است.
    رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: سرعت غیرمجاز یعنی تخطی از سرعت مجاز که هم احتمال تصادف را افزایش داده و هم در هنگام تصادف بر شدت و افزایش جراحات نقش مهمی دارد علت دوم وقوع تصادفات است؛ همچنین عدم توجه کافی به جلو ناشی از استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، استعمال دخانیات و خوردن و آشامیدن در حین رانندگی باعث می‌شود که حواس راننده پرت شود.
    سرهنگ شیرانی خاطرنشان کرد: سبقت غیرمجاز ناشی از عجله و شتاب راننده چهارمین عاملی است که بسیاری از تصادفات را به خود اختصاص داده چرا که متاسفانه تعداد محدودی راننده فقط به زود رسیدن فکر می‌کنند و هرگز برای رسیدن به مقصد به کیلومتر جاده و سرعت مجاز توجه نکرده و می‌خواهند با پیشدستی، زمان را صرفه جویی کرده و با سرعت غیرمجاز زودتر برسند که متاسفانه سبقت و سرعت‌های غیرمجاز هم باعث وقوع حادثه برای خود راننده و هم بقیه رانندگان شده و حداکثر آسیب و تلفات را نیز در تصادفات به دنبال دارد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز