تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳

برق کدام مشترکان گران می‌شود؟

وزیر نیرو روز پیش هشدار داده که قرار است از بهمن ماه امسال، برق مشترکان پر مصرف گران شود. اما این هشدار بسیار شبیه به هشداری است که توانیر تابستان امسال به مردم داد و در نهایت، برق گران شد. حالا آیا اخطار وزیر برق را برای همه گران می‌کند؟
کد خبر: ۳۶۹۹۱

برق کدام مشترکان گران می‌شود؟

  وزیر نیرو روز پیش اعلام کرده بود که از بهمن ماه امسال، مشترکان پر مصرف افزایش ۱٫۵ تا ۳٫۵ برابری تعرفه برق را تجربه می‌کنند. این در حالی است که در همین تابستان امسال هم برق گران شده بود. به گفته شرکت توزیع برق تهران و همچنین سخنگوی صنعت برق، نحوه محاسبه قبض برق تغییر کرده بود.

کاربران توییتر فارسی در تابستان ۱۴۰۰، هر روز از قبض‌های نجومی برق خود شکایت می‌کردند. آن‌ها معتقد بودند با وجود این که تغییری در سبک مصرف‌شان نداشته‌اند، قبض برق‌شان نسبت به مدت مشابه سال پیش، گران‌تر شده است.

وزارت نیرو، شرکت توانیر و شرکت توزیع برق بار‌ها ادعا کردند که دلیل شکایت مردم از قبض‌های نجومی‌شان، افزایش دمای هواست. همچنین مدیرعامل توانیر بار‌ها گفته بود که ماینر‌های غیرمجاز باعث کمبود برق و خاموشی شده‌اند.

شرکت توانیر هم در ابتدا افزایش قیمت برق و کبود آن را شایعه خوانده بود، اما در نهایت مجبور شد اعتراف کند که نحوه محاسبه برق تغییر کرده و مشترکانی که مازاد دو برابر الگوی هر منطقه مصرف دارند، مازاد مصرف‌شان با متوسط خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود. پس از آن هم قرار شد مشترکانی که توان پرداخت قبض برق‎شان را ندارند، پول برق را قسطی دهند.

مساله گران کردن قیمت برق تا حدی پیش رفت که دلخوش، نماینده مردم گیلان در صحن علنی مجلس از این سیاست انتقاد کرد و گفت وزارت نیرو باید پیش از اعمال تغییرات، به مردم اطلاع می‌داد که قرار است برق گران شود.


به گفته دلخوش، وزارت نیرو برق ۴۸۰ تومانی را ۸۲۰ تومان حساب کرده بود.

آخر ماجرا هم سخنگوی صنعت برق پیشنهادی عجیب داد و افرادی که میزان قبض‌شان بیش از حد معمول بود خواست که پنل خورشیدی نصب کنند.

کمی پیش از آغاز پاییز هم سخنگوی صنعت برق چندباری اعلام کرد که اگر می‌خواهیم دچار خاموشی در زمستان نشویم باید مازوت بسوزانیم.

حالا وزیر نیرو هشدار افزایش قیمت برق برای افراد پر مصرف را داده است. او گفته: اگر مشترکی ۱۰۰ کیلووات ساعت بیشتر استفاده کند تا ۱.۵ برابر یعنی ۶۰۰ تومان، دوبرابر الگوی مصرف کیلوواتی ۱۰۰۰ تومان و سه برابر الگوی مصرف با قیمت هر کیلووات ساعت ۱۴۰۰ تومان از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ محاسبه می‌شود.

هشداری که بسیار شبیه ماجرایی است که در تابستان اتفاق افتاد و در نهایت، برق برای همه مشترکان گران شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز