تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷

افت شدید اتریوم در راه است

این روزها وضعیت بازار اتریوم هم مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تقریباً آرام بوده است. با این حال عوامل فاندامنتال و تکنیکال نشان می‌دهند که در ادامه احتمال سقوط عمیق قیمت اتریوم بیشتر از جهش آن است.
کد خبر: ۳۶۳۰۷

افت شدید اتریوم در راه است

قیمت اتریوم که در اوایل ماه نوامبر (آبان) به اوج تاریخی ۴،۸۶۷ دلاری رسیده بود، تنها یک ماه بعد و در زمانی که احساس ذخیره سود و خروج از بازار میان معامله‌گران آن افزایش یافت، حدود ۲۰ درصد سقوط کرد.

در حال حاضر، همچنان که اتریوم سطح ۴،۰۰۰ دلار را به‌عنوان یک حمایت کلیدی حفظ کرده است، خطر افزایش فشار فروش در چند شاخص تکنیکال و فاندامنتال پدیدار می‌شود.


ابتدا به نظر می‌رسد که اتریوم در حال شکستن الگوی کنج افزایشی است. کنج افزایشی برخلاف نامش یک الگوی بازگشتی نزولی است و زمانی پدیدار می‌شود که قیمت در محدوده بین دو خط روند صعودی، اما همگرا، به سمت بالا حرکت کند.

به بیان ساده، با نزدیک‌شدن اتریوم به نقطه اوج الگوی کنج افزایشی، احتمال شکسته‌شدن و سقوط قیمت به زیر خط روند الگو هم بیشتر می‌شود؛ حرکتی که بسیاری از تحلیل‌گران آن را نشانه‌ای برای سقوط عمیق‌تر قیمت می‌دانند. با شکسته‌شدن این خط روند، قیمت به اندازه حداکثر ارتفاع الگوی کنج از نقطه شکست سقوط خواهد کرد.

در نتیجه می‌توان گفت هدف الگوی کنج افزایشی اتریوم در نزدیکی ۲،۸۰۰ دلار است که تقریباً با میانگین متحرک نمایی (EMA) ۵۰ هفته‌ای در یک سطح قرار دارد.

 

واگرایی نزولی روی نمودار


چشم‌انداز نزولی در بازار اتریوم با وجود توانایی آن برای تحمل فشار فروش گسترده که طی هفته‌های اخیر در نقاط دیگر بازار ارز دیجیتال هم احساس می‌شد، نمایان شده است.

برای مثال، قیمت بیت کوین یک ماه پس از ثبت اوج تاریخی ۶۹،۰۰۰ دلاری در اوایل نوامبر (آبان)، ۳۰ درصد سقوط کرد که بسیار بیشتر از میزان کاهش قیمت اتریوم در همان بازه زمانی است. همین امر باعث شده تا بسیاری از تحلیل‌گران اتریوم را ابزاری برای کاهش ریسک حاصل از سقوط قیمت بیت کوین بدانند. ارزش اتریوم در برابر بیت کوین هم چندی پیش به بالاترین سطح خود در سه سال گذشته رسید.

البته این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که افزایش اخیر قیمت اتریوم با کاهش شاخص قدرت نسبی (RSI) هفتگی آن همزمان شده است؛ اتفاقی که نشان‌دهنده افزایش واگرایی بین قیمت و شتاب حرکت آن است.

علاوه بر این، اصلاح اخیر قیمت اتریوم سبب شد تا شاخص قدرت نسبی به زیر سطح ۷۰ سقوط کند، اتفاقی که معمولاً از سوی معامله‌گران نشانه‌ای برای فروش در نظر گرفته می‌شود.


تصمیمات بانک مرکزی آمریکا و تأثیر آن بر قیمت‌ها


در آستانه نشست دوروزه سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا که از ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) آغاز می‌شود، نشانه‌های نزولی بیشتر در بازار اتریوم به چشم می‌خورد. این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا قصد دارد درباره سرعت کاهش برنامه خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی به‌منظور به‌دست‌آوردن انعطاف‌پذیری کافی برای افزایش نرخ بهره بانکی در سال آینده، بحث کند.

ماه گذشته، فدرال رزرو اعلام کرد که خرید اوراق قرضه را با سرعت ۱۵ میلیارد دلار در ماه کاهش خواهد داد که یعنی فعالیت این محرک اقتصادی در نهایت تا ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) به‌طور کامل متوقف می‌شود. با این حال، گزارش‌های اخیر از شرایط اقتصادی آمریکا که در مجموع نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای نیروی کار و رشد مداوم فشار‌های تورمی است، باعث شده تا مقامات بانک مرکزی آمریکا به این نتیجه برسند که باید چند ماه زودتر برای کاهش نرخ بهره بانکی اقدام کنند.

پیش‌بینی‌ها درباره آینده بازار هم تا حدی متعادل‌تر شده‌اند و نظرسنجی اخیر فایننشال تایمز از ۴۸ اقتصاددان نشان می‌دهد که آن‌ها انتظار دارند فعالیت محرک‌های اقتصادی بانک مرکزی آمریکا تا ماه مارس ۲۰۲۲ (اسفند) به پایان برسد. بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با افزایش نرخ بهره در سه‌ماهه دوم سال آینده موافق هستند.

اجرای این سیاست پولی از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۹) که در نهایت به افزایش عرضه دلار منجر شد، در رشد ۳،۳۳۰ درصدی قیمت اتریوم مؤثر بوده است. به همین خاطر برخی از تحلیل‌گران معتقدند که جدی‌ترشدن بحث حذف این سیاست پولی، اگر چشم‌انداز صعودی کلی بازار ارز دیجیتال را تغییر ندهد، در جریان روند صعودی اخیر وقفه ایجاد خواهد کرد.

فعالان بازار انتظار دارند که فدرال رزرو بیانیه سیاست‌گذاری و خلاصه طرح‌های اقتصادی خود را این هفته به‌روزرسانی کند. با انجام این کار تعداد بیشتری از مقامات بانک مرکزی ترغیب خواهند شد تا سرعت عرضه محرک‌های اقتصادی دولتی را به منظور افزایش زودتر از انتظارِ نرخ بهره بانکی در برابر افزایش تورم، تعدیل کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز