تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
معاون وزیر علوم:

۴۰درصد بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه‌ هستند

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند گفت که عدد اسفناک و فاجعه باری است، بدین معنی که ما نتوانستیم نیروی کار خوب را تربیت کنیم.
کد خبر: ۳۶۲۲۰

۴۰درصد بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه‌ هستند

 علی خیرالدین روز یکشنبه در برنامه رونمایی از چهار محصول شرکت های عضو پارک فاوا که در پارک فناوری و اطلاعات مستقر در البرز برگزار شد، افزود: به همین منظور بایستی در تربیت نیروی انسانی یک بازنگری در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، کارگاه ها و پژوهشگاه ها داشته باشیم .

وی اضافه کرد: دومین موضوع که البته امیدوار کننده می باشد این است که ۵۰ هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاهی ما در شرکت های دانش بنیان فعالیت دارند که نشان دهنده این مهم است که شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و واحدهای فناور بستر بسیار خوبی هستند که در آینده برای اشتغال جوانان بتوان از آنها بهره برد.

خیرالدین با بیان اینکه انگیزه کافی بین جوانان و دانشجویان ما وجود ندارد، گفت: دلیل آن نیز این است که آینده روشنی پیش روی آنها نیست، بنابر این اگر بتوانیم این بستر را مانند مراکز کارآفرینی، کاریابی و مدارس اشتغال را که به دنبال محقق ساختن آنها در دانشگاه ها هستند را گسترش بدهیم می تواند این زیست بوم فناوری را تکمیل کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دنیا در تولید علم رتبه ۱۶ و در منطقه اول از نظر مقاله و کتاب هستیم، اظهار داشت: این در حالی است که در بخش فناوری به شدت ضعیف هستیم ؛به گونه ای که در سال ۲۰۲۱ رتبه ۷۱ را به دست آوردیم که این نشان دهنده این مهم است که ما نتوانسته ایم در تجاری سازی علمی موفق باشیم.

خیرالدین با اشاره به اینکه برای رسیدن به این مهم بایستی علاوه بر داشتن برنامه بلند مدت بر روی آن نیز فکر کرد، افزود: ۸۰۰ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا در کشور داریم اما در نوآوری و خلق فناوری بسیار ضعیف هستیم.

وی ادامه داد: سهم اعتبارات پژوهش ما به شدت کم و حدود چهار دهم درصد است، این در حالی است که قرار بود سه درصد باشد، بر همین اساس ما باید به سراغ دانشگاه هایی برویم که هم کارآفرین و هم مسوولیت اجتماعی داشته باشد، که به همین منظور طرحی به نام میزبانی مطرح شده که بر مبنای آن بتوانیم از دانشجوهای ارشد و دکترا در پژوهشگاه ها و پارک ها از آنها استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که کسانی که وارد موضوعات مرتبط با فناوری می شوند تنها بر روی تولید نباید فکر کنند تصریح کرد: این در حالی است که فعالان در این بخش باید بازار را نیز ببینند، بنابراین شرکت هایی که موفق خواهند بود که به صورت خطی حرکت نکنند و بازار را نیز مد نظر قرار بدهند.

وی افزود: به همین منظور انتظار ما از دستگاه هایی از جمله پارک ها این است که محصولاتی که توسط این شرکت ها تولید می شود را خریداری کنند چرا که یک مشکل این است که برخی از شرکت ها تولید انبوه نیز انجام اما خریداری برای محصولات آنها وجود ندارد و این سبب می شود تا مشکلاتی از جمله نقدینگی پیدا کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز