تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹

استفاده از ذرت دامی در صنایع غذایی!

حدود سه سال است یک شرکت تولید کننده مواد غذایی برای تولید محصولات خود از ذرت دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری کرده استفاده می‌کند.
کد خبر: ۳۶۶۹۷

استفاده از ذرت دامی در صنایع غذایی!

 ماجرا از آنجایی شروع شد که معاون فنی سابق گمرک مهرداد جمال ارونقی از گم شدن ۸۱ هزار تن ذرت دامی وارداتی خبر داد.

او گفت: بیش از ۸۱ هزار تن ذرت دامی از طریق یکی از گمرکات کشور ترخیص شده و به مقصد یک شرکت صنایع غذایی حرکت کرده است.

جمال ارونقی ادامه داد: ما با مدیر این گمرک برخورد کرده و او را اخراج کرده‌ایم، زیرا ذرت‌های دامی نباید در کارخانجات صنایع غذایی استفاده شود و هرگونه استفاده از ذرت‌های وارداتی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند قاچاق محسوب می‌شود و تمامی ذرت‌های وارداتی تنها مجاز به ارائه در سامانه بازارگاه هستند.

این یعنی یک شرکت تولیدکننده مواد غذایی که پس از تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به ذرت به سومین شرکت بزرگ واردکننده ذرت دامی تبدیل شده طی سه سال گذشته اقدام به واردات ذرت کرده و براساس مدارکی که ما به آن دست پیدا کرده‌ایم بخشی از این واردات را به کارخانه تولید صنایع غذایی خود برده.

براساس قانون استفاده از کالا‌های تراریخته در صنایع غذایی در حال حاضر در کشور ممنوع است و در حالی که این شرکت می‌توانست حداقل ذرت خود را از شمال کشور که تراریخته نیست وارد کند، اما بارنامه‌های پیدا شده حاکی از انتقال ذرت‌های تراریخته جنوب کشور به این کارخانه است.

مهرداد جمال ارونقی پیش از استعفا اضافه کرد: مالک این کالا هر چند که مرتکب تخلف محرز شده بود از این جرم در کمیسیون‌های بررسی به تعزیرات تبرئه می‌شود و هیچ وقت هم ذرت‌هایی را که به کارخانه خود برده به سامانه بازارگاه باز نمی‌گرداند.

نکته جالب اینجاست مدارکی در دست است که نشان می‌دهد این شرکت طی دو نامه متعهد شده که به هیچ وجه از ذرت‌های تراریخته و دامی در صنایع غذایی استفاده نکند، و با وجود این تعهدنامه‌ها همچنان به این کار ادامه می‌دهد تا جایی که سازمان دامپزشکی مجبور شده بار‌ها به این شرکت نامه بزند و به این کار اعتراض کند.

البته بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو هم در این‌باره گفت: این سازمان به هیچ وجه تأیید نمی‌کند که ذرتی که برای مصارف دامی در نظر گرفته شده در صنایع تولید غذایی انسان استفاده شود.

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز