تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳

آتش‌ سوزی جنگل‌های گلستان پس از ۶ روز مهار شد

معاون سیاسی - امنیتی استاندار گلستان از مهار کامل آتش‌سوزی جنگل‌های این استان پس از ۶ روز خبر داد.
کد خبر: ۳۶۶۹۳

آتش‌ سوزی جنگل‌های گلستان پس از ۶ روز مهار شد

 سیدعلی مهاجر عصر روز سه شنبه اظهار داشت: برای خاموش کردن این آتش از توان نیرو‌های عملیاتی دستگاه‌های مرتبط، بومیان، علاقمندان به طبیعت و همچنین چند دستگاه بالگرد سپاه و هلال احمر استفاده شد.

وی ادامه داد: هنوز مقدار اراضی دچار حریق این منطقه برآورد نشده و رقم دقیق آن از سوی سازمان مدیریت بحران استانداری اعلام می‌شود.

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز عامل این آتش سوزی‌ها را سهل‌انگاری مردم دانست و از بومیان و کشاورزان خواست در شرایط فعلی و وزش شدید باد از روشن کردن آتش در طبیعت پرهیز کنند و همچنین قبل از ترک محل از خاموش بودن آن مطمئن شوند.

محمد آریان‌فر یادآور شد: حریق از روز دوشنبه در پارک ملی گلستان به دلیل شعله گرفتن کنده‌های نیم‌سوخته به‌جامانده از آتش‌های قبلی گسترش یافت.

به جز پارک ملی گلستان در یک هفته اخیر حدود ۴۰ عرصه جنگلی دیگر این استان دچار حریق شده بود.

پارک ملی گلستان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز