تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
اخبار سلامت|خواص شگفت آور روغن بارام برای زیبایی مو و پوست

خواص شگفت آور روغن بارام برای زیبایی مو و پوست

بادام یک منبع اصلی تغذیه‌ و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم است. روغن استخراج شده از بادام، کم اما قوی است و قرن‌هاست برای سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۳۶۰۷۰

خواص شگفت آور روغن بارام برای زیبایی مو و پوست

 به لطف خواص آنتی اکسیدانی، روغن بادام شیرین به پوست شما کمک می‌کند درخشان و سالم به نظر برسد. همچنین معمولاً برای درمان و تسکین بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و درماتیت استفاده می‌شود.

روغن بادام چیست

روغن بادام شیرین روغنی است که از میوه درخت بادام برگریز (Prunus dulcis) استخراج می‌شود. درختان بادام که بومی آسیا و خاورمیانه هستند، اولین بار در قرن نوزدهم در ایالات متحده ظاهر شدند. روغن بادام پرس سرد از فشار دادن بادام با دستگاه پرس فولادی مدرن استخراج می‌شود. روغن بادام شیرین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب، عمیقاً به پوست و مو نفوذ می‌کند و فواید شگفت انگیزی به ارمغان می‌آورد.د

دو نوع روغن بادام وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارد:

روغن بادام تلخ: بوی تند دارد و گاهی در صابون‌ها، رایحه‌درمانی و ماساژ درمانی استفاده می‌شود، اما در صورت بلعیدن دارای خواص سمی است.

روغن بادام شیرین: استخراج شده از بادام شیرین، معمولاً به عنوان یک ماده تشکیل دهنده در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود.

موارد استفاده از روغن بادام

چه آن را در اسموتی بنوشید و چه به صورت موضعی به عنوان بخشی از مراقبت از خود و روال زیبایی روزانه استفاده کنید، روغن بادام – به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن – کاربردهای زیادی دارد. روغن بادام شیرین به عنوان روغن خالص در فروشگاه ها موجود است و همچنین در بسیاری از محصولات آرایشی و مراقبت از مو یافت می‌شود، از جمله: صابون‌ها ، لوسیون‌ها ، کرم بدن ، بالم لب ، شامپو نرم کننده ، شامپو بدن ، سرم های روشن کننده و پاک کننده‌های صورت.

روغن بادام شیرین برای مو عالی است. خواص روان کنندگی روغن بادام به ترمیم موهای آسیب دیده، کاهش موخوره و تقویت رشد مو کمک می‌کند.

 حقایق تغذیه‌ای روغن بادام و فواید سلامتی

ترکیب بندی: روغن بادام سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌های سالم و پروتئین است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. برخی از مفیدترین مواد مغذی موجود در روغن بادام شیرین عبارتند از:

ویتامین A

روغن بادام سرشار از ویتامین A است و می‌تواند به پوست شما درخشندگی و سلامتی بدهد. ویتامینA (رتینول) برای جلوگیری از بروز آکنه شناخته شده است و برای حفظ درم و اپیدرم هیدراته و سالم - دو لایه بالای پوست - مفید است. ویتامین A همچنین تولید سلول‌های جدید پوست را تحریک ، به سفت و سالم ماندن پوست کمک و ظاهر خطوط ریز را کاهش می‌دهد.

ویتامین D

ویتامین D  یا "ویتامین آفتاب"  برای سلامت پوست و مو مفید است. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به خشکی پوست، ریزش مو، تاخیر در بهبود زخم و برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس شود.

هنگامی که روغن بادام غنی از ویتامین D به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، ممکن است به کاهش رشد بیش از حد باکتری‌ها و پاک کردن آکنه قرمز و ملتهب کمک کند. همچنین در کاهش علائم درماتیت و جلوگیری از ریزش مو مفید است.

ویتامین E

روغن بادام یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین E است – یک آنتی اکسیدان قوی که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مضر که با بسیاری از بیماری‌های مزمن و پیری مرتبط هستند، محافظت می‌کند. روغن بادام به دلیل غنی بودن از ویتامین E - هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود - برای محو شدن جای زخم ها، التیام آسیب‌های ناشی از نور خورشید و کاهش علائم پیری شناخته شده است.

مواد معدنی

روغن بادام سرشار از مواد معدنی است که برای پوست و سلامت و تندرستی کلی مفید است، از جمله منیزیم، کلسیم، پتاسیم و روی. روی به ویژه برای از بین بردن آکنه مفید است. منیزیم به جلوگیری از تجمع کلسیم در پوست سر، کاهش شوره سر و خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک می‌کند و همچنین به رشد مو کمک می‌کند.

اسیدهای چرب امگا

اسیدهای چرب امگا به طور قابل توجهی برای سلامت پوست مفید است. آنها به عنوان بلوک‌های ساختمانی ضروری پوست ما عمل می کند و آنتی اکسیدان‌هایی را برای نتایج ضد پیری ارائه می‌دهد. روغن بادام دارای ترکیب اسید چرب متعادل است و حاوی ۳۰درصد اسید لینولئیک است - یک اسید چرب ضروری امگا ۶ - که منجر به حفظ رطوبت بهتر می‌شود، این ماده، کلید حفظ پوست هیدراته و سالم است.

چه روغن بادام را مصرف کنید و چه آن را مستقیماً روی پوست بمالید، اسیدهای چرب موجود در آن به ایجاد پوستی صاف، جوان‌تر و سالم تر، بدون توجه به نوع پوست یا سن شما کمک می‌کند.

ویتامین K

اگر با علائم کشش، رگ‌های عنکبوتی و اسکار روی پوست خود سر و کار دارید، روغن بادام به دلیل وجود ویتامین K به کاهش ظاهر آن‌ کمک می‌کند. این ماده مغذی کمتر شناخته شده نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما دارد. ویتامین K موجود در روغن بادام مویرگ‌های بدن را تقویت می‌کند و احتباس مایعات زیر چشم را کاهش می‌دهد و ظاهری جوان به شما می‌دهد. ویتامین K همچنین برای کاهش قرمزی پوست و تسکین پوست حساس شناخته شده است.

هشدار آلرژی

اگر به آجیل حساسیت دارید از روغن بادام استفاده نکنید. روغن بادام حاوی برخی مواد حساسیت‌زا است و در صورت مصرف یا استفاده موضعی ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.

اینها فوایدی است که روغن بادام ممکن است برای بیماری‌های پوستی داشته باشد.

بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند

روغن بادام هم مرطوب کننده است (آبرسانی می‌کند) و هم نرم کننده (پوست را صاف می‌کند) که آن را به یک انتخاب محبوب برای محصولات مراقبت از پوست تبدیل می‌کند. بدون تحریک و سبک، برای پوست های حساس بی خطر است. روغن بادام هزاران سال است که برای درمان بیماری‌های پوستی ناراحت کننده مانند پسوریازیس و اگزمای سر مورد استفاده دارویی قرار گرفته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که در درمان درماتیت مؤثر است، سوزش، سوزش، قرمزی و خارش پوست را تسکین می‌دهد. به لطف خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی، روغن بادام برای پوست‌های مستعد آکنه به خوبی عمل می‌کند و به کاهش قرمزی و التهاب کمک می‌کند.

برخی افراد از روغن بادام به عنوان مرطوب کننده روزانه صورت استفاده می کنند. به لطف خواص نرم کنندگی آن، به بهبود رنگ چهره و رنگ پوست معروف است.

جای زخم را کاهش می‌دهد

بهبود زخم پس از آسیب یا پس از جراحی اغلب باعث ایجاد اسکار روی پوست می‌شود. در طب آیورودا و باستان چین، از روغن بادام برای کاهش ظاهر جای زخم ها و تسکین پوست استفاده می شد. هم شواهد حکایتی و هم تجربیات بالینی نشان می‌دهد که روغن بادام به کاهش جای زخم پس از جراحی کمک می‌کند.

گفته می‌شود که خواص ضد التهابی روغن به کاهش ظاهر اسکار کمک می‌کند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای نشان دادن اثربخشی آن در کاهش جای زخم پس از جراحی مورد نیاز است.

روغن بادام یک درمان طبیعی محبوب برای کمک به نرمی و صاف کردن پوست است و برخی از افراد از آن برای کاهش ظاهر جای آکنه روی صورت استفاده می کنند.

علائم کشش را از بین ببرید

هنگامی که بدن شما رشد سریعی را تجربه می‌کند - مانند دوران بلوغ یا بارداری - کشش می‌تواند باعث پارگی کلاژن و الاستین پوست شود. با بهبودی پوست، علائم کششی روی بدن ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن بادام نه تنها می‌تواند از ایجاد علائم کشش در افراد باردار جلوگیری کند، بلکه خارش ناشی از ترک های پوستی را با بهبودی پوست کاهش می‌دهد.

یک مطالعه روی زنان باردار نشان داد که وقتی روغن بادام به طور مستقیم به پوست هر روز مالیده می‌شود، علائم کشیدگی کمتری ایجاد می‌شود و نقش تقویت کننده و نرم کننده پوست را ایفا می‌کند.

آسیب UV را کاهش می‌دهد

گذراندن وقت در زیر نور خورشید و  قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌تواند باعث پیری زودرس شود که منجر به خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های تیره روی پوست می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن بادام در کند کردن روند پیری ناشی از آسیب خورشید موثر است.

روغن بادام یک سد موثر است که از پوست در برابر اشعه های مضر UV محافظت می‌کند. ویتامین E موجود در روغن دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از آسیب سلولی ناشی از اشعه UV جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه بالینی کوچک نشان داد که کرم ضد آفتاب روغن بادام دارای SPF ۱۵ است و قابل مقایسه با سایر ضد آفتاب های تجاری SPF ۱۵ است.

استفاده از روغن بادام به صورت و بدن همراه با یک ضد آفتاب خوب می‌تواند به جلوگیری از آسیب آفتاب و پیری زودرس کمک کند تا پوست شما جوان به نظر برسد.

تقویت موها

بدون توجه به نوع موی شما، روغن بادام مزایایی برای بهبود ظاهر و سلامت موهای شما دارد. هنگامی که روغن بادام به شامپو اضافه می‌شود، می‌تواند به مو درخشندگی طبیعی بدهد و به آن کمک می‌کند سالم و درخشان به نظر برسد.

در سطح سلولی، خواص نرم کنندگی روغن بادام به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب امگا به ترمیم آسیب های موجود به مو، بازیابی رطوبت و قابلیت ارتجاعی کمک می‌کند.

یک مطالعه نشان داد که استفاده از روغن بادام به طور مستقیم روی پوست سر می‌تواند به معکوس کردن ریزش مو کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی آن در تقویت رشد مو مورد نیاز است.

اگر خارش، قرمزی پوست سر یا شوره سر دارید، استفاده از روغن بادام به طور مستقیم روی پوست سر می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین پوست سر تحریک شده کمک کند. با موهای وز برخورد می‌کنید؟ افزودن مقداری روغن بادام به اندازه یک نخود به نوک موهایتان می‌تواند باعث آبرسانی و کاهش موخوره شود.

نحوه استفاده از روغن بادام برای مو

روغن بادام شیرین را روی پوست سر بمالید و به آرامی از ریشه تا نوک سر ماساژ دهید. بگذارید ۲۰ دقیقه یا بیشتر بماند (در صورت تمایل می‌توان آن را یک شبه روی پوست نگه داشت).

خطرات استفاده از روغن بادام

روغن بادام شیرین به طور کلی برای هر کسی که می‌تواند روی مو و پوست خود استفاده کند بی خطر است. افراد مبتلا به آلرژی به آجیل نباید از روغن بادام استفاده کنند، زیرا ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود. کسانی که پوست مستعد آکنه دارند باید از مالیدن روغن بادام به طور مستقیم روی صورت خودداری کنند، زیرا ممکن است منافذ را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شود.

روغن بادام شیرین نه تنها به تسکین و آبرسانی پوست و مو کمک می‌کند، بلکه معمولاً به عنوان پاک کننده طبیعی آرایش و پاک کننده صورت نیز استفاده می‌شود. این یک روغن پایه محبوب برای ترکیب با روغن های ضروری است و اغلب توسط ماساژدرمانگران استفاده می‌شود زیرا بوی ملایمی دارد و بر روی پوست احساس سبکی دارد.

این روغن محبوب را می‌توان به صورت روغن خریداری کرد یا در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی در فروشگاه ها و آنلاین یافت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز