تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
اخبار سلامت|آلودگی هوا|تاثیر مخرب آلودگی هوا بر پوست

تاثیر مخرب آلودگی هوا بر پوست

تاثیر آلودگی هوا بر پوست واقعیتی است که هرگز نمی‌توان آن را کتمان کرد. متاسفانه امروزه با گذر زمان و گرمتر شدن زمین و افزایش شدت آسیب لایه ازن تاثیرات منفی آلودگی هوا بر سلامت پوست و همچنین سایر ارگان‌های حیاتی بدن، روز به روز بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۳۶۴۱۳

تاثیر مخرب آلودگی هوا بر پوست

 اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید از تاثیر آلودگی هوا بر پوست خود در امان باشید، پیشنهاد می‌دهیم تا انتهای مطالب همراه ما بمانید و از مطالب ارائه شده در این مقاله استفاده کنید.

تاثیر آلودگی هوا بر پوست

    تاثیر آلودگی هوا بر پوست بسیار فراتر از ان چیزی است که ما تصویر می‌کنیم. حتی در مواقعی که از نظر ما هوا کاملا سالم بوده و به قول معروف پاکیزه است، یک سری ذرات مضر برای پوست که دارای اندازه‌های کوچکتر از منافذ پوست می‌باشد در هوا پراکنده است که به راحتی به عمق پوست نفوذ کرده و منجر به بروز مشکلات متعدد برای آن می‌شوند.

    به این ترتیب هر چقدر شدت آلودگی هوا بیشتر باشد، اثرات منفی آن بر روی سلامتی پوست نیز افزایش خواهد یافت. برخی از شایع‌ترین عوارض آلودگی هوا بر روی پوست شامل گزینه‌های زیر است.

    • لک و کک و مک:

    لک و کک و مک، یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که به شدت زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از افراد درگیر آن هستند. مهمترین عامل بروز این مشکل وجود اشعه‌های مضر نور خورشید در هوا می‌باشد. لازم به ذکر است که نفوذ اشعه‌های مضر نور خورشید  با طول موج  بلند نتیجه سوراخ شدن لایه ازن زمین می باشد و ما هیچ چاره‌ای به جز استفاده از ضد آفتاب  جهت محافظت پوست خود در برابر اشعه‌های فوق نداریم.

    • جوش:

    جوش صورت نتیجه مسدود شدن منافذ آن است. بالا رفتن شدت آلودگی، مسدود شدن منافذ پوست را تشدید کرده و در نتیجه پوست صورت در هوای آلوده بیشتر مستعد درگیری با انواع جوش، آکنه می‌شود.

    • چین و چروک صورت:

    پوست ما انسان‌ها جهت محافظت از خود در برابر آلودگی‌های محیطی سرشار از انواع و اقسام آنتی‌اکسیدان است. متاسفانه از آنجایی ذرات و اشعه‌های پراکنده در هوا قوی‌تر از آنتی‌‌اکسیدان‌ها هستند به راحتی صد دفاعی آن‌ها را شکسته و وارد پوست می‌شوند. به این ترتیب فیبر کلاژن سازی پوست که مهمترین عامل جهت حفظ جوانی و شادابی پوست به شمار می‌رود متوقف شده و پوست زودتر از سن پیری در معرض چین و چروک قرار می‌گیرد.

    • سایر مشکلات پوستی:

    علاوه بر گزینه‌های ذکر شده موارد دیگری نظیر پیری پوست، باز شدن منافذ، کهیر، کدر شدن پوست، خشکی و کم آبی پوست، اگزما، تیره شدن پوست، سرطان پوست، چرب شدن و خشک شدن پوست و پسوریازیس نیز از عوارض شایع تاثیرات نامطلوب آلودگی هوا بر پوست هستند.

    چگونه از آسیب های پوستی جلوگیری کنیم؟

    گریز از مضرات و تاثیر آلودگی هوا بر پوست با توجه به شرایط زندگی و کاری امروزی ما امری است غیر ممکن. بنابراین تنها راه محافظت از آسیب های پوستی ناشی از آلودگی هوا بهره جستن از راهکارهایی است که متخصصان حوزه سلامت پوست و مو انجام آن‌ها را به ما توصیه می‌کنند. در ادامه مطلب ما سعی می کنیم چند مورد از بهترین راهکارهای حفاظت از پوست در برابر آلودگی هوا را معرفی کنیم.

    • استفاده از ضد آفتاب:

    ضدآفتاب ها دارای یک سری آنتی اکسیدان قوی هستند و به همین دلیل مانع از نفوذ اشعه‌های مضر نور خورشید به بافت پوست می‌شوند.

    • استفاده از آنتی اکسیدان‌ها:

    محیط اطراف ما پر از مولکول‌های رادیکال‌های آزاد بوده و این مولکول‌ها با تجمع در بدن و پوست سبب افتادگی، چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شوند که تنها راه مقابله با آن‌ها  استفاده از آنتی اکسیدان‌ها است. زیرا آنتی اکسیدان‌ها موجب ایجاد تعادل رادیکال‌های آزاد در بدن شده و در نتیجه ما را از عوارض نامطلوب انباشته شدن آن‌ها در بدنمان نجات می‌دهند.

    • استفاده از براش‌ها:

    براش‌ها همان برس‌های پاک کننده صورت هستند که قدرت پاک کنندگی آن‌ها ۳۰ برابر بیشتر از دست است. بنابراین علاوه بر پاکسازی کامل آلودگی‌ها از سطح صورت، موجب لایه برداری آن نیز می‌شوند.

    • پاکسازی پوست:

    بهترین روش پاکسازی پوست به این شکل است که ما صورت خود حداقل روزی یک بار مخصوصا قبل از خواب به صورت دو مرحله‌ای پاک کنیم.

    به نحوی  که ابتدا با استفاده از پد آرایش پاک کن آرایش روی صورت را برداشته و سپس با استفاده از یک شوینده سازگار و متناسب با نوع پوست دوباره صورت را شستشو کنیم.

    البته استفاده از ماسک پاکسازی پوست نیز مفید بوده و انواع و اقسام آن مراکز فروش بهداشتی و آرایشی عرضه می‌شود.

    • استفاده از آبرسان پوست:

    استفاده از آبرسان های پوست، یک لایه محافظ بر روی پوست صورت ایجاد کرده و به این ترتیب از نفوذ ذرات مخرب موجود در هوا و محیط اطراف به بافت‌های عمقی پوست جلوگیری می‌کنند.

    بهترین روش های مراقبت از پوست

    بهترین راه حفاظت از تاثیر آلودگی هوا بر پوست استفاده شیوه‌های نوین جوان‌سازی و نگهداری از پوست می‌باشد. خوشبختانه در مقابل آلودگی هوا که هر روزه شدیدتر شده و سلامتی و شادابی پوست را نابود می‌کند، علم و تکنولوژی قرار گرفته است که به لطف آن هر روزه شاهد امکانات جدید جهت محافظت از پوست خود هستیم. در ادامه مطالب برخی از مهمترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

    • میکرونیدلینگ:

    میکرونیدلینگ یکی از شیوه‌های نوین، پیشگیری از بروز چین و صورت به دلایل مختلف مخصوصا آلودگی هوا می‌باشد. میکرونیدلینگ یک روش کاملا غیر تهاجمی جوان ‌سازی پوست صورت است که به کمک آن می‌توان پوست را لایه برداری کرد.

    • هایفو صورت:

    هایفو صورت به منظور رفع چین و چروک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرایند  از امواج فراصوت یا اولتراسوند به صورت متمرکز بر روی ناحیه‌ای از پوست صورت که دارای چین و چروک است بهره گرفته می‌شود.

    باید متذکر شویم شواهد موجود در این رابطه نشان می‌دهد که این شیوه جوانسازی پوست صورت یک روش کاملا موثر و بدون عوارض بوده و اثرات منفی بر روی سلامتی نمی‌گذارد.

    نتیجه گیری

    انتخاب شیوه درست زندگی و داشتن تغذیه و تایم استراحت مناسب از تاثیر آلودگی هوا بر پوست می‌کاهد، اما کافی نیست. بنابراین لازم است که ما جهت داشتن پوست صاف و عاری از لک، جوش و چین و چروک، به روش‌هایی دیگری نیز متوسل شویم. 

    پاکسازی پوست، هایفو صورت، میکرونیدلینگ، استفاده از آبرسان‌های پوست، استفاده از آنتی اکسیدان‌ها و ... از جمله مواردی هستند که جهت حفاظت از پوست صورت در برابر آلودگی‌‌های محیطی و جوان‌سازی آن مفید بوده و مانع از پیری زودرس می‌شوند.

    انتهای پیام
    اشتراک گذاری :
    ارسال نظر

    آخرین اخبار روز