تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸

کدام بازارمالی در سال ۲۰۲۱ سود بیشتری داشته است؟

بیت‌کوین که بیشترین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بازار ۲.۳ تریلیون دلاری رمزارزها را به خود اختصاص داده، طی یکسال گذشته با رشد قیمت ۸۲ درصدی مواجه شده است.
کد خبر: ۳۷۱۲۰

کدام بازارمالی در سال ۲۰۲۱ سود بیشتری داشته است؟

کدامیک از بازارهای مالی از بورس‌ اوراق بهادار و رمزارزها گرفته تا نفت، فلزات گرانبها و مسکن بازده بیشتری را در سال ۲۰۲۱ به سرمایه‌گذاران خود هدیه دادند؟

 با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ افزایش نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آمریکا، منطقه یورو و ژاپن از اهداف تعیین شده بانک‌های مرکزی فراتر رفت تا منجر به اصلاح سیاست‌های پولی شود؛ اصلاحاتی که بیشترین تاثیر خود را در سال آینده میلادی به نمایش خواهند گذاشت.

پیشتازی بازارهای سهام آمریکا و اروپا

شاخص صنعتی داوجونز طی یک سال گذشته ۱۹.۴ درصد افزایش یافته و این رشد برای شاخص ۵۰۰ شرکت بزرگتر فعال در بورس آمریکا ۲۸.۲۷ درصد بوده است. بنابراین متوسط قیمت سهام شرکت‌های شامل این دو شاخص در بازارهای سهام ایالات متحده کمتر از ۲۹ درصد بالا رفته است.

شاخص قیمت سهام ۵۰ شرکت برتر منطقه یورو نیز طی سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۲۰.۵ درصد افزایش یافته است. این رشد برای شاخص بورس آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا ۱۵.۶۳ درصد بوده است.

با وجود متوسط ۲۰ درصدی رشد متوسط قیمت سهام شرکت‌ها در بازارهای سهام آمریکا و اروپا، شاخص بورس ژاپن و تهران طی یکسال گذشته به ترتیب تنها ۸.۲۵ و ۱.۶۶ درصد و شاخص بورس‌های هنگ کنگ و شانگهای چین نیز به ترتیب شاهد افت ۱۱.۷۷ و ۲.۱۴ درصدی بوده‌اند.

سبقت اتریوم از بیت‌کوین

بیت‌کوین که بیشترین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بازار ۲.۳ تریلیون دلاری رمزارزها را به خود اختصاص داده، طی یکسال گذشته با رشد قیمت ۸۲ درصدی مواجه شده و بهای آن از ۲۷ هزار و ۳۸ دلار به ۴۹ هزار و ۲۶۵ دلار جهش کرده است.

همچنین اتریوم که از نظر ارزش بازار در جایگاه دوم قرار دارد، در طول سال ۲۰۲۱ به سرمایه‌گذاران خود بازده ۴۳۷ درصدی را اعطا کرده؛ چرا که بهای آن در فاصله ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ از ۷۲۹.۷۴ دلار به ۳ هزار و ۹۲۲ دلار رسیده است.

در همین مدت نرخ بایننس‌ کوین نیز هزار و ۴۴۰ درصد جهش کرده و از ۳۵.۸۸ به ۵۵۲.۸۹ دلار صعود کرده است. بهای دوج کوین هم از ۰.۰۰۴۳ به ۰.۱۸ دلار افزایش یافته که نشان از رشد چهار هزار و ۸۶ درصدی دارد. یعنی اگر فردی در سال گذشته ۱ دلار خود را به خرید دوج‌کوین اختصاص داده بود، الان ارزش آن به حدود ۴۱ دلار رسیده بود.

حرکت معکوس نفت و طلا

بهای طلا به عنوان پرتقاضاترین فلز گرانبها طی یکسال گذشته ۴ درصد کاهش یافته و از هزار و ۸۹۴ دلار به هزار و ۸۱۷ دلار رسیده است. در همین مدت قیمت هر اونس نقره نیز از ۲۸ به ۲۳ دلار کاهش یافته که نشان از زیان ۱۷.۸ درصدی سرمایه‌گذاران دارد.

در مقابل، قیمت نفت پایه برنت از ۵۱.۲۳ به ۷۹.۸۳ دلار صعود کرده که به معنای رشد ۵۵.۸۲ درصد است.

رشد قیمت مسکن

تازه‌ترین گزارش آژنس فدرال تامین مالی مسکن نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در آمریکا در پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال پیش نزدیک به ۲۰ درصد رشد داشته که بالاترین جهش در طول مدتی است که این آژانس شاخص قیمت مسکن را طراحی و رصد کرده است. همچنین تعداد خانه‌های فروش رفته در ایالات متحده به بالاترین سطح در ۱۵ سال گذشته رسیده است.

همچنین اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نیز اعلام کرده که نرخ افزایش متوسط قیمت مسکن در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در اتحادیه اروپا به ۷.۳ درصد رسیده است که سریع‌ترین رشد از سه ماهه سوم ۲۰۰۷ تا کنون محسوب می‌شود. این نرخ در کشوری همچون لتونی به ۱۶.۱ درصد رسیده است.

گزارش مرکز آمار ایران نیز حاکیست که متوسط قیمت مسکن در تهران طی آبان ماه گذشته در مقایسه ماه مشابه سال پیش ۲۰.۲ درصد افزایش یافته است.

بنابراین، به جز بازار فلزات گرانبهایی همچون طلا و نقره که در یکسال گذشته بازدهی منفی داشته‌اند، به ترتیب سرمایه‌گذاری در بازارهای رمزارز، نفت، مسکن و سهام بازده بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.

 
 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز