تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

خط و نشان کشیدن نماینده ویژه آمریکا برای ایران

نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه سیاست‌های زیاده‌خواهانه و اعمال فشار آمریکا علیه ایران، مدعی شد: «در آینده‌ای نه چندان دور، باید به این نتیجه برسیم که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره یک توافق کاملاً جدید مذاکره کنیم».
کد خبر: ۳۶۷۲۳

خط و نشان کشیدن نماینده ویژه آمریکا برای ایران

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شامگاه سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران در وین، هرچه سریعتر ادامه پیدا کند.

مالی در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن»، ضمن اشاره به اینکه مشخص نیست چه زمانی مذاکرات وین ممکن است از سر گرفته شود، اما گفت: «امیدواریم هرچه سریعتر این اتفاق رخ دهد».

وی، اما در ادامه سیاست‌های زیاده‌خواهانه و اعمال فشار آمریکا علیه ایران، مدعی شد: «در آینده‌ای نه چندان دور، باید به این نتیجه برسیم که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره یک توافق کاملاً جدید مذاکره کنیم و البته دوره‌ای از تنش را طی خواهیم کرد».

این دیپلمات آمریکایی با اشاره به اتمام دور جدید مذاکرات ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام در روز جمعه در وین گفت: «ما با سیستمی آماده شده‌ایم که در آن هر دو طرف بدانند چه کسی قرار است چه کاری را در چه زمانی انجام دهد و ما آماده مذاکره در مورد آن هستیم».

به نوشته سی‌ان‌ان، مالی با ادعای اینکه ایران درحال نزدیک‌شدن به توانایی تولید سلاح اتمی در آینده است، مدعی شد: «اگر آن‌ها با سرعت فعلی خود ادامه دهند، ما چند هفته فرصت داریم، اما نه بیشتر از آن. در این مرحله من فکر می‌کنم، نتیجه این خواهد بود که هیچ توافقی برای احیا وجود نداشته باشد».

وی در ادامه ادعا‌های بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه ایران افزود: «به نظر می‌رسد بسیار واضح است که (ایران) تلاش می‌کند با گسترش برنامه هسته‌ای خود اهرم فشاری ایجاد کند و امیدوار است از این اهرم برای دستیابی به یک توافق بهتر استفاده کند. این کار فایده‌ای نخواهد داشت».

بر این اساس، نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «اگر آن‌ها سعی کنند اهرم‌های فشار بیشتری ایجاد کنند، اولاً معامله بهتری نخواهند داشت، زیرا آنچه که ما می‌گوییم آماده انجام آن هستیم همان چیزی است که پنج سال پیش مورد مذاکره قرار گرفت (و) ثانیاً استراتژی آن‌ها نتیجه معکوس خواهد داشت اگر چنین رویکردی داشته باشند».

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با تکرار اینکه زمان برای حصول توافق جدیدی با ایران در حال کم و کمتر شدن است، گفته بود واشنگتن نیز در حال بررسی جایگزین و گزینه‌های دیگر است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین عصر جمعه به پایان رسید. در پایان این دور از گفتگو‌ها اصلاحات و دیدگاه‌های ایران در ۲ سند ارائه‌شده مورد پذیرش قرار گرفت و براساس اعلام «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران این ۲ سند مبنای مذاکرات آتی خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفتگو‌ها تشکیل خواهد داد.

دولت «جو بایدن» به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا پس از خروج از برجام علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده، اما از انجام اقدامات لازم برای عقب‌گرد از آن مسیر خودداری کرده است. اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محور‌های اختلافات در دور‌های گذشته مذاکرات وین که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز