تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
اخبار فناوری|رایانه|محققان رایانه‌های مشابه مغز انسان می سازند

محققان رایانه‌های مشابه مغز انسان می سازند

محققان مدت‌هاست در تلاشند تا رایانه‌هایی را توسعه دهند که مصرف انرژی و توان مورد نیاز آن به اندازه مغز انسان باشد.
کد خبر: ۳۵۷۸۳

محققان رایانه‌های مشابه مغز انسان می سازند
آن‌ها در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتند و برای اولین بار موفق شدند عملکرد حافظه و محاسبات را در یک مولفه ادغام کنند. این کشف تازه راه برای فناوری‌های پیشرفته و کارآمد از تلفن همراه گرفته تا خودرو‌های خودران و هواپیما‌های بدون سرنشین فراهم می‌کند.

در سال‌های اخیر رایانه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی قادر به انجام عملکرد‌های فوق‌العاده‌ای شده‌اند؛ ولی هنوز از نظر مصرف انرژی به صرفه نیستند و توانایی رقابت با مغز انسان را ندارند.

محققان به تازگی مدار‌های نوسانی را طراحی کرده‌اند که قادر به انجام محاسبات است و می‌توان آن را با سلول‌های عصبی انسان مقایسه کرد. ممریستور‌ها نیز مقاومت‌های قابل برنامه‌ریزی هستند که داری حافظه یکپارچه هستند و می‌توانند محاسبات انجام دهند؛ به همین دلیل می‌توان آنان را با سلول‌های حافظه مقایسه کرد.

ادغام این دو فناوری یعنی شبکه‌های نوسانی و ممریستور یک پیشرفت بزرگ در ساخت رایانه‌هایی مشابه مغز انسان است؛ چرا که نشان می‌دهد می‌توان تابع حافظه و محاسبه را در یک مولفه ادغام کرد که شبیه به شبکه‌های عصبی کارآمد مغز است.

این فناوری بسیار سریع و از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه است. محققان معتقدند می‌توان صد‌ها جزء از این فناوری را در فضایی به اندازه یک باکتری قرار داد؛ بنابراین برای تولید ادوات الکترونیکی مینیاتوری ایده‌ال است.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Materials منتشر شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز